• Claramolly124

    Livrädd för ALS

    Hej jag är en 19 åring tjej som är Så rädd för sjukdomen ALS. Jag har börjat fått ryckningar i huvudet  samt nervryckningar i kroppen m, och åkte till läkaren som sa att jag inte ska oroa mig. 


    men kan ändå inte släppa tanken att jag har ALS och kommer försvinna inom några år.

    någon som känner igen sig eller har tips på hur man ska tänka eller göra?

    och borde jag vara orolig för denna sjukdom..

  • Svar på tråden Livrädd för ALS
  • Hoppandesländan75

    Hej
    bra att du är ärlig om din oro! 


    Risken att du som 19 åring kvinna drabbats av ALS är väldigt liten. Det är en mkt ovanlig sjukdom och de symtom du beskriver stämmer inte heller in på ALS sjukdomen. 


    Sjukdomen drabbar framförallt män i åldern 50-70 och brukar ffa förknippas med svaghet som ökar  


    Symtomen är annorlunda för det du beskriver. 


    Om du varit hos en läkare tycker jag du skall lyssna på dennes bedömning  Det är ganska vanligt att man kan av o till oroa sig för sjukdomar, Cancer etc  Sådan oro Kan komma och gå och är delvis en del av livet, man kan drabbas av sjukdomar, så är det.

    Om man känner att oron inte försvinner eller är ständigt närvarande, eller är svår att ?tänka bort? eller bli av med då kan det finnas inslag av ångest ibland i form av hälsoångest som kan ta uppta mycket tid och ork. Då är det smart att prata med en beteendevetare som tex en psykolog. Det finns bra hjälp att få och man kan lära sig strategier för att hantera sin ångest på ett sätt så man kan leva ett normalt, välfungerande ?lyckligt? liv. 


    Ta hand om dig! 


     


     

Svar på tråden Livrädd för ALS