• christina 85

    Sexuellt aktiv 14åring

    Hej. Tänkte bara höra mig för lite vad ni anser om en sak. Min bonusdotter som är 14 år bor hos mig och min sambo varannan vecka. Hon har ett härligt tonårstemperament. tjatar om tider, tänjer på gränser, tjuvröker och umgås med lite tvivelaktiga vänner. Hon har en tendens att dras till strulputtar, för några månader sedan var hon förtjust i en grabb som har en tvivelaktig bakgrund och både jag och hennes pappa var oroliga eftersom hon totalt bytte umgänge och ändrade stil. Sen skaffa han tjej och hon blev sårad. Nu umgås hon med en ny kille, som umgås i samma krets.dom är bara vänner säger hon. Saken är den att efter att han varit här hitta vi använda kondomer och blod i sängen. Så förmodligen har denna grabb tagit hennes oskuld. Ska man prata med henne om detta? att ungdomarna är nyfikna på sex är ju inget konstigt kanske, men det som jag tycker är lite oroväckande är att hon verkar bli förtjust i den som passar för stunden, känns tråkigt att hon väljer en kille som hon inte är ihop med. Och sen att ungdomarna pratar med varandra, så att hon inte får ett rykte om sig att gå runt med olika killar bara de säger något snällt till henne. Känns tråkigt att hon hänger med dessa grabbar och att hon ändrar på sig för att passa in. Ska man ens ta upp det här med henne? de måste ju ändå få ha ett privatliv. Men jag förstår verkligen hennes pappa, han tycker detta är jättejobbigt, och speciellt eftersom hon inte är ihop med någon av dom.

  • Svar på tråden Sexuellt aktiv 14åring
  • S0YA

    Jag känner tyvärr igen mig på din bonusdotters beteende från när jag själv var ung. Mitt enda råd är: Prata med henne, men gör det på en neutral plats och kanske ensamma.

    Kanske kan inte flickan säga nej och är rädd för att dessa killar inte ska tycka om henne om hon inte ställer upp på det dom vill, eller så vill hon helt enkelt själv, det vet bara hon.

    Jag lärde mig tyvärr för sent att känna efter vad jag själv ville istället för att alltid behaga andra, speciellt då killar. Att bli av med oskulden kring 14 är kanske inte så överdrivet tidigt men hennes val av kille kanske är det man istället skall fokusera på.

    Just för att hon nu troligtvis haft sin sexdebut betyder det inte att hon kommer bli sexuellt aktiv direkt. För mig dröjde det många år från min första gång till jag vågade prova igen, och då med en kille jag var tillsammans med och tyckte om.

    Lycka till!

  • tiffi1

    Men chilla. Jag förlorade oskulden när jag var tolv och det är inget jag ångrar. Jag var kär, och vi hade sex. Inget mer med det.

  • kakmonstret123

    Jag tycker du skall ta upp frågan om preventivmedel, men det antar jag att ni redan har gjort? Men lägg er för guds skull inte i vilka hon har sex med. En tonåring har rätt till ett privat sexliv. Och varför menar du på att man måste vara i ett förhållande för att få ha sex? Dessa kristna jävla ideér alltså. Finns någonting som heter KK. Och visst, tyvärr finns det en skev skillnad på flickors respektive pojkars sexualitet i dagens samhälle. En flicka som knullar mycket anses som slyna samtidigt som en pojke är en hingst värd att avguda.

