• levande charader

    Alkoholfri drink/bål

    Snart fyller min dotter år och vi ska ha picknick för ca 10 personer. Jag har en stor glasbehållare med tappkran som rymmer ca 8 liter. I den tänkte jag blanda någon god drick, gärna med färska/frysta bär och/eller frukt. Nån som har något bra tips/recept att bidra med? En somrig härlig drink helt enkelt

  • Svar på tråden Alkoholfri drink/bål
  • Maria

    På vårt bröllop förra sommaren hade vi en klassiker som alkoholfritt alternativ: mammas hemgjorda flädersaft med citronmeliss och frysta röda vinbär. Alltihop går ju att köpa om man inte gör själv. Man skulle kunna prova att blanda den med mineralvatten eller kanske sockerdricka om man vill ha bubblor. Fast det hade jag testat först så det inte blir konstigt.

  • levande charader

    Tack! Jag har lutat åt något med fläder för det känns som sommar för mig. Ska testa att blanda med något som bubblar när jag gör testomgångar i helgen

  • Maria

    Ja, flädersaft är extremt somrigt. Förr hade vi frysta jordgubbar som isbitar och det är gott, men röda vinbär är enklare att dricka av bara farten. Dessutom färgade de saften röd, så det blev lite överraskning att det var fläder och inte typ hallon.

    Annars har jag fått vattenmelon-juice i Asien en del gånger, men jag vet inte hur man gör. Alltså om man bara mixar den eller om det ska annat i. Det är väldigt gott om det är varmt. Det smakar ju inte så starkt men liksom rätt friskt.

  • levande charader

    Jag funderar på att frysa in vattenmelontärningar och ha i istället för isbitar. Även ha i lite färska bär och kanske någon mer fryst frukt.

    Är det nån mer som kan tipsa om nåt gott? Jag vill gärna ha lite att välja på närmar ska testa i helgen

  • ormtjusarn

    Att slänga i lite Mynta är ju alltid riktigt trevligt! (akta så det inte blir för mycket då det är verkligen en smaksättare)

  • fyrklöver81

    Blandade koncentrerad fläderblomssaft, med
    Bubbelvatten och fruktsoda. Skivade jordgubbar och citronskivor samt pressade lite citron i , lite vindruvor och massor is
    Samt citronmeliss( för att vi har sjuka
    Mängder) behövs ej för
    Smaken. Det blev gott.

Svar på tråden Alkoholfri drink/bål