• Transsubstansus

    Kan man andra, no-name kaffekapslar i Nespresso-maskinen?

    Vi funderar på att köpa en sån där kaffe maskin med kapslar, Nespress heter den nog. Men priset på kapslar, mellan 3 och 4 kr för en minimal kopp känns jätte dyrt. Vi brukar bälga i oss kaffe på helgerna och då känns det dyrt. Min fråga: finns det andra kapslar än originalet som är billigare men ändå goda? Eller kan man hitta originalet billigare på nätet?

    Ni som har en sån maskin, vad tycker ni om den?


  • Svar på tråden Kan man andra, no-name kaffekapslar i Nespresso-maskinen?
  • mrsStatham

    Nej det gör det inte. Jag har inte hittat någon i alla fall. 
    Har hittat en som gör likadana puckar, men det är ekologiskt kaffe med miljövänliga kapslar, så de är lika dyra det skiljer bara några ören.
    Dessutom fastnar kopiorna i maskinen stup i kvarten.
    Men i och för sig så är inte puckarna dyrare än alla andra egentligen.

    Jag skulle välja bort puckmaskiner helt och hållet. De är långsamma, gör inte stora koppar, kaffet är inte det bästa osv osv.
    Det absolut bästa är ju att köpa en maskin som maler bönor, där man kan ställa in tryck, kaffemängd och koppstorlek. Men man måste ha pengar växande på träd för att ha råd med en sådan.
    Budgetvarianten är att köpa en kaffemal och en pressbryggare. Då får man underbart gott kaffe och man slipper puckhelvetet. 


    Bara två saker är oändliga
  • Transsubstansus
    mrsStatham skrev 2013-02-11 12:52:04 följande:
    Nej det gör det inte. Jag har inte hittat någon i alla fall. 
    Har hittat en som gör likadana puckar, men det är ekologiskt kaffe med miljövänliga kapslar, så de är lika dyra det skiljer bara några ören.
    Dessutom fastnar kopiorna i maskinen stup i kvarten.
    Men i och för sig så är inte puckarna dyrare än alla andra egentligen.

    Jag skulle välja bort puckmaskiner helt och hållet. De är långsamma, gör inte stora koppar, kaffet är inte det bästa osv osv.
    Det absolut bästa är ju att köpa en maskin som maler bönor, där man kan ställa in tryck, kaffemängd och koppstorlek. Men man måste ha pengar växande på träd för att ha råd med en sådan.
    Budgetvarianten är att köpa en kaffemal och en pressbryggare. Då får man underbart gott kaffe och man slipper puckhelvetet. 
    Tack för svaret. Då känns det som om jag skippar det. Jag hade också känslan att det är lite en fluga som man kanske tröttnar på sen, inte minst pga priset. 
  • SVejsan

    Varje gång ni tar en kopp kaffe bryggd med vanliga bryggaren lägg 3 kronor i en burk. Då får ni snart råd med en helautomatisk icke puck/kapselmaskin....  

    Vad kostar ett kilo kapselkaffe blir det kring 400 kronor ?
    Mot kanske 80-100 kronor för ett kilo "vanligt bryggkaffe"...

     På ett år blir det säkert 1-2 tusen kronor... Vi i familjen gör 7 koppar per dag (räcker till 3 personers frukostkaffe)  -enligt graderingen på bryggaren; vi skulle få ihop 1500kr... om vi "tänkte så" dricker man fler koppar kaffe blir ju det mer som går till nyinköpet... När man köper kapselbryggaren så har man ju "godkänt den merkostnaden" för kaffet.
     

Svar på tråden Kan man andra, no-name kaffekapslar i Nespresso-maskinen?