• Lillafamd

    Orosanmälan

    Hejsan på er.

    Detta blir ett ganska långt inlägg men ska försöka hålla mig kort. Vår son har npf diagnos och håller på att utredas för adhd. Vid 4 års ålder fick vi förförsta gången hjälp och någon som lyssnade på vad vi hade att säga och att vi behövde hjälp med att förstå vår son. Sagt och gjort vi kom till en underbar barnpsykolog i Värmland som kunde se att vår son hade svårigheter och skickade remiss till hab i Karlstad, fantastiska människor där oxå. I och med vår sons svårigheter så fick vi rådet att vänta med dagis då han behövde tid och var trygg med att vara hemma. Jag fick nytt jobb i min hemort och vi flyttade tillbaka dit. Vi har fortfarande hab och BUP med även om det är annat landsting. 

    Oktober 2022 bestämde jag och min fru att nu kan vi prova att sätta in honom på dagis igen och tog kontakt med en super bra förskola som lyssnar och vi har bra kontakt med dom så att vår son fick en bra start och började med 3 timmar om dagen med stöd av hab och personal. 

    Tyvärr så har det varit mycket frånvaro och vår son hade svackor i början som vi kom överens med personal att vi går till dagis när vi ser att det går och vår son är positivt inställd. Vi skulle välja våra strider för att inte gå tillbaka till det gamla destruktiva. Mycket dålig sömn då han inte sover mer än någon timme och nya mediciner samt att båda våra barn varit mycket sjuka. 

    Jag kan inte poängtera hur mycket tid vi lägger på att vara informativa och närvarande med personal och rektor som har haft insyn sedan oktober med sipmöten och när vi gång på gång ringer för att berätta om varför han inte orkar eller inte kan komma till dagis. Vi är medvetna om att det varit mycket frånvaro.

    I onsdags ringde rektorn och meddelade att hon ska göra en orosanmälan om vår son då han har hög frånvaro. Jag fullkomligt tappade hakan. Jag frågad om hon kunde berätta varför,och hon sa bara att dom har en stor oro för hans frånvaro. Jag är tacksam över att dom tar sitt jobb på allvar, men med tanke på alla möten alla samtal och all info dom har så gör dom så här. För mig är sveket det som gör mest ont och att jag tappade allt förtroenden i den stunden. 

    Hur går man vidare nu, jag kände så otrolig trygghet med att dom går på denna förskola och hur ska jag kunna slappna av om dom gör så här när man öppen för allt. Jag hade förstått om vi aldrig hörde av oss till dom, aldrig kom på möten osv men nu är det förstört. 

    Kan tillägga att jag kände mig så liten när jag lämnad barnen på sina avdelningar förra veckan... ville nog mest skriva av mig för jag är förtvivlad och ledsen och arg... Tack för att ni orkade läsa.

  • Svar på tråden Orosanmälan
  • glassgumman78

    Hej
    Jag förstår att det känns tufft.
    Men en orosanmälan innebär enbart att  förskolan flaggar till socialtjänsten att det kan finnas behov av stöd. Inte att de ska ta ert barn ifrån er.
    Och känner de oro inför något så är de ju skyldiga att anmäla.

    Kan det vara så att förskolan tycker ni låter barnet få bestämma lite för mycket och att det saknas vuxenstyrning?
    Han bör väl börja skolan inom bara något år och då gäller ju skolplikt. Då kan han ju inte bara gå när han har lust.

    Jag hoppas att det blir bra för er alla

    Styrkekramar

  • vissli
    glassgumman78 skrev 2023-03-26 21:54:32 följande:

    Hej
    Jag förstår att det känns tufft.
    Men en orosanmälan innebär enbart att  förskolan flaggar till socialtjänsten att det kan finnas behov av stöd. Inte att de ska ta ert barn ifrån er.
    Och känner de oro inför något så är de ju skyldiga att anmäla.

    Kan det vara så att förskolan tycker ni låter barnet få bestämma lite för mycket och att det saknas vuxenstyrning?
    Han bör väl börja skolan inom bara något år och då gäller ju skolplikt. Då kan han ju inte bara gå när han har lust.

    Jag hoppas att det blir bra för er alla

    Styrkekramar


    Fast om förskolan är med på SÅ många möten borde de ju veta om läget mer. Det här låter ju som ett fall där det kanske behövs särskilda insatser i skolan sen.
  • glassgumman78
    vissli skrev 2023-03-27 00:42:05 följande:
    Fast om förskolan är med på SÅ många möten borde de ju veta om läget mer. Det här låter ju som ett fall där det kanske behövs särskilda insatser i skolan sen.
    Fast förskolan kan ju känna oro ändå.

    Sen tycker jag ju att de kan kommunicera det bättre vad de ser och varför de mer specifikt känner oro. 
    Eftersom det inte gäller våld så är det ju inga problem för dem att flagga och till och med på förhand ge förslag om att föräldrarna själva kan söka stöd innan de gör orosanmälan.
    Det kan ju även vara så att de ser oro för hur det blir för det andra barnet. (Vad jag förstår finns det åtminstone ett syskon)

    Socialtjänsten kan ju erbjuda stöd som inte handlar om placeringar etc. Avlastningsfamilj, familjebehandling etc
    Att ha barn med särskilda behov är ju tufft för hela familjen.

    Om det blir en utredning så kanske det är bra att förskolan är med på mötet hos socialtjänsten.
    Kanske även bjuda med socialtjänsten på ett SIP-möte.
    Det är ju därför SIP finns, en möjlighet att samordna alla insatser som ett kan behövas runt en individ.
  • vissli
    glassgumman78 skrev 2023-03-27 07:07:40 följande:
    Fast förskolan kan ju känna oro ändå.

