• Krusidullan

    Kvävd med skuldkänslor

    Träffar en man sedan två år. Han var från början väldigt tydlig med att han inte hade behov av ett förhållande där man ses hela tiden eller måste ringa massor massor hela tiden. Han jobbar mycket och har ett behov av att vara ensam en del. Jag med. Har dessutom två tonåringar som jag är helt ensam med varav den ena har en kronisk sjukdom. Vi har haft det jättebra tillsammans och det har funkat superbra mellan oss. Men så flyttade hans yngsta hemifrån. Då har dynamiken ändrats totalt. Han vill ses hela tiden. Han ringer 5-10 ggr per kväll. Jag börjar känna saker jag inte vill. Kvävd. Som jag inte räcker till. Ursäktar mig när jag inte kan ses. Får skuldkänslor. Prioriterar bort mina egna behov av vila och återhämtning.Borde såklart prata med honom. Men så fattar jag att han går igenom nån slags kris nu när hans dotter flyttat. Men?samtidigt vill jag inte för någons skull att han lever genom mig.vad tänker ni? Några råd?
  • Svar på tråden Kvävd med skuldkänslor
  • skolios

    Du måste naturligtvis få lov att sätta gränser för dig själv. Det är inte elakt. Om han har en kris så är det bra att du finns där och lyssnar på honom. Men inte 5-10 ggr per kväll. Det är så orimligt att jag inte fattar att jag ens måste säga det. Hans beteende säger en del om hans person.
    1. Han har svårt att hantera sina egna känslor och behöver mycket hjälp med det. 
    2. När han drabbas av sin ångest så tappar han allt hänsynstagande och han vill att hans behov ska komma först på bekostnad av dina.
    3. Han lyssnar inte på dig och accepterar inte dina känslor. ( jag förutsätter att du har försökt tala om att det är för många samtal och du har inte tid).

  • Krusidullan

    Tack för stödet! Jag har försökt att säga det men det är verkligen min dåliga sida att vara rak när jag är rädd att såra..och är tyvärr van att ha mer än hundra procent av mig själv. Men jag måste. tack!

  • skolios

    Kanske du gör det till en större sak än vad det måste vara? När ni har pratat färdigt första gången för kvällen så kan du säga att du tänker sätta telefonen på ljudlöst nu för du behöver koppla av. Och sen svarar du inte. När du lägger dig så ignorerar du alla missade samtal och skickar ett kärleksfullt och soligt sms där du låtsas som att du inte fattar att han sökt dig miljoner gånger. När han sen dan efter försöker skuldbelägga dig för att du inte fanns där för honom så svarar du bara att du verkligen behövde varva ner och att dina behov är viktiga för dig att ta hand om. Då säger han att vadå, är inte mina behov viktiga? Självklart är dom det älskling! Men dina behov behöver du ta hand om själv. Och sedan kommer detta att fortsätta i en rundgång tills antingen han fattar galoppen eller att du lämnar honom.

  • Pixelerad
    Krusidullan skrev 2022-10-13 22:52:30 följande:
    Kvävd med skuldkänslor
    Träffar en man sedan två år. Han var från början väldigt tydlig med att han inte hade behov av ett förhållande där man ses hela tiden eller måste ringa massor massor hela tiden. Han jobbar mycket och har ett behov av att vara ensam en del. Jag med. Har dessutom två tonåringar som jag är helt ensam med varav den ena har en kronisk sjukdom. Vi har haft det jättebra tillsammans och det har funkat superbra mellan oss. Men så flyttade hans yngsta hemifrån. Då har dynamiken ändrats totalt. Han vill ses hela tiden. Han ringer 5-10 ggr per kväll. Jag börjar känna saker jag inte vill. Kvävd. Som jag inte räcker till. Ursäktar mig när jag inte kan ses. Får skuldkänslor. Prioriterar bort mina egna behov av vila och återhämtning.Borde såklart prata med honom. Men så fattar jag att han går igenom nån slags kris nu när hans dotter flyttat. Men?samtidigt vill jag inte för någons skull att han lever genom mig.vad tänker ni? Några råd?
    Inte för att vara den som är den, men kommunicera. Berätta för honom om detta, han kanske själv inte inser det
    .
  • Pehrmedh

    Låter som du behöver tydligt markera att du inte riktigt hänger i hans nya tempo.

    Låter forcerande och förstår att känner dig kvävd.

    Upp med röda stopp-skylten så han backar.

Svar på tråden Kvävd med skuldkänslor