• 3vlig

    Varför kommer ni inte i tid?

    Kanske har jag otrolig otur, men jag har märkt att majoriteten av människor verkar ha svårt att hålla tider. 


    De är konstant 5-10 minuter sena när man ska möta upp dem på stan, de är sena när man bestämt att man ska åka en viss tid och så vidare. 


    Ni som känner igen er i detta - kan ni förklara hur ni tänker? Jag har svårt att få det till något annat än att det grundar sig i respektlöshet. Er tid är mer värd än min. 


    Givetvis förstår jag att det ibland är trafikstockning, bussen är sen, man hittar inte nycklarna och så vidare. Det är förståeligt.

    Och ni som är som jag som så gott som alltid håller tiden - stör ni er lika mycket som jag?

  • Svar på tråden Varför kommer ni inte i tid?
  • LFF

    Ja, jag stör mig på folk som tycker att deras tid är så mycket mer värd än min genom att alltid vara sena. Speciellt nu i mobiltelefonernas tid när det är superenkelt att höra av sig och säga "Sorry, det hände xx och jag blir yy sen, bara så du vet". Att skylla på att man är "tidsoptimist" etc när man alltid är sen ger mig allergiska utslag över hela kroppen.

  • Fjäril kär

    I mångt och mycket handlar det om att folk inte kan planera sin tid och inte heller vet hur lång tid vissa saker tar . Att bussar/tåg går med 5-10 minuters intervaller gör det ju dessutom mindre motiverat att hålla tiden. Man tar bara nästa buss liksom... 

    Dock tycker jag att 5-10 minuter försening är inom spannet på oförutsedda händelser. Så förbenat grinig kan man inte vara så att världen rasar av några minuters senare ankomst. Att en och samma person sätter det i system är dock nåt helt annat och har mer att göra med det första jag skrev. 

    Själv är jag för övrigt en sån människa som planerar in extra tid i förväg och tar bilen 15 min tidigare istället så hinner jag tanka, kasta sopor och hamna bakom EPA-traktor utan att bli sen. 

  • Anonym (H)
    LFF skrev 2023-08-24 11:24:01 följande:

    Ja, jag stör mig på folk som tycker att deras tid är så mycket mer värd än min genom att alltid vara sena. Speciellt nu i mobiltelefonernas tid när det är superenkelt att höra av sig och säga "Sorry, det hände xx och jag blir yy sen, bara så du vet". Att skylla på att man är "tidsoptimist" etc när man alltid är sen ger mig allergiska utslag över hela kroppen.


    Håller med. En del försöker också framställa att de är tidsoptimister som en positiv lite gullig egenskap liksom. Nej, det är det inte. Det är självcentrerat fjanteri.
    Jag skickar alltid ett sms/whatsup om jag är sen och även en heads up om redan om jag vet att jag blir sen pga tågstrul eller annat.
  • Guldnovan

    Jag är exakt i tid men aldrig före. Folk som kommer innan utsatt tid hem till mig är respektlösa anser jag. Står någon och väntar på mig ute någonstans  innan utsatt tid får de skylla sig själv. Utsatt tid gäller, varken före eller efter. 

  • Mandel

    Eftersom jag som person inte klarar av att vara till besvär för någon annan ser jag alltid till att komma i tid. 
    Bakåtplanering med marginal är inga problem om man använder huvudet och hellre att jag står några minuter och väntar än kommer försent och andra behöver vänta på mig. 
    En gång är ingen gång, men flera gånger är bara respektlöst.

    Avskyr dålig kommunikation kring tider och att man inte kan säga när. Inte ens på ett ungefär. Detta jag ska bara...
    Har slösat så mycket tid på att vänta på människor som ex säger att de ska komma förbi och när man försöker fiska efter en tid så blir det ett nja ett ungefär eller mellan x och y. Och så visar det sig att de hittade på annat och inte kom förbi alls när klockan passerat och man frågar dem vart de är...
    Då har jag slösat en hel eftermiddag på att vänta på någon som ändå inte kom. Tid jag kunde lagt på något annat/någon annan.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Lönnsirap

    Olika bekanta/vänner och grupper har olika såväl formella som informella "regler" om vad som gäller och står du ständigt och väntar irriterad så är det troligt så att du inte uppskattar hur folk som du träffar brukar göra.

    Det är lite svårt att veta om det är du som har en orealistisk bild av hur viktigt det är att komma rätt minut, eller om du har ett gäng vänner som är tidsoptimister.

