• vivis

    Panik! Dottern ska gifta sig i USA efter 3 mån:s bekantskap!

    Vi griper det sista halmstrået här och tänkte få lite goda råd från er därute. Det är som hämtat ur en skit-kass film!
    Detta har hänt.

    18 åring åker till USA som au-pair, och stannar i 2 år. Trivs bra. Ca 3 månader innan hennes tid tar slut i USA, hittar hon en 32 årig man från Ecuador, som är katolik och bor hos sin mamma. Han har en 9 årig dotter, vi vet inget om förhållandet till mamman. Han pratar bara spanska med sin familj och sina vänner. Ett par veckor innan hennes hemkomst (hennes syster ska ta studenten i juni och väntar ivrigt på systerns hemkomst) släpper hon kallt och entonigt,totalt utan känslor att hon ska gifta sig den 27 maj och att hon inte kommer hem. Hennes hembiljett var ställd till den 28 maj. När hon väl har gift sig får hon absolut inte åka ut ur USA på ett år. Hon säger att om vi inte accepterar hennes beslut, kommer hon aldrig att prata med oss igen.
    Måste också få påpeka att denna tjej har alltid varit lugnet själv, den grå musen som alltid följt sin mamma och som vill leva laglydigt och lite halv-tråkigt. Lite typiskt lagom så där. 
    Nu är vi rädda att vi förlorar henne för alltid, då precis exakt samma sak hände med vår kära bror som gifte sig och försvann i USA. 
    Jag vill åka dit och ruska om ungen och släpa henne på första bästa plan hem. Hennes mamma (min syster) tror att det kommer att bli en allt större klyfta mellan dem om vi lägger oss i för mycket. 
    Har ni några goda råd? Tiden är knapp! Den 27 är det för sent!     

  • Svar på tråden Panik! Dottern ska gifta sig i USA efter 3 mån:s bekantskap!
  • FOA

    Åk dit och säg att ni kommit över för att hjälpa till med bröllopsförberedelserna och med lite tur lyckas ni övertala henne att komma med hem. Om inte så har ni iallfall fått varit med på bröllopet och lärt känna den nya mannen och hans familj.

  • Indiansommar

    Jag hade redan varit på väg och varit halvhysterisk i din sits!!! Fy vad läskigt =(

    Kan du inte be henne snällt och komma hem till studenten så kan ni åka hela familjen tillbaka och ställa till med
    bröllop lite senare i sommar och så får ni träffa hans familj också? Hon vill väl ändå ha med sin familj på sin stora dag? 

  • HelenFr

    Jag hade åkt dit på studs... Dels för att om min dotter skulle gifta sig så hade jag velat vara med, men i detta falllet kanske mer försöka ta reda på vad det är som händer... Tycker personligen att känslokylan låter oroväckande, det finns så många samfund i USA som säkert lätt kan lura ungdomar till vad som helst... Man kan ju hoppas att allt hon vill är att familjen ska komma i alla fall...

  • vivis

    Nu har i allafall mamman OCH pappan klappat ihop till slut.

    Men vi har bestämt att jag och hennes mamma åker dit och vi bokar hemresa på samma flight/samma dag som hon skulle ha åkt hem, så att om hon ändrar sig i sista stund, så är vi där och hjälper henne. Jag tror att det bästa vi kan göra nu är att försöka ta reda på så mycket som möjligt vad det är för en kille och varför han tror sig ha rätt att roffa åt sig en ung tjej efter att hon har känt honom i 3 månader. 
    Det som är mest läskigt och så otroligt chockerande, är att hon inte visar några känslor. Hon är verkligen som ett stone-face. Hon har väl aldrig varit den som har kunnat prata så mycket om känslor, men fram tills hon träffade den här killen, har hon alltid varit den där tysta, snälla, ordentliga flickan, som aldrig ens har provat en cigarett eller rört alkohol. Jag har aldrig sett att hon har haft ngn kompis eller varit ute utanför sina föräldrars hus någon helg under hela tonåren.
    Hon har heller aldrig ens varit kär eller pratat om någon kille överhuvudtaget, så detta är hennes allra första förälskelse, eller vad man nu ska kalla det.

    Och grejen är, att vi förbjuder henne inte att vara tilsammans med honom!  Bara hon inte gifter sig NU! Hon kan åka tillbaka på studie visum och vara med honom om hon vill, och om hon fortfarande vill gifta sig med honom efter det året, då är det väl ok då. Men inte NU!

