• MiaMorot

    Goda råd mottages gärna!

    Jag har ett dilemma.
    För två veckor sedan blev jag utredd för misstänkt stroke. Under ett dygn gjordes alla tester som går att göra, men inget avvikande hittades. Dock var läkaren tydlig med att "nu är du här för strokeutredning, och då är vårt jobb att göra det ordentligt" därefter blev jag insatt på blodförtunnande och ska stå på detta tills jag ska på återbesök om 3 månader.

    Imorn ska jag enligt planen börja vårt andra syskonförsök via IVF, men efter samtal blåstes behandlingen av på grund av mitt blodförtunnande.

    Måste jag då verkligen ta dessa tabletter? Jag ringde strokemottagningen där jag låg och sa precis som det var. Läkaren där sa "precis som du säger så hittades inget avvikande under utredningen, men rekommendationen är att du står på detta under 3 månader för att sedan komma på återbesök.
    Vill du inte det, så rekommenderar jag iallafall att du äter tabletterna under 1 månad och ser om du fortsätter må bra. Men vill du inte det heller så, ja då gör du som du vill."

    Blev jag egentligen så mycket klokare av detta?
    Törs jag sluta med medicinen? Hur tror ni att ni skulle gjort?

    Varför äta blodförtunnande när man inte hittat nåt fel? Men sen finns ju det där "men tänk OM..."

    Usch vad svårt det blev! :-S

  • Svar på tråden Goda råd mottages gärna!
  • Vickan I

    Men kan du inte bara byta tabletterna mot ex fragmin (blodförtunnande i sprutor)? Dessa kan man ta under ivf och graviditet. Jag måste ta dessa sprutor vid graviditet pga tidigare trombos (propp).

  • MiaMorot

    Jo vi är nu inställda på att vänta.. Frågan är nu om vi ska vänta 1 eller 3 månader..

    Jag antar att ett medicinbyte inte heller skulle funka, för grejen är att de inte vågar göra äggplocket om man har blodförtunnande. För om det skulle tillstöta en komplikation under/efter ingreppet så kan den bli så fruktansvärt allvarlig.

  • Långbenopluto
    MiaMorot skrev 2014-10-15 05:52:18 följande:

    Jo vi är nu inställda på att vänta.. Frågan är nu om vi ska vänta 1 eller 3 månader..

    Jag antar att ett medicinbyte inte heller skulle funka, för grejen är att de inte vågar göra äggplocket om man har blodförtunnande. För om det skulle tillstöta en komplikation under/efter ingreppet så kan den bli så fruktansvärt allvarlig.


    3 månader för att säkerställa din hälsa!
  • Sthlmsthlm

    Är det trombyl du äter? Det har gjorts studier att trombyl inte har någon påverkan på graviditet vid ivf. Många självmedicinerar trombyl/ barnalbyl för att det tros vara positivt för ivf (det finns det dock inget vetenskapligt belägg för). Andra som har haft missfall får det utskrivet av läkare.

    Men det är klart att allt beror på din situation och läkarens råd. Tre månader känns kanske långt men det går fort och din hälsa är viktigast!

  • MiaMorot

    Jag äter Clopidogrel.. men ska vara liknande Trombyl vad jag förstår. Och precis som du säger så är det ofarligt för själva graviditeten och behandlingen. Men det är just äggplock de inte gör när man äter blodförtunnande.

    Men i mitt fall verkar de lite extra kinkiga då det handlar om en misstänkt stroke. Och jag får int göra nästa ivf förrän jag varit på återbesök på strokemottagningen och blivit helt friad från misstankar.

    Pratade med strokemottagningen igen igår och bad om att få komma på återbesök efter 2 månader istället för 3 som planen varit.

    Det var väl osäkert, men sköterskan skulle iallafall framföra önskemålet till läkaren. Och om jag inte får komma om 2 månader så framförde jag min förhoppning om att få komma innan jul iallafall. Annars känns det ju som att det kan dröja hur länge som helst.

    Men så nu återstår bara väntan. Och jag knaprar vidare på min medicin och hoppas jag blir frikänd snart!

Svar på tråden Goda råd mottages gärna!