• josssa

    Separerade. Vad ärver barnen?

    Jag och mina barns pappa separerade för ett år sedan.

    Vi har två barn tillsammans men var inte gifta. 


    En vän gifte sig precis, främst för att förenkla det rent juridiskt när det kommer till barnen och arv. 


    Detta fick mig att börja fundera på vad som egentligen gäller för mig och våra gemensamma barn om någon av oss skulle gå bort. Skriver man testamente? Bokar man möte med sin bankman? Behöver vi föräldrar ta hjälp av en advokat? 


    Hur går man tillväga egentligen? 

  • Svar på tråden Separerade. Vad ärver barnen?
  • Fjäril kär

    Ett testamente är alltid bra. Underlättar enormt mycket om ni skulle gifta om er med nya partners och kanske får nya barn etc.. allt ni gör i livet framöver påverkar ju barnen juridiskt givetvis när det gäller arv. Läs gärna på lite om särkullbarn tex 

    Kom bara ihåg att uppdatera testamentet under åren vartefter era liv förändras och nya saker tillkommer.  

  • Meddelande borttaget
  • TwistedByDesign

    Spelar ingen roll om ni var gifta. Era barn skall ha 50% som minst.


    Därefter delar barnen på dessa, beroende på hur många barn du har.


    gratiscash.se - Få pengar gratis! För bra för att vara sant? Nope!
  • TwistedByDesign

    Det du kan göra utöver laglotten för att trygga dina barn och för att känna att dom klarar sig lite längre eller vad man nu skall säga, är att teckna någon form av livförsäkring. Mvh


    gratiscash.se - Få pengar gratis! För bra för att vara sant? Nope!
  • Ms H
    TwistedByDesign skrev 2023-09-04 20:28:52 följande:

    Det du kan göra utöver laglotten för att trygga dina barn och för att känna att dom klarar sig lite längre eller vad man nu skall säga, är att teckna någon form av livförsäkring. Mvh


    Om man vill att barnen ska ha mycket, varför begränsa till laglott? 
  • BuoBä

    Den korta versionen, utan testamente:
    * Är man sambo UTAN gemensamma- eller särkullbarnbarn så ärver den avlidnes föräldrar eller syskon.
    * Är man sambo med enbart gemensamma barn så ärver barnen direkt, inte sambon. 
    * Är man gift med enbart gemensamma barn ärver make/maka, och barnen får vänta tills båda föräldrarna är avlidna. 
    * Är man skild och ej omgift ärver barnen direkt. (Gäller även om man har ny sambo)
    * Är man omgift så har särkullbarn rätt att få ut sitt arv INNAN den nya maken/makan, men eventuella barn i det nya äktenskapet får vänta. 

  • BuoBä

    Oops, tryckte iväg av misstag.

    Så har man barn ihop och tänker fortsätta bo ihop, så är det en bra försäkring att vara gift. Annars kan man tex hamna i en situation där man måste köpa ut barnen ur huset man bor i om maken/makan avlider. 

    För er del så är det rättframt så länge ingen av er får en ny partner, eventuellt fler barn eller tom gifter sig. Har man inte koll på hur allt funkar då kan man få otrevliga överraskningar, främst som efterlevande partner i det nya förhållandet. Hur din ex-partner löser det är egentligen inte ditt problem, men du och din eventuella nya partner kan vilja skriva testamente er emellan. Banker och begravningsbyråer brukar ha den tjänsten. 

Svar på tråden Separerade. Vad ärver barnen?