  • christina 85

    Nu är det så här att jag dömer ingen så ni som reagerar negativt på vad jag skriver tycker jag kan tagga ner. Det är klart att man blir orolig när man märker att hon ändrat beteende och attityd till saker. Att ungdomar har sex är inte konstigt men självklart vill man ju inte att hon ska bli sårad. När hon ena veckan är kär i person 1 och strular med honom och nästa vecka har sex med hans kompis och dessutom har en tredje person som hon svansar lite efter. Alla i samma umgänge, och så kan det ju bli ibland men det vore ju synd att hon ska få ett rykte eller liknande. Därför funderar man ju på om hon har ett intresse i den killen som hon har legat med nu. Sen förstår jag hennes pappa att han inte är superglad över att hans 14åriga dotter ligger i rummet bredvid och har sex med en kille som inte ens gör sig besväret att hälsa på honom.Och som sagt jag skulle nog inte ens reagera om jag inte märkte hur hon förändras beroende på vem hon umgås med vilket för mig signalerar dåligt självförtroende och att man vill passa in. Vore synd om det blir en tråkig historia av hennes sexdebut. Men det är ju min syn på saken.

  • christina 85

    Detta är enbart av omtanke för henne. Då jag vet att det hon helst vill är att ha ett förhållande. Men tror hon svansar lite efter fel killar. Och som vi alla vet får tjejer gärna en slampstämpel vilket jag tycker vore fantastiskt tråkigt. Klart man inte behöver vara i ett förhållande, men det är ju det hon vill. Men ingen av de killarna hon har varit intresserad av verkar ha något intresse av det utan är mer intresserade av att komma och gå som de vill.

  • izgo

    Fråga henne om hon vill ha p-piller eller andra skydd. Då vet hon att ni är medvetna om hennes sexella liv.
    Tycker som du ts, synd om hon ett dåligt rykte, vilket är lätt när de Killarna ska skryta om att de inte är oskulda..

  • Broman

    Jag tycker det är jättebra att dom använde kondom! När jag var 14 blev jag gravid första gången....

  • christina 85
    izgo skrev 2012-07-20 00:11:56 följande:
    Fråga henne om hon vill ha p-piller eller andra skydd. Då vet hon att ni är medvetna om hennes sexella liv.
    Tycker som du ts, synd om hon ett dåligt rykte, vilket är lätt när de Killarna ska skryta om att de inte är oskulda..
    Precis det jag menar..många av hennes gamla vänner har börjat reagera över vilka killar hon umgås med. Och som sagt, blir lätt prat sinsemellan vilka man har haft sex med och dylikt. Vore synd om henne. Som sagt, dessa killar är kompisar med varandra.
  • christina 85
    Broman skrev 2012-07-20 00:15:31 följande:
    Jag tycker det är jättebra att dom använde kondom! När jag var 14 blev jag gravid första gången....
    klart det är bra att de skyddar sig, absolut.
  • christina 85
    S0YA skrev 2012-07-19 23:18:51 följande:
    Jag känner tyvärr igen mig på din bonusdotters beteende från när jag själv var ung. Mitt enda råd är: Prata med henne, men gör det på en neutral plats och kanske ensamma.

    Kanske kan inte flickan säga nej och är rädd för att dessa killar inte ska tycka om henne om hon inte ställer upp på det dom vill, eller så vill hon helt enkelt själv, det vet bara hon.

    Jag lärde mig tyvärr för sent att känna efter vad jag själv ville istället för att alltid behaga andra, speciellt då killar. Att bli av med oskulden kring 14 är kanske inte så överdrivet tidigt men hennes val av kille kanske är det man istället skall fokusera på.

    Just för att hon nu troligtvis haft sin sexdebut betyder det inte att hon kommer bli sexuellt aktiv direkt. För mig dröjde det många år från min första gång till jag vågade prova igen, och då med en kille jag var tillsammans med och tyckte om.

    Lycka till!
    Man hoppas ju att hon ska hitta någon som bryr sig om henne på riktigt. För som sagt det är ju det hon vill..
  • Farsa på stan

    Ja, det är helt normalt. Det är självklart inte speciellt kul när man märker/får höra att en barn har rökt eller "kn-llat runt", men det är knappast ett avvikande beteende. Eftersom dottern är så ung tycker jag att du kan kräva att hon är hemma på bestämda tider, men jag tycker inte att du ska förbjuda henne från att umgås med vissa personer. Eller ha sex för den delen.

Svar på tråden Sexuellt aktiv 14åring