• Anonym (ts)

    Folk verkar må väldigt dåligt på Familjeliv

    Jag brukar läsa trådar här på Familjeliv men skulle aldrig skriva en egen eftersom de som svarar i trådarna bara verkar vara ute efter att trycka ner ts. Några enstaka svar är respektfulla och i något enstaka fall får ts till och med ett riktigt svar på sin fråga, men i de allra flesta fall är det en väldigt hård och elak ton och det svaras inte ens på själva frågan utan man verkar bara vilja vara elak och trycka ner ts.

    Varför? Mår folk generellt så dåligt att de måste trycka ner andra för att få ur sig all frustration? 

     

  • Svar på tråden Folk verkar må väldigt dåligt på Familjeliv
  • Anonym (Ja)

    Ja. Många människor har låg självkänsla och trivs inte så bra med sig själva. Därför tar de gärna chansen att gå trycka till Ts lite extra, för att de tror att de själva mår bättre av det. 

  • Anonym (A)

    Lugn du. Nu har du mot bättre vetande startat en tråd så invänta horden med högafflar och facklor, de borde inkomma under eftermiddagen.

    Som jag ser det beror det mycket på hur ts själv är, hur hen resonerar och ffa svarar på kommentarer. Är det en vettig person får hen vettiga svar, och vice versa.

  • Anonym (Japp)

    Upplever FL som mycket mer högstadie än min normala 30/40års-umgängeskrets. Snabbare att döma och elakare i tonen. Kan man gå på något så gör man ofta det. Jag ser det lite som att jag härdar mig när jag är här och sen är det ännu trevligare att umgås i vardagen .

    Jag hoppas att ingen har en vardag som ÄR som FL dock i tonen.

  • Fröken Allvar
    Anonym (Japp) skrev 2023-05-22 13:21:00 följande:

    Upplever FL som mycket mer högstadie än min normala 30/40års-umgängeskrets. Snabbare att döma och elakare i tonen. Kan man gå på något så gör man ofta det. Jag ser det lite som att jag härdar mig när jag är här och sen är det ännu trevligare att umgås i vardagen .

    Jag hoppas att ingen har en vardag som ÄR som FL dock i tonen.


    Du sätter verkligen ord på det. När man är i vardagen (min normala krets något äldre) så kan man uppfatta tankar och gliringar som kanske påminner om dem som grasserar här, och jag har också förstått bakåt varför det inte fungerar mellan mig och några som tänker så som konton ger uttryck för här.

    Jag tror dock att många ÄR väldigt snabba på att döma och andra är mer förstående i sin vardag precis som här. Förut brukade jag förklara mig även i vardagen som jag brukar göra här men upplever inte att det är värt energin med de som fungerar på vissa sätt. Jag har lärt mig mycket om hur människor tänker av att läsa här. 
  • Lönnsirap
    Anonym (ts) skrev 2023-05-22 11:58:05 följande:
    Folk verkar må väldigt dåligt på Familjeliv

    Jag brukar läsa trådar här på Familjeliv men skulle aldrig skriva en egen eftersom de som svarar i trådarna bara verkar vara ute efter att trycka ner ts. Några enstaka svar är respektfulla och i något enstaka fall får ts till och med ett riktigt svar på sin fråga, men i de allra flesta fall är det en väldigt hård och elak ton och det svaras inte ens på själva frågan utan man verkar bara vilja vara elak och trycka ner ts.

    Varför? Mår folk generellt så dåligt att de måste trycka ner andra för att få ur sig all frustration? 

     


    När jag läste din rubrik, så tänkte jag att självklart hänger man på familjeliv MER när man är sjuk, och dödligt förkyld, en en dag då man mår toppen.

    Fast det är ju inte det du menar. Du förutsätter att folk som är elaka, inte mår bra, men det handlar i många fall om att de inte uttrycker sig lika försiktigt som i vardagen, där man inte får "bränna några broar".

    Du tolkar in saker om folks mående som inte per automatik är sant. Exempelvis så är vissa riktigt "hårda" och "krassa" gällande vissa ämnen, särskilt när TS faktiskt succesivt matar tråden med kommentarer som är kontroversiella. 

    Sådana trådar VÄXER och får många sidor, medan smalare trådar oftast självdör när TS fått några svar. 

    Det är en speciell typ av svar man kan få på ett anonymt forum. Men att det bara är elakheter är faktiskt att missa grejen. Och att elakheterna beror på frustration är också att läsa in saker som verkligen inte behöver vara sanna.

    Jag tänker att man vanligtvis hittar människor som både förstår TS och som inte förstår TS i en lite längre tråd. Och som fröken Allvar påpekar, så lär man sig något här. Exakt vad detta är är nog lite olika, men för egen del så har jag verkligen snappat upp både det ena och andra här... om allt möjligt
  • Fröken Allvar
    Lönnsirap skrev 2023-05-22 13:52:01 följande:
    När jag läste din rubrik, så tänkte jag att självklart hänger man på familjeliv MER när man är sjuk, och dödligt förkyld, en en dag då man mår toppen.

    Fast det är ju inte det du menar. Du förutsätter att folk som är elaka, inte mår bra, men det handlar i många fall om att de inte uttrycker sig lika försiktigt som i vardagen, där man inte får "bränna några broar".