    Jag att vissa helt enkelt inte prioriterar att komma i tid tillräckligt för att göra detta. Man är helt enkelt hellre sen, än att planerar annorlunda... Och har svårt att se att "oförutsedda" händelser faktiskt är något man får räkna med.....

    De flesta av de jag umgås med sätter inga exakta tider när man ska träffas hemma. Det börjar vid 3-tiden... Och vi sms:ar innan vi går... Osv. 

  • Anonym (nej)

    Om du retar dig på det så säg hädanefter, kom överens om "cirka". Man får ta för och nackdelar med folk, jag bryr mig inte om nån är före, i eller efter sin tid, bara de är cirka/ungefärliga. Det gör mitt liv och mina relationer lättare + att jag slipper bli irriterad över det och få högt blodtryck över det. 

    Jag tror inte alls det har med respektlöshet att göra men ett oförstånd eller andra orsaker bakom. Jag hade inte låtit det påverka mina relationer. Jag har säkert annat jag kan irritera mig på (kommer inte på det nu bara). 

    Om man har mer tolerans mot någon så visar de oftast mer tolerans tillbaka, och det kan vara något positivt för er båda. 

  • Xenia

    Jag är väl en sån tidsoptimist då. Det är en sak att beräkna tiden när det är något man gör regelbundet. Men annars är jag alltid rådlös. Hur lång tid tar det att gå från bussen till dit jag ska? Oj, det tog visst längre tid än jag trodde, ska jag springa och komma fram svettig och andfådd?

    Antingen kommer jag för sent eller för tidigt, omöjligt att vara exakt. Ska jag till doktorn eller tandläkaren är jag så rädd att komma för sent att jag kommer alldeles för tidigt och får vänta extra länge (ofta kommer in senare än tiden man fått). Jag kommer för tidigt till frissan också, men ofta blir jag ändå betjänad direkt el så kan kolla i en tidning. (På vårdcentralen och folktandvården har de inte längre några tidningar att fördriva tiden med.)

    Mer privat är det ofta så att jag tror att jag är väl förberedd, men alltid springer jag och letar något i sista minuten (smartklockan, mobilen, glasögonen, näsdukar etc).

    Men både min far och min man är tidspessimister och tar alltid extra god tid på sig. Så istf två timmar före flygets avgång så blir det närmare tre timmar och så roligt är det inte på flygplatsen.

    Ska man hem till någon borde det inte vara så att man måste komma exakt. Då är det värre att komma för tidigt. Ska man stå utanför dörren med blicken på klockan?

  • linani

    Jag tänker mer, vad är det för fyrkantiga människor som står och väntar exakt på minuten vid sociala, privata möten. Och sen inte klarar av att underhålla sig själva i några minuter medan de väntar. Handlar inte om att jag tycker att min tid eller någon annans tid skulle vara olika viktig. Snarare om att några minuter hit eller dit inte spelar stor roll alls. Själv har jag inga problem med att kolla mobilen, beställa in en öl, titta på folk eller filosofera medan jag väntar på den andra. 

    Tycker det är märkligare med folk som frivilligt kommer långt i förväg och sen bara sitter och häckar! Sååå roligt är det inte att sitta i läkarens väntrum, eller dricka slentriankaffe i väntan på att jobbmötet ska starta.
    Eller det obehagliga om man har sagt att en fest börjar 19.00 och någon ringer på dörren 18.57!

    Jag är inte tidsoptimist på något sätt, tvärtom ganska planerande. Men också  virrig så det händer ofta att jag inte hittar mina nycklar, spiller ut något, har glömt adressen dit jag ska etc. 

  • Spucks

    Jag tycker också att det är respektlöst. Visst kan det hända då och då, men generellt borde man se till att vara i tid om man har avtalat en viss tidpunkt. Skulle de människor kommer försent till ett jobbinterview, tex.? 

    Om du har bekanta som gör det jämnt och du stör dig p
    å det, kan du ju försöka göra något åt det, tex.:
    * säga till personen att hen oftas är försenad och att du inte tycker om det
    * g
    å iväg efter din personlig toleranstid (tex. 5 minuter) och när de sedan ringer upp dig säg att de inte kom som avtalad så du gick hem.
    * kom själv 20 minuter för sent varje g
    ång, då är det de som får vänta

Svar på tråden Varför kommer ni inte i tid?