• Loriyana

    Lite orolig över marsvinen

    Hej,

    Köpte två marsvinshonor till dottern i julklapp och fick hem dem idag. Har en ny stor rymlig bur, hö, vatten, mat och hus. Men de små liven har inte rört sig ur fläcken! De har varit stilla på samma plats hela dagen...börjar bli en smula orolig. Är detta normalt? Har låtit dem vara så att de kan bekanta sig med buren, men än så länge har de bara varit helt stilla...nästan så att jag oroar mig över om de lever överhuvudtaget.  

  • Svar på tråden Lite orolig över marsvinen
  • idontlikeyou

    Vi köpte marsvin för en månad sen och dom betedde sig likadant men det släppte efter ett par dagar. Vi plockade upp dom mycket och borstade och klappade så dom skulle vänja sig vid oss.

  • AnnelieW78

    Säger som ovanstående, de är nog lite rädda så låt dem vänja sig vid er och vid varandra om de inte "träffat" varandra innan . Bär dem mycket, de är sällskapliga och vill bli klappade, ligga i knäet och mysa. De är lugna djur och brukar inte hoppa runt så himla mycket, speciellt inte när de är lite oroliga. Det släpper nog snart !

  • Grandmother

    2 honor i samma bur?Ok...men det tar ett tag innan de vänjer sig.Tänk på att det är alldeles ny miljö för dem

  • Grandmother

    Att sätta ihop två honor kan då vara lika svårt som att sätta ihop två hanar.  Tänk också på att två marsvin kräver en större bur än ett ensamt djur! Har de för liten plats kan det vara orsak till att bråk uppstår.
    Redan hos uppfödaren eller i djuraffären så kan du se vilken personlighet ett marsvin har. Det är dock svårt att se detta på små ungar. Därför är det bättre att köpa ett marsvin som är lite äldre, just därför att lättare att se om marsvinet är nyfiken och orädd eller skygg och rädd av sig. Men små marsvinsungar är ju så  otroligt söta, så det är ju svårt att inte falla för dem i affären! Första gången jag köpte ett marsvin så  satt mitt marsvin under höet i sin bur.
    http://www.marsvinssidan.se/skaffa_marsvin_tama.html
    Lite info bara 

  • Canelbulle

    Av egen erfarenhet ska man inte bulla upp med för mycket hö och hus i början..då  fortsätter de att vara skygga..men det kan som sagt ta ett par dagar innan de vågar röra sig mer. Marsvin hör bra och vet när man e på väg mot dem så då håller de sig extra stilla. När man inte är där så vågar de utforska mer i buren o hittar snabbt både maten och vattnet. Har haft marsvin i 19 år

    Lycka till  


    Flicka född 07. Väntar syskon 09
  • Loriyana
    Grandmother skrev 2012-12-21 21:09:19 följande:
    Att sätta ihop två honor kan då vara lika svårt som att sätta ihop två hanar.  Tänk också på att två marsvin kräver en större bur än ett ensamt djur! Har de för liten plats kan det vara orsak till att bråk uppstår.
    Redan hos uppfödaren eller i djuraffären så kan du se vilken personlighet ett marsvin har. Det är dock svårt att se detta på små ungar. Därför är det bättre att köpa ett marsvin som är lite äldre, just därför att lättare att se om marsvinet är nyfiken och orädd eller skygg och rädd av sig. Men små marsvinsungar är ju så  otroligt söta, så det är ju svårt att inte falla för dem i affären! Första gången jag köpte ett marsvin så  satt mitt marsvin under höet i sin bur.
    www.marsvinssidan.se/skaffa_marsvin_tama.html
    Lite info bara 

    Buren är väldigt stor. Fick höra i djuraffären att man bör ha två marsvin och att då är två honor lämpligast eftersom hanar kan bråka. De kommer från samma kull och är vana vid varandra. Har inte sett dem bråka alls, de är bara helt stilla, men har bara gått en dag så gissar på att de vänjer sig vid den nya omgivningen. Tänkte köpa lite äldre marsvin först och skrev till flera på blocket, men fick tyvärr inte napp. De var hur pigga som helst i djuraffären iallafall. Jo söta är de definitivt! Har haft kanin tidigare och är mycket van vid att ta hand om kaniner, men tyckte att marsvin skulle passa min dotter bättre (hon är sex år gammal) eftersom de är lite mer sällskapliga och fick höra att det är ett jättebra djur att börja med.

    Tack för tipsen allihop! Ska vara tålamodig och låta de små liven komma tillrätta :)  
  • ymmmi

    Honor får visst bra att ha tillsammans. Min syster är uppfödare och har alltid haft sina honor tillsammans,

    Glöm Inte att bara he dom pellets, inte blandning och även färska grönsaker varje dag. Som vitkål, morötter mm

  • Loriyana

    Dag två....de är fortfarande VÄLDIGT stilla. Kan inte locka ut dem ur huset. Pratar lungnande med dem så att de lär känna min röst. Finns det något mer jag kan göra så att de har det bra?

  • Loriyana
    AnnelieW78 skrev 2012-12-22 11:59:32 följande:
    Har du burit och klappat dem då?

    Nej inte än, vill inte skrämma dem.
Svar på tråden Lite orolig över marsvinen