    Du tolkar in saker om folks mående som inte per automatik är sant. Exempelvis så är vissa riktigt "hårda" och "krassa" gällande vissa ämnen, särskilt när TS faktiskt succesivt matar tråden med kommentarer som är kontroversiella. 

    Sådana trådar VÄXER och får många sidor, medan smalare trådar oftast självdör när TS fått några svar. 

    Det är en speciell typ av svar man kan få på ett anonymt forum. Men att det bara är elakheter är faktiskt att missa grejen. Och att elakheterna beror på frustration är också att läsa in saker som verkligen inte behöver vara sanna.

    Jag tänker att man vanligtvis hittar människor som både förstår TS och som inte förstår TS i en lite längre tråd. Och som fröken Allvar påpekar, så lär man sig något här. Exakt vad detta är är nog lite olika, men för egen del så har jag verkligen snappat upp både det ena och andra här... om allt möjligt
    Idag är en dag då du uttrycker mycket jag känner igen mig i och vill skriva under på. Så är en bra dag på forumet, tack för att du sätter så väl avvägda ord på saker idag! 🙂
  • Anonym (S)

    Fast det är verkligen helt galet ofta hur folk går på ts!
    "Problem med min svärmor" - "Uhh, din otacksamma köna!!"
    "Jag älskar verkligen min svärmor!" - "Men usch, det där förhållandet låter ju inte sunt!!".
    Bortskämt biobarn - "Men sätt gränser!!".
    Bortskämt bonusbarn - "Men TÄNK vad den stackaren gått igenom, unnar du inte den en Jorden runt-resa då, medan du får åka med dina barn till grannkommunen och äta en glass, hur elak är du egentligen???".
    Och folk dömer något så fruktansvärt snabbt, givetvis till ts' nackdel!
    Gillar de här "Vad vill du egentligen med tråden??". Jaa, i de fallen som inte ren fakta finns, ska man lägga ner alla dem trådarna som enbart är spy ur sig, vädring, åsikter och diskussioner med utgångspunkt i egna tankar så skulle det inte bli mycket kvar av FL....
    Och att fokus förflyttas direkt. Om jag vill spy ur mig om en jobbig kollega så kan vi inte bara samlas en stund kring våra jobbiga kollegor, utan det är chefens sak att ta tag i, hur mår kollegan egentligen? och självklart Kan det inte vara dig det beror på???

  • Fröken Allvar
    Anonym (S) skrev 2023-05-22 14:02:31 följande:

    Fast det är verkligen helt galet ofta hur folk går på ts!
    "Problem med min svärmor" - "Uhh, din otacksamma köna!!"
    "Jag älskar verkligen min svärmor!" - "Men usch, det där förhållandet låter ju inte sunt!!".
    Bortskämt biobarn - "Men sätt gränser!!".
    Bortskämt bonusbarn - "Men TÄNK vad den stackaren gått igenom, unnar du inte den en Jorden runt-resa då, medan du får åka med dina barn till grannkommunen och äta en glass, hur elak är du egentligen???".
    Och folk dömer något så fruktansvärt snabbt, givetvis till ts' nackdel!
    Gillar de här "Vad vill du egentligen med tråden??". Jaa, i de fallen som inte ren fakta finns, ska man lägga ner alla dem trådarna som enbart är spy ur sig, vädring, åsikter och diskussioner med utgångspunkt i egna tankar så skulle det inte bli mycket kvar av FL....
    Och att fokus förflyttas direkt. Om jag vill spy ur mig om en jobbig kollega så kan vi inte bara samlas en stund kring våra jobbiga kollegor, utan det är chefens sak att ta tag i, hur mår kollegan egentligen? och självklart Kan det inte vara dig det beror på???


    Ja, det är hemskt, och ofta som du beskriver. Men som Lönnsirap skrev så kan man lära sig av att folk gör så. Det blir lättare att hantera gliringar i verkligheten när man sett hur de ser ut i text. För mig då. Som Lönnsirap skrev så är det väl lite olika för alla vad man tycker sig veta och vad man lär sig av forum. 
  • Anonym (H)

    Människor är onda. Både online och i övrigt

  • Anonym (S)
    Fröken Allvar skrev 2023-05-22 14:07:31 följande:
    Ja, det är hemskt, och ofta som du beskriver. Men som Lönnsirap skrev så kan man lära sig av att folk gör så. Det blir lättare att hantera gliringar i verkligheten när man sett hur de ser ut i text. För mig då. Som Lönnsirap skrev så är det väl lite olika för alla vad man tycker sig veta och vad man lär sig av forum. 
    Jag försöker intala mig att de flesta som bara går in för att bråka inte är "riktiga" människor. Några slags alias bara. Det är inte folks riktiga åsikter, utan de ser en svag punkt och bestämmer sig för att sikta, de kan hävda sig och trycka ner och må gott i sin anonymitet! Tänker man att det faktiskt sitter människor som har den här människosynen, tänker så här om problem i sin omgivning ("Gör slut då!!!!" när nån kräks på att partnern missat ställa in smöret), som faktiskt är så här oempatiska och som har sån kolossal brist på läsförståelse, då tappar man ju hoppet om mänskligheten totalt! 😊
Svar på tråden Folk verkar må väldigt dåligt på Familjeliv