• Zafirah

    Levaxin

    Hej. Jag var i förra vecka och gjorde ett vul pga att jag inte haft mens sedan november 2013 då jag slutade med mina p-piller. Allt såg bra ut på ultraljudet och jag fick välja om jag ville ta blodprov vilket jag ville. Idag ringer en annan läkare och berättar att alla prover ser bra ut. 


    Men eftersom jag planerar att bli gravid har hon skrivit ut Levaxin. För tydligen ska alla kvinnor få det utskrivet nu när de blivit gravida och besöker MVC första gången?


    Men nu läser jag att man får Levaxin när man har problem med sköldkörteln? Men om jag hade haft några problem borde hon väl sagt det? Och varför ska jag äta det annars? Någon som fått det utskrivet även fast ni inte har problem med sköldkörteln? 


    Självklart kunde jag frågat henne  men jag var upptagen på jobbet plus att hon bröt så mycket så jag inte hörde allt hon sa..

  • Svar på tråden Levaxin
  • Annelie 76

    Ring och få kopia på dina provsvar och säg till dem att du vill ha med referensvärden. Då kommer du själv se om det är nåt som inte stämmer.

    Levaxin får man om man har hypotyreos. Hypotyreos kan bl.a. ge problem med fertiliteten så det är inte helt fel. Men har du inte dåliga värden (TSH eller T4) och inte har symptom av hypotyreos kommer medicinen snarare ge dig problem än lösa dem.

  • Zafirah

    Tack, det var en bra idé! Glad 


    Ja, jag vill ju inte äta något i onödan speciellt inte om det kan vara skadligt! 


    Förstår inte heller varför hon säger att det är obligatoriskt för alla gravida kvinnor nuförtiden att äta Levaxin..

  • Pimpinellan

    Det är klart det inte är obligatoriskt! Man får det utskrivet vid problem med TSH-värdena. Jag fick det p.g.a infertilitet och missfall. Det bör ligga under 2 och helst under 1 om man är infertil,men det har ju du ingen aning om du är.

Svar på tråden Levaxin