• ulliiz

    Hur ser ni på flaskmatning?

    Hej. Hur ser ni på att ge ersättning istället för att amma?

    Har en dotter på 1 vecka som jag just nu ammar men då jag tycker amningen känna jobbig (vet inte varför jag känner så) så funderar jag på att börja ge ersättning istället. Samtidigt som jag mår dåligt och skäms över att byta då man alltid får höra att de bästa för barnet är att bli ammat, och vill ju göra de bästa för mitt barn.

    Hur ser ni på de?

  • Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?
  • Dijon

    Självklart ska man inte amma om man mår dåligt av det osv . Dock även om jag känt så efter en vecka hade jag avvaktat ett tag då det är väldigt mycket känslor och hormoner i omställning efter förlossningen.

    Själv ammar jag fortfarande nätter och kvällar, dottern är 15 månader .

  • annasv1980

    Säger som en annan, huvudsaken är att barnet får näring och att mamman mår bra. Det är bara du som vet vad som känns rätt för er. Jag hade inte tålamod med amningen. Ensamstående och det gick inte att få så dåligt med sömn som amningsstimuleringen hade krävt. Hade gått under. Började med ersättning redan på BB för min bebis tänkte inte vänta på mat tills mjölkproduktionen satt igång. Han åt från sked och flaska med god aptit och det gjorde mig lugn. Vi hade kvar amning som lite mys och att ta till akut medan ersättningen microvärms men nu efter tre månader har jag ingen mjölk kvar. Ersättning är smidigt.

  • annasv1980

    Tror du får sova längre fortare och till och med hela nätter om du väljer ersättning. Låter galet att en 15-månaders ska ha mat på natten. Min tremånaders klarar sig mellan 21 och 4.30 så det tar sig. Bröstmjölk innehåller bara vatten kvällar och nätter.

  • lördagsgodis

    Jag har haft en lyckad amning av 3 barn och det var mellanbarnet. De andra två har jag kört med delamning men gett flaska efter varje mål vilket har funkat likabra och vi har gått över helt till flaska när de varit ca 3 mån, så nej jag reflekterar inte om jag ser en liten med flaska

  • ulliiz

    Känns lättare också då pappan kan hjälpa till att avlasta och mata så jag kan röra på mig och fixa lite hemma som variation. Plus att de får mer tid ihop?! (hon acceptera bara att va i famnen så blir mest att sitta i soffan)

    Så de stämmer att de sover bättre om nätterna på ersättning? Just nu e nätterna hemska :/

    Hört vissa som säger att de sover bättre med ersättning och vissa som sagt att de e en myt?!

  • annasv1980

    Du har kontroll över hur mycket bebisen får i sig och det blir inte att den somnar vid bröstet och småsnuttar bara för att det är mysigt. Du kan ge extra till natten och även lite tjockare (det sista dock inget jag testat). Pappan kan hjälpa till på helgnätter.

  • ulliiz

    Kanske de blir lättare att få henne att sova själv och inte på mig med hjälp av flaskmatning?

Svar på tråden Hur ser ni på flaskmatning?