    Detta kommer att ödelägga minst två familjer i spillror, kanske tre familjer. Först och främst kommer vår mor att bli mycket dålig av detta, vi kan inte låta henne vara själv, eftersom hon är helt trasig efter att exakt samma sak hände med hennes favoritson för 20 år sedan. Hon kommer att ångra ända in till sin död att hon inte gjorde något. Hon har fyra barnbarn som hon inte känner, varav två hon aldrig har träffat. Hon kommer troligtvis aldrig att träffa sin son igen. Och jag och min syster kommer att träffa honom i bästa fall på vår mammas begravning.

    Det är den ena familjen. Och sen den andra, min systers, som nu också verkar gå i exakt samma spår. Det betyder att det blir en till mamma som ska gå och vara orolig och en syster som ensam får ta hand om sina föräldrar när de blir gamla.

    Och sen den tredje familjen, som troligtvis kommer att bli den som ska påbörjas nu den 27 maj. En 32 årig latinokille med sin kultur, religion och seder tillsammans med en förvirrad 20 åring som inte har några pengar, ingen utbildning, inget jobb, pratar inte spanska och ska dessutom bli styvmamma till en 9 årig tjej. 
    Och det blir jag som får sopa upp alla spillror och älta detta om och om igen. Föräldrar i Finland, syster 8 mil bort, systerdotter i USA och en förlorad bror i Alaska!
    Jag kan redan nu säga att jag är skitskraj för vad som kommer att hända mina barn, när de blir 20 år (15 år kvar). 
    Jag ska Faaan skriva en bok om detta!
    Tack för att ni orkade läsa till slut! Jag ska försöka uppdatera vad som händer.       

  • vivis

    Ja, man vill ju inte förringa hennes förälskelse heller och vifta bort det som att det inte betyder något. För henne är det ju det största som någonsin har hänt. Hon blir bekräftad och omtyckt och vill ha kvar den härliga självuppfyllande känslan.

    I morgon ska vi i allafall boka biljetter dit, så det känns skönt att man får göra något konkret istället för att bara sitta vid datorn och stirra apatiskt.
    Förra natten drömde hennes mamma att hennes dotter skulle användas som knark-kurir mellan USA och Ecuador!
    Det är ju helt sjukt vad hjärnan spelar en för spratt, när man inte har någon information alls att gå på.
       

  • Lumo

    Skitjobbig sits. Men tänk på att inte lägga över hela skuldberget på henne, dvs det att DU/ni anser att hon förstör 2-3 familjer. Det är ju trots allt hennes liv, o det är inte nödvändigtvis allas lott/önskan att bo nära sin släkt o ta hand om dem när de blir gamla. Detta kan du ju ändå inte göra (i alla fall inte så lätt) även om du bara bor i grannstaden.

    Och visst kanske hon gör ett misstag, men även ett sånt misstag går att rätta till om hon inser det om några år. Hon är fortfarande ung o mycket kan hända. I övrigt tycker kag ni gör helt rätt som åker dit. Men passa er för att vara för negativa, chansen finns att hon drar sig tillbaka ännu mer o verkligen gifter sig o distansierar sig. Lycka till igen. ;)

  • vivis

    Jo du, det gick inte så bra. Måste säga att det var hemskt och fruktansvärt. Kulturkrockar så det skriker om det...
    De trodde för det första att vi (och den blivande svärdottern) var från Schweiz! De visste absolut inget om den blivande svärdottern och hon kände inte dem heller, för den delen.
    Vi hade en 3 timmar lång hetsig diskussion med hela hans familj, där egentligen det enda som kom fram var att han ville ha en fru, så att han kunde flytta hemifrån sin mamma och skaffa barn inom 2 år. 
    Kommentarer som "if I marry her, I have her" och "if I don´t marry her, she can leave me in 3-4 years, and then I have waisted 4 years of my life on her and still be looking for a wife", kommer för alltid att vara fastetsade i min hjärna. Själv hade hon ingen förklaring, inga kommentarer, inga lösningar. Inte ett ord! Vi grillade henne i flera dagar med alla möjliga lösningar och argument, men det var tvärstopp. 

    En dag satt vi i bilen och grät som små barn och allt tycktes så mörkt. Då bestämde vi  oss för att vi hade gjort allt i vår makt att hindra henne/hjälpa henne. För vi poängterade att det var helt ok för oss att de är tillsammans och att hon kunde vara kvar i USA. BARA hon INTE skulle gifta sig!
    Så vi var tvungna att vara med på bröllopet och min syster var tvungen att gå med sin dotter till den här mannen och säga att hon ger bort sin dotter till honom. Hon pratade inte en enda gång med någon av hans släktingar över huvudtaget (inte med oss heller för den delen). Hon kommer att bli en mycket ensam flicka.

