• Anonym

    Större barn (3+år) som dricker i nappflaska??

    Min mamma tyckte vi var dumma i huvudet som låter vår dotter 3 år äta välling i nappflaska på kvällarna.
    Jag har faktiskt inte reflekterat så mycket över det faktiskt... Vissa kvällar vill hon inte ha välling, ibland vill hon ha fil och en macka tex innan läggdags.

    Vi äter middag vid 16-17 och innan det är dags att sova har vi alltid ätit "kvällsfika". Dvs te och en smörgås, filtallrik eller liknande. Som barn åt vi välling.
    Min dotter är nu 3 år och äter fortfarande en liten flaska (150ml) välling på kvällarna. Vi gör som så att vi tar på pyjamas, lägger oss och myser i soffan i vardagsrummet, hon äter välling och myser, vi borstar tänderna och sen somnar hon. Hon varvar ner mycket under denna lilla vällingstund och kvällarna är lugna och mysiga.

    Mamma menar att hon är på tok för stor för att äta välling på kvällarna. I och för sig är hon kanske lite för stor för nappflaskan men spelar det så stor roll?
    Hur länge åt era barn välling? Åt de i flaska eller drack de i mugg eller liknande efter en viss ålder?

    Jag känner själv ingen panik över att få bort flaskan, hon dricker och äter som alla andra barn i övrigt. Hon kommer aldrig och ber om att få dricka ur nappflaska liksom, är hon törstig så vill hon dricka ur ett glas.. 

  • Svar på tråden Större barn (3+år) som dricker i nappflaska??
  • She is Me

    Min 3 åring och 5 åring dricker också välling från flaska, de får göra det så länge de vill. Det är en mysig stund, och inte onyttigt.

  • viseversa

    Nu har bara ett av mina barn druckit välling och hon drack till hon var lite över 3 år också. OCH då drack hon ur flaska. Hade någon påpekat det så hade jag nog bett dom vara tysta. 

  • Anonym

    Jag var också lite inne på att hon får dricka så länge hon vill. Jag tycker själv det är en jättemysig stund och vi gosar mycket. Och så varvar hon själv ner väldigt mycket. Hon varvar inte alls ner på samma sätt om hon äter en macka eller fil osv.

  • Anonym (samma)

    Samma här min son fyllde nyss tre år och dricker ur välling ibland 220 ml och oftast 150 ml. Aldrig annars ur flaskan utom  kanske 4-6 kvällar i veckan. Resten är det kvällsfika som gäller.
    Tycker att det är helt ok och känner flera andra föräldrar som också ger välling på kvällen.
    Jag minskade ner och slutade några kvällar när vi hade blöjträning men tog upp det igen då sonen verkligen ville ha sin älskade välling. Det är en lugn stund när han dricker och jag läser en bok på kvällen för att sen kissa och borsta tänderna. Slutar nog med det inom ett år men tills dess får han ha det så länge han vill. Det skadar ju inte honom på något sätt.

  • viseversa
    Anonym skrev 2012-07-31 19:50:16 följande:
    Jag var också lite inne på att hon får dricka så länge hon vill. Jag tycker själv det är en jättemysig stund och vi gosar mycket. Och så varvar hon själv ner väldigt mycket. Hon varvar inte alls ner på samma sätt om hon äter en macka eller fil osv.
    Ts du kan med gott samvete låta ditt barn dricka välling ur flaska ett bra tag till om hon och ni mår bra av det. 
  • nallemajja

    Vår son 3,5 år dricker också vällning ur nappflaska och han gillar det. Jag har faktiskt aldrig reflekterat över att det skulle vara dåligt på något sätt. Varför tycker din mamma att det är dåligt? Tycker hon bara att det ser konstigt ut för hon är såpass gammal eller är det något annat hon tror kan bli fel? Vällning innehåller väl en massa bra saker och om de gillar och tycker det är mysigt att få den i nappflaska så tycker jag inte att det spelar någon roll. Det finns ju också vällning för vuxna. Sen tror jag inte att vår son kommer att dricka ur nappflaska när han är 20 år Flört bara för att vi inte slutar en viss tid. Vår son kommer nog att få dricka ur flaska så länge vi tror att han vill det. 

  • Anonym (moi)

    Vår flicka fyller snart 4 år och då har vi sagt att hon får börja dricka i mugg om hon vill ha välling. Var samma för storebror, och då ville han inte ha välling längre. 4 år känns för mig som en magisk gräns för att man ska ha slutat med vagn, välling, napp och andra småbarnssaker. Välling och vagn är det som finns kvar här.

  • lilleskutto

    Min 3.5 åriga son dricker mer än gärna välling i flaska. Jag ser inget problem i det. Det är en mysig stund i soffan innan läggdags och så sover han bättre med välling i magen än när han fått tex smörgås.

  • viseversa
    lilleskutto skrev 2012-07-31 20:03:27 följande:
    Min 3.5 åriga son dricker mer än gärna välling i flaska. Jag ser inget problem i det. Det är en mysig stund i soffan innan läggdags och så sover han bättre med välling i magen än när han fått tex smörgås.
    Ja sen är det inte lika drälligt med flaska i soffan än om dom druckit det ur kopp. Sen är det mysigare med flaska också=)
Svar på tråden Större barn (3+år) som dricker i nappflaska??