• Lina100

    Kallelse jurist?

    Min pappa hade en bror som var gift med en dam. min pappa är död men även hans bror. Nu har jag fått papper om farbrors dam som Avlidit och en juristbyrå har skickat ut massor av papper om bouppteckning samt en adress i Stockholm för utredning. det står att jag kan ange en ombudsman om inte jag själv kan dyka upp detta datum som nämns. 


    jag tycker detta är jätte konstigt, så Många steg tillbaka till en släkting som jag knappt haft kontakt med? Vad jag vet skickar de heller inte ut sådant i första taget om det inte gäller något större? Vad tror ni?

  • Svar på tråden Kallelse jurist?
  • Lina100

    Så min farbrors dam, har avlidit och nu har jag fått papper av en jurist om detta Och bouppteckning 

  • Yllop

    Du är troligtvis närmast levande släkting till din avlidne farbror så du har rätt till efterarv efter honom.

  • Lina100
    Anonym (...) skrev 2023-03-31 19:07:14 följande:

    Men ring dit och ställ dina frågor. 


    Okej 
  • Lina100
    Yllop skrev 2023-03-31 19:08:35 följande:

    Du är troligtvis närmast levande släkting till din avlidne farbror så du har rätt till efterarv efter honom.


    Men det var ju hans dam/gifta som dog nu senast och de var gifta. Konstigt bara att jag får brev om hennes död/bouppteckning 
  • Yllop
    Lina100 skrev 2023-03-31 19:10:03 följande:
    Men det var ju hans dam/gifta som dog nu senast och de var gifta. Konstigt bara att jag får brev om hennes död/bouppteckning 

    Om varken din farbror eller hans fru hade barn är det deras syskon som ärver.
    Finns inga syskon i livet är det syskonbarnen som ärver.
    Du har då rätt att få arv efter din farbror.

  • Lina100
    Yllop skrev 2023-03-31 19:14:45 följande:

    Om varken din farbror eller hans fru hade barn är det deras syskon som ärver.
    Finns inga syskon i livet är det syskonbarnen som ärver.
    Du har då rätt att få arv efter din farbror.


    Oj.. men är det då säkert att det finns något att ärva? Och hur har liksom denna jurist kunnat ta detta vidare? Så märkligt detta. 


    men om de inte hade varit gifta hade det inte varit samma sak antar jag? 

  • Lina100
    Yllop skrev 2023-03-31 19:14:45 följande:

    Om varken din farbror eller hans fru hade barn är det deras syskon som ärver.
    Finns inga syskon i livet är det syskonbarnen som ärver.
    Du har då rätt att få arv efter din farbror.


    Har iallafall fått kallelse till en ansvarig jurist så något är det ju 
  • Anonym (j)
    Lina100 skrev 2023-03-31 19:19:40 följande:

    Oj.. men är det då säkert att det finns något att ärva? Och hur har liksom denna jurist kunnat ta detta vidare? Så märkligt detta. 


    hmm så konstigt när någon gör sitt jobb
  • Anonym (.)
    Lina100 skrev 2023-03-31 19:19:40 följande:

    Oj.. men är det då säkert att det finns något att ärva? Och hur har liksom denna jurist kunnat ta detta vidare? Så märkligt detta. 


    men om de inte hade varit gifta hade det inte varit samma sak antar jag? 


    Är väl inget märkligt alls. Om din farbror inte hade egna barn så kan du ju vara närmaste släkting som någon skrev.
  • Anonym (Ellen)

    Inte det minsta märkligt. Juristen ska kontakta alla som har del i dödsboet. Var din far avliden när din farbror gick bort så ärver du den del som din far skulle ha ärvt. I bouppteckningen ser du vilka som är dödsbodelägare och vad boet,är värt.

  • Anonym (Farbror)

    Är man arvtagare får man alltid hem papper på det och kallelse till boupptäckning. Fick jag efter min farbror som inte hade varit gift eller hade egna barn. Inget konstigt alls. 

  • Anonym (M)

    Det är så lagen fungerar.

    Jag och min man har inga barn. Om han dör före mig så ärver jag allt efter honom. När jag sedan dör så får  mina syskon/syskonbarn och hans syskon/syskonbarn dela på arvet efter oss båda.

    Man brukar kalla det för att bo i orubbat bo. Alltså att den som är änka/änkeman tryggt kan behålla alla parets tillgångar livet ut. Det vore ju inte så kul för din farbrors änka om hon hade blivit tvungen att sälja bostaden när hennes man dog, bara för att du skulle få ut ditt arv.

    Bra att veta är att detta inte gäller när någon av makarna har barn från ett tidigare förhållanden. De barnen, så kallade särkullbarn, har rätt att få ut sitt arv direkt när föräldern dör.

Svar på tråden Kallelse jurist?