• Lyckelina

    Arbetsförmedlingen bestämmer över huvudet

    Hej.
    Jag vet inte var jag ska placera min fråga.
    Det är så att jag blev arbetslös 2018, hade ett nytt a kassevillkor. Fick endast en timanställning, som jag har kvar men har inte fått mkt timmar. Jag hamnade därför den 9 sept i Jobb utvecklingsgarantin. Fick en handläggare som endast hade mailkontakt med mig, var lite otrevlig i sin framtoning. Jag har ett arbetshinder, men har VARJE gång jag behövt ha kontakt med AF haft en sk vanlig handläggare. Jag kan arbeta med vad som, har en högskoleutbildning och är usk ( timanställd inom vårdboende). Jag blev sjuk 2017 i atypisk hus. Men det är en sjukdom som inte behöver visa sig igen, då den ger skov, stress, virus mm kan utlösa den. Handl och jag har haft lite mailkontakt. Vi var ÖVERENS om att jag skulle hitta en aktör AF anlitar, tex Stöd och matching. Han bad mig hitta en sådan så fort jag kunde. Jag började ringa runt och hittade i två i Malmö då. Då mailar han att handl att han läst mina handlingar ( inget spec har förändrats) och bollat över mig till handl som ska ha hand om personer med "hinder". Mitt hinder är fibro, men det är utrett och jag kan jobba 50% med det mesta.
    Samma dag, igår fredag får jag ett brev från denna NYA handläggare som tagit över mig och skriver att jag ska infinna mig på af för stormöte med Samhall! Jag bröt fullständigt ihop! Hon har inte varit i kontakt med mig, jag har inte fått säga ett ord om något, hon vet inte vem jag är, och vad jag gjort, tex att jag hade nu valt en aktör inom Stöd Matchning som jag skulle meddelad dem att jag ville tillhöra.

    Jag vet inte vad jag ska göra! Är helt förkrossad pga deras behandling och att de i princip bestämde över mitt huvud och raserade min färdiga "plan".
    Vad kan jag göra (((?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-10-26 18:02
    Om någon vänlig själ undrar så fick jag tag i handläggaren. Han hade inte skickat brevet och inte läst på om mig, så det blev fel enl honom med det brevet. Och det var INTE Samhalls alla områden som gällde mig utan det var arbetsträning , som det stod i brevet, i deras Städ/tvätt verkstad ( minns inte den tredje vad det var) som jag misstänkte.... Nu blev det inte så då jag är utredd, han hade andra förslag som han skulle ta med några kollegor. I o m jag har arbetshinderkod, så kan man få hjälp på fler sätt, och han nämnde något om arbete, att man kan få bidrag för mig vid anställning. Så jag känner mig glad för det! Sen vet man ju aldrig, plötsligt ändras nåt, men så blev det i a f.

  • Svar på tråden Arbetsförmedlingen bestämmer över huvudet
  • MeandHim

    Förstår dig, hade oxå brutit ihop om jag tvingats jobba på Samhall. Nu hittade jag en helt underbar man/gubbe som handledare där man fick välja själv som förstod alla mina problem. Ny blev jag gravid och sjukskriven istället så hann bara vara med en månad. Hoppas det löser sig, försök ställa lite krav!

  • bananmilkshake

    Herregud så dåligt!! Min erfarenhet av Stöd och Matchning är för övrigt tyvärr jättedålig. Jag har två universitetsexamen och massa högskolepoäng, ett extrajobb inom en bransch jag vill jobba i, men min coach tycker jag ska söka jobb på snabbmatskedjor. Hoppas det löser sig för dig och att du får en bra jobbcoach. Min upplevelse är att dom inte är vana vid utbildade personer utan drar alla över en kam, som att man varit en 20-åring som aldrig haft eller sökt ett jobb.

  • MeandHim
    bananmilkshake skrev 2020-10-24 15:20:19 följande:

    Herregud så dåligt!! Min erfarenhet av Stöd och Matchning är för övrigt tyvärr jättedålig. Jag har två universitetsexamen och massa högskolepoäng, ett extrajobb inom en bransch jag vill jobba i, men min coach tycker jag ska söka jobb på snabbmatskedjor. Hoppas det löser sig för dig och att du får en bra jobbcoach. Min upplevelse är att dom inte är vana vid utbildade personer utan drar alla över en kam, som att man varit en 20-åring som aldrig haft eller sökt ett jobb.


    Det där är ju såå sjukt! Fast även om du skulle söka jobb på donken skulle du ju aldrig få det ändå.