    Vi ville bara hem. Vi förstod att det inte på något sätt går att återge eller rättvist berätta vad vi var med om där borta. Man borde ha skrivit en bok om detta.
    Nu bor det nygifta paret tillsammans med ca 7-9 andra människor i ett hus i mycket tveksamma kvarter, med ett badrum på ca 2x2 m, ett kök på ca 3x2 m utan bord eller plats att äta. Mörkläggande gardiner som inte släpper in ngt ljus alls, en hemsk källare med bråte och total mörker där det längst in står en liten tvättmaskin (tänk er "när lammen tystnar ungefär, om man överdriver lite), med ett litet sovrum där i princip alla ens tillhörigheter ska få plats. Ja just det, och så med den 9 åriga styvdottern också förstås. Så så blev det med det.

    I juli damp det ner ett brev från antagningen att den nygifta frun hade kommit in på civilekonom-linjen i Stockholm (vilket är ytterst svårt att komma in på). Hon hade kunnat få en gratis utbildning inom 3 år och ett välbetalt jobb inom 5 år.
    Nu kommer det troligtvis att bli så att hon inom 5 år står utan sin svenska familj, utan pengar, utan utbildning, utan jobb, utan försäkring, utan framtidsvisioner, kanske utan ett anständigt boende, och med en unge på var höft.
    Men om hon blir lycklig av det, så måste hon väl få ha det så då.
    I rest my case. 
                

  • Indiansommar

    Vad ska man säga? Vilken fruktansvärd resa ni måste haft. Styrkekramar till dig och familjen och hoppas att den stackars tösen någon gång kommer till insikt med vad hon ställt till med för både sig själv och för er. Håller hon kontakten med er?

  • Kattdamen
    vivis skrev 2012-08-16 12:12:14 följande:
    Jo du, det gick inte så bra. Måste säga att det var hemskt och fruktansvärt. Kulturkrockar så det skriker om det...
    De trodde för det första att vi (och den blivande svärdottern) var från Schweiz! De visste absolut inget om den blivande svärdottern och hon kände inte dem heller, för den delen.
    Vi hade en 3 timmar lång hetsig diskussion med hela hans familj, där egentligen det enda som kom fram var att han ville ha en fru, så att han kunde flytta hemifrån sin mamma och skaffa barn inom 2 år. 
    Kommentarer som "if I marry her, I have her" och "if I don´t marry her, she can leave me in 3-4 years, and then I have waisted 4 years of my life on her and still be looking for a wife", kommer för alltid att vara fastetsade i min hjärna. Själv hade hon ingen förklaring, inga kommentarer, inga lösningar. Inte ett ord! Vi grillade henne i flera dagar med alla möjliga lösningar och argument, men det var tvärstopp. 

    En dag satt vi i bilen och grät som små barn och allt tycktes så mörkt. Då bestämde vi  oss för att vi hade gjort allt i vår makt att hindra henne/hjälpa henne. För vi poängterade att det var helt ok för oss att de är tillsammans och att hon kunde vara kvar i USA. BARA hon INTE skulle gifta sig!
    Så vi var tvungna att vara med på bröllopet och min syster var tvungen att gå med sin dotter till den här mannen och säga att hon ger bort sin dotter till honom. Hon pratade inte en enda gång med någon av hans släktingar över huvudtaget (inte med oss heller för den delen). Hon kommer att bli en mycket ensam flicka.

    Vi ville bara hem. Vi förstod att det inte på något sätt går att återge eller rättvist berätta vad vi var med om där borta. Man borde ha skrivit en bok om detta.
    Nu bor det nygifta paret tillsammans med ca 7-9 andra människor i ett hus i mycket tveksamma kvarter, med ett badrum på ca 2x2 m, ett kök på ca 3x2 m utan bord eller plats att äta. Mörkläggande gardiner som inte släpper in ngt ljus alls, en hemsk källare med bråte och total mörker där det längst in står en liten tvättmaskin (tänk er "när lammen tystnar ungefär, om man överdriver lite), med ett litet sovrum där i princip alla ens tillhörigheter ska få plats. Ja just det, och så med den 9 åriga styvdottern också förstås. Så så blev det med det.

    I juli damp det ner ett brev från antagningen att den nygifta frun hade kommit in på civilekonom-linjen i Stockholm (vilket är ytterst svårt att komma in på). Hon hade kunnat få en gratis utbildning inom 3 år och ett välbetalt jobb inom 5 år.
    Nu kommer det troligtvis att bli så att hon inom 5 år står utan sin svenska familj, utan pengar, utan utbildning, utan jobb, utan försäkring, utan framtidsvisioner, kanske utan ett anständigt boende, och med en unge på var höft.
    Men om hon blir lycklig av det, så måste hon väl få ha det så då.
    I rest my case. 
                
