• Anonym (TS)

    Min sambo saknar föräldraförmåga...

    Min sambo är närmare 40 år. Vi har barn sedan tidigare båda två i åldrarna 9-15 år. Vi har varit ett par i åtta år. 
    Han saknar förmåga. Han är dels en stereotyper "mansbebis" som inte gör många knop hemma men han saknar även förmågan att sköta barnen. Jag har gjort det under alla år. Både mina och hans.
     
    Nu börjar jag ledsna. Vill ha tillbaka mitt liv. Min energi. Ork. Glädje. Men jag har en sådan stor oro för hans barn. Jag har försökt släppa tyglarna lite för att se hur det funkar de senaste två åren och det funkar inte. Barnen bor heltid hos honom då mamman saknar förmåga av andra, mer tydliga, anledningar. De kommer aldrig vara aktuellt för dem att bo hos henne ens växelvis. 
     
    Hans ena barn gick utan handskar denna vinter fram tills det var många minus ute. Då fick jag nog och sa ifrån varpå han hämtade ett par vantar från garaget. Mitt barn är något äldre så han tar helt sonika hens urväxta grejer till sitt barn trots att jag säger att t ex täckbyxorna saknar foder då det är hål i dem. Han säger då att han ska köpa nya men gör inte det. Desamma med skor som har helt utnött foder t ex. Barnen saknar i regel kläder vid varje skifte i årstid. Han fixar kläder när det gått dagar/veckor efter de egentligen behöver kläderna. De går runt i för små byxor, otjänliga kläder osv tills jag köper kläder åt dem för mina pengar. 
     
    Han glömmer att planera kalas och skickar ut inbjudan till kompisar två dagar innan kalas så ingen kan komma. Tar förgivet att jag bjuder hans och mina släktingar till hans barns kalas. Beställer inte tårta i tid så det får bli improvisering från Ica typ. Ett par år har det inte funnits då kalas skett på helgen och butiken inte gör tårtor då så då har de varit utan.
     
    Han kan inte bemöta barnen känslomässigt. Han har inte pratat om viktiga saker med barnen såsom mens, relationer, preventivmedel etc för att "han vet inte vad han ska säga". Han låter barnen vara ledsna på sina rum av samma anledning. Kan inte prata med dem om deras mamma när de frågar. Kan inte bemöta dem i konflikter med kamrater. Han förstår inte att inte busa erc kvällstid och sen är han sur för att de är vakna för sent. 
     
    Beställer pizza/hamburgare när de säger till att de är hungriga. Glömmer ge frukost. Glömmer nattfika och är sur när de blir hungriga inför läggdags. Han själv går och småäter hela tiden. Chips, godis, glass. Tänker inte på att andra är hungriga då han själv är mätt... 
     
    Han sitter mest med telefonen eller spelar dator och hör inte när barnen behöver uppmärksamhet. 
     
    Jag känner mig orolig inför hur barnen kommer ha det med honom om vi separerar. Nu är det jag som sköter allt ovanstående. Jag har varit på utbildning med jobbet i tre veckor och endast hemma över helgen under en period. Inget funkade. Barnen saknade adekvata kläder till idrotten då han glömde tvätta. De fick inte med sig badkläder till badet då han missat att det skulle vara bad på idrotten och det missade att skicka med fika till en utflykt. Han missade ena barnets utvecklingssamtal och hade panik när ett barn blev sjukt och han "inte kunde vabba". Hans föräldrar fick komma och ta hand om barnen. Bör tilläggas att jag vabbat för alla barn alltid. 
     
    Jag känner en stark oro för hur mina bonusbarn kommer ha det om vi separerar. Känns som att jag sviker dem om vi separerar. De är såklart välkomna till mig, men jag kommer inte kunna ta en bostad som alla kan ha eget rum i och han kommer förmodligen sura ihop och inte låta dem träffa mig.
    Vad gör man!? Vill samtidigt inte att barnen ska behöva utstå än mer trauma och typ bli omhändertagna. Känns som att det enda rätta att göra är att stanna åtminstone 9 år till tills äldsta är 18 år...
  • Svar på tråden Min sambo saknar föräldraförmåga...
  • Anonym (Kalle)

    Skilj dig! Och gör en orosanmälan därefter om han fortsätter vara lika usel i sitt föräldraansvar. Du måste få ditt liv tillbaka, annars drabbar det både dig och dina barn.

  • Anonym (aldrig en mebis)

    Orosanmäl för hans barns räkning med de exempel du har och flytta själv.

    Hans barn är inte ditt ansvar, du är inte skyldig någon att offra hela bästa delen av ditt liv och sen inte kunna få en vettig partner alls i livet för att du är för gammal.

    Han får väl bara skärpa till sig om han ska kalla sig vuxen?

    Och du visa ditt eget barn att man inte ska stå ut med vilken skit som helst bara för att vara i en relation. Vill du att en son ska växa upp och tycka att det är okej att bete sig som han? Vill du att en dotter ska acceptera samma skitbeteende från en man som du? Det vill du väl inte ändå?

    För stöd och pepp:

    Instagram- mansbebisar

  • SmulanFnulan

    Herrejävlar alltså, du måste ju må asdåligt? Jag hade börjat skära mig själv om jag levde med en sån pajas. Fyfan, dags att börja tänka på dig själv och dina barn.

  • Anonym (J)
    Anonym skrev 2024-03-09 20:37:26 följande:

    Flytta isär
    Ni har ju inte ens gemensamma barn
    Särbo?


    Hur skulle det hjälpa att vara särbo om TS inte vill ha mannen längre utan bara orolig för barnen? 
  • Anonym (Var en förebild)

    Instämmer med (aldrig en mebis) om att du kommer att hjälpa både dina och din sambos barn genom att vara en förebild och inte godta att leva med en partner som inte bidrar på något plan. Jag förstår hur du känner oro och rädsla inför hur det kommer att gå för barnen men jag är säker på att det kommer att gå bra för dem och att de kommer att växa upp och förstå varför du valde att lämna deras pappa. Ta hand om dig själv och var en förebild för dina barn- en sån där relation ska ingen behöva utstå. 

  • Anonym (J)

    Det är väldigt synd om barnen men du måste tänka på dig och dina barn.

    De borde inte vara tvungna att bo med detta själviska människa.

    Vad ser du hos honom?

  • Anonym (I)

    Helt obegripligt att du ej gjort en orosanmälan tidigare. Vilket civilkurage. Stackars barn. 

  • Anonym (Karl)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-03-09 20:20:55 följande:

    Skilj dig! Och gör en orosanmälan därefter om han fortsätter vara lika usel i sitt föräldraansvar. Du måste få ditt liv tillbaka, annars drabbar det både dig och dina barn.


    Precis,  jag tänker syrgasmask här. 
    Du TS måste ta hand om dig själv först!! Annars kommer du inte att vara till nytta för några barn överhuvudtaget!

    Separera och gör en orosanmälan. Om barnen skulle hamna i familjehem så kanske du kan träffa dem via det? Eller om deras pappa styr upp sin förmåga, så kan du vara kontaktfamilj.
Svar på tråden Min sambo saknar föräldraförmåga...