    Sen tycker jag ju att de kan kommunicera det bättre vad de ser och varför de mer specifikt känner oro. 
    Eftersom det inte gäller våld så är det ju inga problem för dem att flagga och till och med på förhand ge förslag om att föräldrarna själva kan söka stöd innan de gör orosanmälan.
    Det kan ju även vara så att de ser oro för hur det blir för det andra barnet. (Vad jag förstår finns det åtminstone ett syskon)

    Socialtjänsten kan ju erbjuda stöd som inte handlar om placeringar etc. Avlastningsfamilj, familjebehandling etc
    Att ha barn med särskilda behov är ju tufft för hela familjen.

    Om det blir en utredning så kanske det är bra att förskolan är med på mötet hos socialtjänsten.
    Kanske även bjuda med socialtjänsten på ett SIP-möte.
    Det är ju därför SIP finns, en möjlighet att samordna alla insatser som ett kan behövas runt en individ.
    Håller med om att kommunikationen brister från fsk här. Här verkar ju föräldrarna varit helt transparenta med dem, om fsk har en oro att de själva inte kan ge barnet tillräckligt borde de ju kunna lyfta det med familjen tex. 
  • glassgumman78
    vissli skrev 2023-03-27 07:12:40 följande:
    Håller med om att kommunikationen brister från fsk här. Här verkar ju föräldrarna varit helt transparenta med dem, om fsk har en oro att de själva inte kan ge barnet tillräckligt borde de ju kunna lyfta det med familjen tex. 
    Håller helt med.
    Viktigt för relationen och förtroendet.
  • Moder1

    Närvaron är inte obligatorisk i förskolan.
    Hur gammalt är barnet idag? Ska han börja skolan till hösten, isf kan det ligga till grund för anmälan.
    För ett barn med npf är kontinuitet och rutiner en förutsättning för att underlätta strukturen.
    Så kan finnas en oro kring att barnet själv bestämmer när han vill till förskolan.
    Bättre att lämna samma tider och regelbundet.
    Kortare dagar istället för uteblivna.

    Men en orosanmälan är inte alltid av ondo , soc utreder om ni behöver stöd vilken de troligtvis inte anser då ni redan har det från hab och bup

  • vissli
    glassgumman78 skrev 2023-03-27 07:18:04 följande:
    Håller helt med.
    Viktigt för relationen och förtroendet.
    Ja, det är det jag tänker. Om man själv är jätteöppen mot någon så blir det ju en konstig sits när man upplever att motparten går lite bakom ens rygg eller inte är öppen tillbaka.
  • Lillafamd

    Så tacksam för alla svar i den här tråden. Vi förstår att man måste anmäla om det finns oro. Vår sån har skolplikt till hösten och vi var på överlämningsmöte i fredags inför hösten så att han kan få det bästa förutsättningarna. Vi var även där öppna med situationen som är kring vår son och dom verkar väldigt bra på den skolan där han ska gå förskoleklass.

    Det jag känner här är att vi med alla medel så som journaler och att de även fått prata med BVC vi har tillgodosett alla deras krav då det velat få insyn i vår sons liv så att dom kan hjälpa och stötta på bästa sätt och förskolan inte kan sätta oss ner och prata först utan går direkt in och gör en orosanmälan.

  • vissli
    Lillafamd skrev 2023-03-27 09:36:25 följande:

    Så tacksam för alla svar i den här tråden. Vi förstår att man måste anmäla om det finns oro. Vår sån har skolplikt till hösten och vi var på överlämningsmöte i fredags inför hösten så att han kan få det bästa förutsättningarna. Vi var även där öppna med situationen som är kring vår son och dom verkar väldigt bra på den skolan där han ska gå förskoleklass.

    Det jag känner här är att vi med alla medel så som journaler och att de även fått prata med BVC vi har tillgodosett alla deras krav då det velat få insyn i vår sons liv så att dom kan hjälpa och stötta på bästa sätt och förskolan inte kan sätta oss ner och prata först utan går direkt in och gör en orosanmälan.


    Jag förstår er helt. Jag skulle själv känna mig misstrodd av förskolan i er sits, och ha svårt att känna förtroende för dem.
  • Lillafamd

    Dom träffas varje torsdag i 6 års gruppen och hittar på olika saker. Men den har han missat en gång. Kan det vara så att det är därför ? Jag menar är det så att det kan bero på att dom har en 6 års grupp 1 gång i veckan fram tills överlämning? 

    Det konstiga var att i fredags när vi hade mötet med förskoleklass pedagogerna och hans nuvarande plus nuvarande rektor så skulle dom ha ett möte till i maj men hon sa att den behöver vi inte komma till, jag sa att vi kommer att vara delaktiga i allt som har med våra barn att göra. Även om vi inte måste vara med. 

    Jag hoppas vi snart får svar på allt detta då det bara ligger i bakhuvudet hela tiden och gror. 

  • Kvittning

    Ta det inte personligt. Jag tycker det borde vara mer styrt och rutin att man alltid ska anmäla den här typen av problematik så att det synliggörs i kommunen hur stort problemet är.

    Jag har själv ett barn som knappt går i skolan och jag tycker det är jättekonstigt att det inte finns något engagemang från kommunen. Vi har bra samarbete med skolan och då de inte kontaktade kommunen så gjorde jag det. Inte för att klaga utan för stt jag tycker det borde ligga i deras intresse att ha koll på de här barnen. Men de var helt ointresserade. 

    Om det är så att ni har ett bra samarbete med skolan så kanske det är så att rektorn tänker som mig. Att det här är inte bara ert och skolans problem, det är ett problem i samhället som även kommunen borde engagera sig i.

Svar på tråden Orosanmälan