• bananmilkshake

    Män, skulle ni föda "naturligt"?

    I Sverige är det ju ganska förutsatt att man "ska" föda vaginalt. För att få igenom ett kejsarsnitt krävs stark vilja och kunskap. 

    Jag personligen har svårt att förstå varför man skulle vilja föda vaginalt, dels på grund av den undermåliga förlossningsvården men också pga mitt personliga äckel inför förlossningar. 

    Jag är därför nyfiken på hur män tänker. Ibland säger ju folk att "om män födde barn skulle det inte gå till så här/skulle alla födslar ske med kejsarsnitt" och så vidare. 


    Du som har en penis, hur skulle du göra om valet var helt fritt?

    Vissa förutsättningar behöver nämnas för att ni som röstar ska ha ett underlag:


    Förutsätt att en "naturlig" förlossning skulle ske genom din penis. Alla skeenden under en kvinnas förlossning gäller för din med, dvs oftast under lång tid, med stor smärta, kanske underbemanning, risken finns att du inte hinner få den bedövning du vill ha. Stor risk för skador, det vill säga att din penis spricker och med lite otur spricker det ända till ändtarmen med skador på din ringmuskel med analinkontinens som följd. Urininkontinens är vanligt. Om förloppet inte går framåt kan du behöva förlösas med instrument, tex sugklocka som man fäster på barnets huvud och sedan dras barnet ut. Du kan även behöva få din penis klippt för att göra en större öppning. Om du sys efteråt är det inte säkert du får ordentlig bedövning. Syrebrist hos barnet kan ge hjärnskador. Du kan behöva gå många år innan dina skador tas på allvar. 


    Kejsarsnitt: här finns såklart också risker. Vid en eventuell nästa graviditet kan din livmoder spricka om du går igenom en naturlig förlossning efter ditt kejsarsnitt. Infektion, blödning, blodpropp är också risker. Ditt barn kan ha lite extra problem med andningen och behöva hjälp för att komma igång. Sällsynt komplikation är att bukhinnan kan växa ihop med andra organ i magen. Många av dom här komplikationerna är dock ovanliga och/eller har en ganska liten ökad risk jämfört med vaginal födsel. 


    Ser helst också att det här inte blir en debatttråd, men man får gärna motivera sitt svar. 

    Källor från kejsarsnitt.se, 1177.se, karolinska.sehttps://www.svt.se/nyheter/inrikes/nastan-varannan-kvinna-far-forlossningsskador och folks förlossningsberättelser från familjeliv. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Män, skulle ni föda "naturligt"?
  • Anonym (Kalle)

    Man måste enligt mig sätta barnets väl först, så naturlig födsel är det som gäller.

  • Anonym (N)

    Tycker det är ett jävla hån mot alla de kvinnor som just i detta nu ligger och dör under sin förlossning ute i världen att säga att Sveriges förlossningsvård är undermålig. Snälla opålästa människa. TÄNK TILL lite innan du uttrycker dig så satans dumt. Du vet ju uppenbarligen inte vad du pratar om. Då är det bättre att hålla tyst!

  • Anonym (J)
    Anonym (N) skrev 2020-07-11 21:59:25 följande:

    Tycker det är ett jävla hån mot alla de kvinnor som just i detta nu ligger och dör under sin förlossning ute i världen att säga att Sveriges förlossningsvård är undermålig. Snälla opålästa människa. TÄNK TILL lite innan du uttrycker dig så satans dumt. Du vet ju uppenbarligen inte vad du pratar om. Då är det bättre att hålla tyst!


    Då är all klagan i Sverige ett hån. Det finns alltid de som har det värre.

    Sveriges förlossningsvård har mycket att förbättra.

    Ts har här målat upp fakta. Risken för urininkontinens är överhängande. Risken för bristning är stor och avföringsläckage är inte ovanligt
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (J) skrev 2020-07-11 23:00:39 följande:
    Då är all klagan i Sverige ett hån. Det finns alltid de som har det värre.

    Sveriges förlossningsvård har mycket att förbättra.

    Ts har här målat upp fakta. Risken för urininkontinens är överhängande. Risken för bristning är stor och avföringsläckage är inte ovanligt
    Barnet är fortfarande prio ett.
  • Anonym (Man)

    Nej jag skulle inte vilja varken föda eller göra kejsarsnitt.

  • Anonym (H)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-07-11 23:15:25 följande:

    Barnet är fortfarande prio ett.


    Det är inte farligt för barnet att födas med snitt.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (H) skrev 2020-07-12 00:25:19 följande:

    Det är inte farligt för barnet att födas med snitt.


    Riskerna är större.
  • Anonym (J)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-07-12 00:27:54 följande:

    Riskerna är större.


    Barnläkarna föredrar snitt framför komplicerade förlossningar. Alltså inte framför förlossningar som går smärtfritt. Eftersom risken då är mindre för barnet. En barnläkare föredrar alltså snitt framför exempelvis sugklocka
  • Anonym (Klarice)
    Anonym (J) skrev 2020-07-12 06:12:56 följande:

    Barnläkarna föredrar snitt framför komplicerade förlossningar. Alltså inte framför förlossningar som går smärtfritt. Eftersom risken då är mindre för barnet. En barnläkare föredrar alltså snitt framför exempelvis sugklocka


    Risken för allvarligare komplikationer är dock ca 1% för vaginala förlossningar och ca 5 % för kejsarsnitt, så det innebär en förhöjd risk med kejsarsnitt.

    Barn som föds med snitt har också ökad risk både för akuta problem (andningssvårigheter osv) och mer långsiktiga (okad risk för immunologiska sjukdomar, ökad risk för övervikt osv).

    Så jag tror inte barnläkare rekommenderar snitt annat än akutsnitt.

    TS, sorry att jag debatterar, men jag var tvungen att bemöta.
  • Anonym (J)
    Anonym (Klarice) skrev 2020-07-12 07:56:50 följande:

    Risken för allvarligare komplikationer är dock ca 1% för vaginala förlossningar och ca 5 % för kejsarsnitt, så det innebär en förhöjd risk med kejsarsnitt.

    Barn som föds med snitt har också ökad risk både för akuta problem (andningssvårigheter osv) och mer långsiktiga (okad risk för immunologiska sjukdomar, ökad risk för övervikt osv).

    Så jag tror inte barnläkare rekommenderar snitt annat än akutsnitt.

    TS, sorry att jag debatterar, men jag var tvungen att bemöta.


    Det är Iaf vad jag fått höra av barnläkare.

    Tittar du på statistik för alla snitt ny eller har du tagit dig in på socialstyrelsen för att titta på den separata för akuta snitt? Annars inte jättekonstigt att komplikationerna vid snitt är högre då de förlossningar där barnets hälsa börjar svikta ofta slutar i akut snitt.

    Så för att kunna uttala sig om detta behöver man titta på procenten vid planterade snitt.

    Själv hade jag absolut valt vaginalt. Och har redan fött vaginalt med komplikationer
Svar på tråden Män, skulle ni föda "naturligt"?