• mangemang

    Min partner har bett om en paus

    Hej på er alla!

    Trodde inte jag skulle vända mig till ett forum för att få svar men ovissheten äter upp mig och behöver råd.

    Det är så att min partner sedan drygt 1 år tillbaka har bett om en paus i vår relation. Hon har sedan en längre tid varit väldigt stressad där det gång på gång lagts på mer saker för henne att göra med universitet och liknande.

    Hon lyfte därför nu i helgen att hon senaste veckorna börjat tveka på vår relation då hon haft en gnagande känsla av att hon behöver vara själv. Hon vill därför under pausens gång försöka förstå varför hon känner den känslan och enligt henne få bort den.

    Det låter väldigt diffust för mig men jag accepterade självklart hennes beslut och fann mig i det. 

    Finns det någon som varit i en liknande situation där det slutat antingen positivt eller negativt som kan dela med sig av sina erfarenheter?

    Uppskattar all hjälp i detta för att kunna ta mig igenom det och veta hur jag ska hantera det framåt.

  • Svar på tråden Min partner har bett om en paus
  • Anonym (A)
    mangemang skrev 2022-11-14 22:29:17 följande:
    Min partner har bett om en paus

    Hej på er alla!

    Trodde inte jag skulle vända mig till ett forum för att få svar men ovissheten äter upp mig och behöver råd.

    Det är så att min partner sedan drygt 1 år tillbaka har bett om en paus i vår relation. Hon har sedan en längre tid varit väldigt stressad där det gång på gång lagts på mer saker för henne att göra med universitet och liknande.

    Hon lyfte därför nu i helgen att hon senaste veckorna börjat tveka på vår relation då hon haft en gnagande känsla av att hon behöver vara själv. Hon vill därför under pausens gång försöka förstå varför hon känner den känslan och enligt henne få bort den.

    Det låter väldigt diffust för mig men jag accepterade självklart hennes beslut och fann mig i det. 

    Finns det någon som varit i en liknande situation där det slutat antingen positivt eller negativt som kan dela med sig av sina erfarenheter?

    Uppskattar all hjälp i detta för att kunna ta mig igenom det och veta hur jag ska hantera det framåt.


    Tyvärr, om man har problem i relationen så löser man det tillsammans. Att hon vill vara själv tyder på att hennes känslor svalnat. 


    Att lämna vid problem är illavarslande.

  • Anonym (Amanda)

    Det låter mer som ett fegt sätt att göra slut på, tyvärr. Som någon skrev så löser man problem tillsammans i en relation. 

  • Tukt

    Jag tycker man inte behöver tolka så mycket. Hon vill ha en paus, och då behöver saker och ting inte betyda mer än just paus.
    Du, TS, lägger ju också fram rätt konkreta orsaker som gör att hennes behov låter rimliga.
    Dock ska man väl tänka så att om man har en skala, varpå känslorna i en relation är representerade, så bevisar det kanske att känslorna inte är så starka i nuläget. Vilket också är rimligt om hon är stressad.
    Jag skulle släppa greppet om henne och försöka fokusera på andra saker. Kanske blir det ni igen, kanske inte. Och om det är en för jobbig situation, säg till henne att om, så kommer du gå vidare fullt ut.

  • Tecum

    Kanske hjälper det henne och er, kanske inte. Det enda du ska göra är att avvakta.

    Men rent generellt borde hon behöva ditt stöd rent mentalt och känslomässigt, och din hjälp med det praktiska när hon är så stressad. Att vilja vara ensam i ett sådant läge tyder på att hon inte har rätt känslor för dig längre. Men det kan ju ändra sig...

Svar på tråden Min partner har bett om en paus