    Dom vill ha unga personer som inte vet rätt och fel eller vågar ställa krav.
  • bananmilkshake
    MeandHim skrev 2020-10-24 15:27:21 följande:

    Det där är ju såå sjukt! Fast även om du skulle söka jobb på donken skulle du ju aldrig få det ändå.

    Dom vill ha unga personer som inte vet rätt och fel eller vågar ställa krav.


    Visst är det. Blir så less. Jag trodde faktiskt dom skulle kunna hjälpa mig till ett jobb.

    Verkligen, så är det!
  • Lyckelina
    MeandHim skrev 2020-10-24 15:13:29 följande:

    Förstår dig, hade oxå brutit ihop om jag tvingats jobba på Samhall. Nu hittade jag en helt underbar man/gubbe som handledare där man fick välja själv som förstod alla mina problem. Ny blev jag gravid och sjukskriven istället så hann bara vara med en månad. Hoppas det löser sig, försök ställa lite krav!


    Tack snälla! Ja jag hoppas de drar tillbaka det, för det är inget jag själv varit med o bestämt. Ny handläggare, visste inte visste bara jag skulle få ny, två dar senare dimper brevet om Samhall ned...
  • Lyckelina
    bananmilkshake skrev 2020-10-24 15:20:19 följande:

    Herregud så dåligt!! Min erfarenhet av Stöd och Matchning är för övrigt tyvärr jättedålig. Jag har två universitetsexamen och massa högskolepoäng, ett extrajobb inom en bransch jag vill jobba i, men min coach tycker jag ska söka jobb på snabbmatskedjor. Hoppas det löser sig för dig och att du får en bra jobbcoach. Min upplevelse är att dom inte är vana vid utbildade personer utan drar alla över en kam, som att man varit en 20-åring som aldrig haft eller sökt ett jobb.


    Jo jag är ju lite äldre, men som du har jag högskola bakom mig förutom att jag också är usk..
  • Lyckelina
    MeandHim skrev 2020-10-24 15:27:21 följande:
    Det där är ju såå sjukt! Fast även om du skulle söka jobb på donken skulle du ju aldrig få det ändå.

    Dom vill ha unga personer som inte vet rätt och fel eller vågar ställa krav.
    Vad är donken?
  • bananmilkshake
    Lyckelina skrev 2020-10-24 18:20:30 följande:
    Jo jag är ju lite äldre, men som du har jag högskola bakom mig förutom att jag också är usk..
    Så konstigt när du faktiskt skulle få den där Stöd och matchning att dom gör så. Förresten, såg nu att du ska gå i Malmö! Det gör jag med, Jobbklar heter dom jag valde. 
  • Lyckelina
    bananmilkshake skrev 2020-10-24 19:08:04 följande:
    Så konstigt när du faktiskt skulle få den där Stöd och matchning att dom gör så. Förresten, såg nu att du ska gå i Malmö! Det gör jag med, Jobbklar heter dom jag valde. 
    Tack Okey, är de bra? Hade ringt två, en på Gustav Adofs torg 4 och så de vid Södervärn där banken ligger ( kan inte deras namn). Usch jag hoppas att de drar tillbaka detta, av flera skäl, de har inte ens pratat med mig om det! Tror inte man får göra så. Synd det inte finns sakkunninga här, eller är det ett annat forum kanske? Har haft svårt klurar ut hur sidan funkar ...
  • bananmilkshake
    Lyckelina skrev 2020-10-24 19:34:00 följande:
    Tack Okey, är de bra? Hade ringt två, en på Gustav Adofs torg 4 och så de vid Södervärn där banken ligger ( kan inte deras namn). Usch jag hoppas att de drar tillbaka detta, av flera skäl, de har inte ens pratat med mig om det! Tror inte man får göra så. Synd det inte finns sakkunninga här, eller är det ett annat forum kanske? Har haft svårt klurar ut hur sidan funkar ...

    Oj nej, det jag menade är alltså att det är dom som jag är missnöjd med! Som tycker jag ska söka jobb på Burger King. Jag har fått ett schema som ser ut som det är som till ett lågstadiebarn. Jag är 35 och har haft en massa olika jobb och skrivit massa ansökningar, jag är utbildad inom kommunikation bla, men fick ändå en mall på ett kasst, pinsamt dåligt personligt brev som coachen tyckte jag skulle inspireras av. :( Jag upplevde att hon inte lyssnade ett skit på mig, tyvärr. Hon frågade ingenting om min utbildning eller nåt. 


    Jag tror det är svårt för dig att få konkreta svar här, du får ringa din arbetsförmedlare på måndag. Obs, ring tidigt, jag satt nästan 1,5 timme i telefonkö. 

Svar på tråden Arbetsförmedlingen bestämmer över huvudet