• Progressiv

    Bör omskärelse helt förbjudas?

    Jag är av den åsikten. Religiösa sedvänjor skall inte få styra lagstiftningen i ett sekulärt samhälle, som det svenska. Av medicinska skäl kan dock försöksverksamhet få förekomma.

  • Svar på tråden Bör omskärelse helt förbjudas?
  • NinanaMama

    Det tycker jag, åtminstone i situationer där det inte finns medicinskt skäl. Känner några killar/män som gjort det på grund av medicinska skäl, men dom skulle nog inte ha gjort det om dom inte var tvungna, då hela proceduren var sjukt smärtsam och att slutresultatet ofta är en nedsättning av känseln i penis.
    Jag tycker det är omoraliskt och barnmisshandel att göra det på småbarn.

  • Progressiv
    NinanaMama skrev 2016-02-24 05:45:06 följande:

    Det tycker jag, åtminstone i situationer där det inte finns medicinskt skäl. Känner några killar/män som gjort det på grund av medicinska skäl, men dom skulle nog inte ha gjort det om dom inte var tvungna, då hela proceduren var sjukt smärtsam och att slutresultatet ofta är en nedsättning av känseln i penis.

    Jag tycker det är omoraliskt och barnmisshandel att göra det på småbarn.


    Skriver under på detta!
  • Lena

    Icke medicinsk omskärelse av barn bör förbjudas. Låt folk besluta om sig själva efter 18 istället.

  • kivirush
    Lena skrev 2016-02-24 06:20:26 följande:

    Icke medicinsk omskärelse av barn bör förbjudas. Låt folk besluta om sig själva efter 18 istället.


    Dito
    Säger lite vad jag vill.
  • EnGladPingvin
    Lena skrev 2016-02-24 06:20:26 följande:

    Icke medicinsk omskärelse av barn bör förbjudas. Låt folk besluta om sig själva efter 18 istället.


    Håller med.

    Det är sjukt att det är tillåtet att skära i barns könsorgan enbart grundat på föräldrarnas tro på en gud och utan några som helst rationella skäl. Att vi inte kommit längre i utvecklingen i vårt samhälle är en skam.
  • Progressiv
    EnGladPingvin skrev 2016-02-24 07:01:21 följande:

    Håller med.

    Det är sjukt att det är tillåtet att skära i barns könsorgan enbart grundat på föräldrarnas tro på en gud och utan några som helst rationella skäl. Att vi inte kommit längre i utvecklingen i vårt samhälle är en skam.


    Ja, och vi påstår ju oss vara ett sekulärt samhälle. Sanning med modifikation kanske.
  • sextiotalist

    Ja och jag vill också att man ska ha en åldersgräns på 15 år för hål i öronen. Jag anser att man inte ska göra några som helst fysiska, permanenta ingrepp på barn som inte har någon medicinsk anledning (till medicinska skäl räknar jag även missprydande ärr, födelsemärken och självklart missbildningar).

Svar på tråden Bör omskärelse helt förbjudas?