    Varför kommer hon vara utan sin familj?
    En kopp te, tack.
  • vivis

    Man kan nog räkna med att hon inte kommer att ha pengar till flygbiljetter att komma hem och hälsa på i Sverige, och att ngn av oss skulle hälsa på där tror jag inte är känslomässigt möjligt just nu eller på ett bra tag i allafall.

     Med tanke på att hon tydligen inte kan kommunicera/prata på ett vuxet sätt, så antar jag att det inte kommer att bli någon vidare tvåvägskommunikation (som dessutom måste ske via mail eller skype)... Hennes syster har svårt att förstå och förlåta vad hon har gjort. Det kanske dröjer några år innan de hittar varandra igen. 

    Med detta menar jag att hennes svenska familj kanske utåt och ytligt finns tillhands, men inte i vardagslivet förstås. Ingen hjälp med barnpassning, inga picnickar vid midsommar, inga första majbrasor, ingen mormor som  kommer till skolan och tittar på barnens luciatåg.. ja, ni fattar.
    Jag vet dock inte vilka katolska/religiösa traditioner som de har i Ecuador/USA, men kanhända att de har något som kan ersätta det vi är uppväxta med. Man får hoppas att de får stöd från någon av hans 5 syskon och föräldrar, kusiner, fastrar m fl. Men då måste hon lära sig spanska, för de pratar knappt engelska. 

    Jag försöker att inte låte fördomsfull och bitter, men måste erkänna att det är skitsvårt!!! 

  • Kattdamen
    vivis skrev 2012-08-16 13:17:48 följande:

    Man kan nog räkna med att hon inte kommer att ha pengar till flygbiljetter att komma hem och hälsa på i Sverige, och att ngn av oss skulle hälsa på där tror jag inte är känslomässigt möjligt just nu eller på ett bra tag i allafall.

     Med tanke på att hon tydligen inte kan kommunicera/prata på ett vuxet sätt, så antar jag att det inte kommer att bli någon vidare tvåvägskommunikation (som dessutom måste ske via mail eller skype)... Hennes syster har svårt att förstå och förlåta vad hon har gjort. Det kanske dröjer några år innan de hittar varandra igen. 

    Med detta menar jag att hennes svenska familj kanske utåt och ytligt finns tillhands, men inte i vardagslivet förstås. Ingen hjälp med barnpassning, inga picnickar vid midsommar, inga första majbrasor, ingen mormor som  kommer till skolan och tittar på barnens luciatåg.. ja, ni fattar.
    Jag vet dock inte vilka katolska/religiösa traditioner som de har i Ecuador/USA, men kanhända att de har något som kan ersätta det vi är uppväxta med. Man får hoppas att de får stöd från någon av hans 5 syskon och föräldrar, kusiner, fastrar m fl. Men då måste hon lära sig spanska, för de pratar knappt engelska. 

    Jag försöker att inte låte fördomsfull och bitter, men måste erkänna att det är skitsvårt!!! 


    Hon har gift sig, vad ska hennes mamma förlåta egentligen?

    Ja, du låter väldigt bitter, du borde nog söka för det.
    En kopp te, tack.
  • Lavish

    Även om jag förstår att det känns skitjobbigt så är det ju faktiskt en vuxen människa som bestämmer över sitt eget liv vi talar om. Att säga att hon förstört två familjer här i Sverige för att hon valt att gifta sig med sin kärlek tycker jag är ett märkligt synsätt. Hon var väl aldrig er ägodel?

    Sen kan ju helt klart förstå din oro och med tanke på hur du beskriver hennes uppväxt blir man ju orolig att hon tror att det här är det bästa hon kan få helt enkelt, om hon aldrig haft vänner eller några killar tidigare så kan hon ju se det som sin enda chans till en man.

    Men lyckan finns inte alltid där man väntar sig att finna den och det finns inga garantier för att hon varit lyckligare som civilekonom i Sverige än som fru i USA. Egentligen kan ju bara individen själv avgöra sånt.

  • Machapuchare

    Men hon är vuxen, det är hennes val och hennes liv. Det ni som familj och släktingar kan göra nu är att göra klart för henne att oavsett vad hon gjort så finns ni där för henne. Skriv ett brev till henne och berätta att även om ni ogillar hennes val av liv så är det hennes val och hennes liv och ni älskar henne precis lika mycket nu som innan. Om hon behöver hjälp i framtiden så kommer ni såklart göra vad ni kan för att hjälpa till.

  • Kattdamen

    Ts, bitterhet är något du själv väljer. Om du söker hjälp så kan du kanske få bättre hjälp med det.

    Du behöver inte skicka några fler meddelanden i min inbox.


    En kopp te, tack.
Svar på tråden Panik! Dottern ska gifta sig i USA efter 3 mån:s bekantskap!