• Lilalampa

    Grannens ensamma kanin :(

    Vi är nyinflyttade i ett område och grannarna har en kanin ensam ute i en bur. Varannan, var tredje dag ser jag någon gå dit, öppna taket på buren och kasta in lite maskrosblad. Det är allt.

    Jag blir så ledsen av att se den. Kan inget om kaniner men den ser så övergiven ut. Googlade och stod att kaniner ska ha sällskap. Eller om den är ensam ska den bo inomhus med familjen. 
    Funderar på att fråga om vi kan få ta den för de verkar inte alls intresserade... men jag kan inget om kaniner. 

    Vad ska jag göra? Tycker så fruktansvärt synd om den. Så fin, långhårig och ensam. 

  • Svar på tråden Grannens ensamma kanin :(
  • Anonym (Nja)

    Det du ska göra är att kontakta Länsstyrelsen. Låter som djurplågeri.

  • Anonym (V)

    Om den inte har fri tillgång på hö och vatten ska du anmäla grannarna till länsstyrelsen. Eller ta över kaninen och ge den mycket tid men inte säkert att en kompis skulle accepteras.

  • Lilalampa
    Anonym (V) skrev 2023-07-02 23:07:55 följande:

    Om den inte har fri tillgång på hö och vatten ska du anmäla grannarna till länsstyrelsen. Eller ta över kaninen och ge den mycket tid men inte säkert att en kompis skulle accepteras.


    Jo.. tänkte också på att om den varit ensam länge kanske den inte vill ha sällskap. Och jag har småbarn. Ingen aning om den bits. Kan knappast vara van med människor. Tänk att aldrig bli klappad eller gosade med. Bara vänta i buren på att dö :'(
  • Anonym (Nja)

    Jag tycker iaf inte du ska prata med grannen. De kommer garanterat inte lämna ifrån sig kaninen ändå och om du då ringer Länsstyrelsen kommer de snabbt lista ut vem som gjort det och grannsämjan blir usel. Gör bara det rätta direkt istället.

  • Anonym (V)
    Lilalampa skrev 2023-07-02 23:13:40 följande:
    Jo.. tänkte också på att om den varit ensam länge kanske den inte vill ha sällskap. Och jag har småbarn. Ingen aning om den bits. Kan knappast vara van med människor. Tänk att aldrig bli klappad eller gosade med. Bara vänta i buren på att dö :'(
    De flesta kaniner går bra att vänja vid människor, men inte alla vill bo med andra kaniner :)
  • Anonym (Hö!)

    Ring Länsstyrelsen. Kaninen måste ha grovfoder (hö) varje dag. Vatten. Det ska städas. Sällskap. 

  • Anonym (Aurora)

    Kaniner behöver inte ha sällskap,  tex hanar slåss ofta, med svåra skador som resultat.
    Jag har haft kaniner i många, många år och min erfarenhet är att om två eller flera kaniner trivs tillsammans är det ultimat, då har de stor glädje av varandras sällskap.
    Men alla kaniner trivs inte med varandra, och en del kaniner trivs bäst ensamma.
    Kaniner måste ha fri tillgång till färskt hö/gräs och färskt vatten.     Och givetvis få komma ut ur sin bur varje dag.
    Jag undrar hur du kan ha sån stenkoll på vad dina grannar gör?
    Har ni någon kamera som spelar in, eller hur kan du veta exakt när kaninen får mat, vatten, komma ut, kel osv? 

  • Anonym (000)

    Vi har haft flera kaniner, utomhus åretruntboende. Ibland har vi haft 2 hus igång, då har det bott 2 kaniner per hus. Sedan dör de så småningom, eftersom smådjur inte lever så många år (vår rekordkanin levde i 12 år, men det var bara en). En period hade vi en kanin i varje hus, eftersom deras "roomies" hade avlidit och vi bedömde att just dessa två mådde bäst så, och inte av att bli tvingade att bo i samma hus. Däremot kunde de se och känna lukten av varann eftersom husen var bredvid varann så det är möjligt att det räckte som sällskap. 
    Till slut hade vi bara en kanin kvar och vi hade bestämt oss för att inte skaffa fler. Den kaninen levde ensam i över ett år innan även den så småningom avled. Vi såg till den varje dag, den var inte övergiven på något sätt och den mådde bra. 

    Om er granne på riktigt inte ser till den varje dag, så kan det vara fog för att anmäla. Om den däremot har mat och verkar välmående så kan det vara så att det är ok.

    I det vilda lever kaniner i flock men de har ändå sina egna små gryt , så det är inte självklart att tota ihop två kaniner i en liten bur om de inte är vana vid det. 

  • Anonym (Jane)

    Om du nu "vill se till kaninen" så är det väl bara att prata med grannen, men med "dold agenda".

    Säg att ni funderar på att skaffa kanin till barnen och att ni gärna vill hälsa på deras kanin för att få träffa en kanin innan ni börjar planera. 

    Så. Klart. 

Svar på tråden Grannens ensamma kanin :(