• jjlk

    Köpa ut till tonåring

    Fick denna fråga av en vän, tyckte det var intressant. Jag har förvisso inga barn än, men om jag kommer att få det, och de i tonåren hade börjat dricka alkohol hade jag köpt ut.
    Detta hade jag gjort utifrån egna erfarenheter. Alla gånger man var ung och dum och köpte av en langare i skogen med diverse sprit flaskor, vissa gånger hamnade man i ett dike, på balkongen, i någons badkar och ja gud vet allt. Man hade ingen aning om vad spriten egentligen innehöll. Jag vill inte utsätta mina framtida barn för det bara för att jag ska vara en exemplarisk mamma och inte tillåta drickande förens de är vuxna. Dricka sprit från en langare är både dumt och läskigt!

    Då tycker jag hellre att man köper nånting som man vet att sitt barn inte kommer bli förgiftad av och att man vet på ett ungefär vilken mängd tonåringen dricker. Detta för att tonåringen förhoppningsvis inte ska somna i ett dike eller ramla in genom ytterdörren mitt i natten som jag gjorde. 
    Nu pratar jag kanske 15+ åldern. 

    Vad säger ni?

  • Svar på tråden Köpa ut till tonåring
  • Anonym (Donna)

    Jag köpte ut efter att de fyllt 18. Vid femton hade jag aldrig i livet gjort det, men vid 18 är de ändå myndiga.
    Dock köpte jag inget starkare än öl/cider.

  • Anonym (r)

    Att man får bättre koll på mängden de dricker är en myt...

  • Anonym (Marcus)

    Jag hade inte köpt ut och sen undra vad ungdomen på med. Bråk, slagsmål, sjukhus eller att polisen ringer och ber oss hämta. 

  • jjlk
    Anonym (Donna) skrev 2024-03-11 18:52:35 följande:

    Jag köpte ut efter att de fyllt 18. Vid femton hade jag aldrig i livet gjort det, men vid 18 är de ändå myndiga.
    Dock köpte jag inget starkare än öl/cider.


    Jag förstår vad du menar. Samtidigt som jag tänker att desto tidigare i tonåren, desto mer risker tar man och dessutom har man mindre erfarenhet kring alkohol och hur mycket man klarar. Det var någonstans i 15 års ålder som jag och mina vänner skulle börja testa både det ena och det andra.
    När man är 18 år kan man ju ändå köpa alkohol på bar och klubb på egen hand.
  • jjlk
    Anonym (r) skrev 2024-03-11 19:03:04 följande:

    Att man får bättre koll på mängden de dricker är en myt...


    Absolut, kommunikation är det viktigaste. Jag tror det beror på hur mycket man köper ut. En cider eller två kanske inte räcker så långt för en ungdom. Men om man köper ut mer och kommunicerar med varandra tror jag inte det blir samma sak. 
  • Studentpappa

    Farsan köpte åt mig från jag var typ 16, hembränt var grymt lätt att få tag på och var det jag druckit annars. Han köpte dock bara öl inte sprit, så för mig funkade det bra.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Donna)
    jjlk skrev 2024-03-11 19:10:07 följande:
    Jag förstår vad du menar. Samtidigt som jag tänker att desto tidigare i tonåren, desto mer risker tar man och dessutom har man mindre erfarenhet kring alkohol och hur mycket man klarar. Det var någonstans i 15 års ålder som jag och mina vänner skulle börja testa både det ena och det andra.
    När man är 18 år kan man ju ändå köpa alkohol på bar och klubb på egen hand.
    Jag drack också alkohol runt 15, men jag ville inte aktivt bidra till att mina egna ungar gjorde det.
    Sen vet jag ju att de gjorde det ändå, iaf den yngsta. Honom hämtade jag hem på nyårsafton ett år, bra i gasen. Satt bredvid honom när han sov fyllan av sig, för säkerhets skull.

    Att man kan köpa på krogen är främsta anledningen till att jag köpte ut då. Men bara öl eller cider, som sagt. 
  • Anonym (Donna)
    Studentpappa skrev 2024-03-11 19:18:13 följande:

    Farsan köpte åt mig från jag var typ 16, hembränt var grymt lätt att få tag på och var det jag druckit annars. Han köpte dock bara öl inte sprit, så för mig funkade det bra.


    Jag hade en äldre pojkvän som köpte ut till mig, betalade det gjorde han också.
  • Lönnsirap
    jjlk skrev 2024-03-11 18:50:26 följande:
    Köpa ut till tonåring

    Fick denna fråga av en vän, tyckte det var intressant. Jag har förvisso inga barn än, men om jag kommer att få det, och de i tonåren hade börjat dricka alkohol hade jag köpt ut.
    Detta hade jag gjort utifrån egna erfarenheter. Alla gånger man var ung och dum och köpte av en langare i skogen med diverse sprit flaskor, vissa gånger hamnade man i ett dike, på balkongen, i någons badkar och ja gud vet allt. Man hade ingen aning om vad spriten egentligen innehöll. Jag vill inte utsätta mina framtida barn för det bara för att jag ska vara en exemplarisk mamma och inte tillåta drickande förens de är vuxna. Dricka sprit från en langare är både dumt och läskigt!

    Då tycker jag hellre att man köper nånting som man vet att sitt barn inte kommer bli förgiftad av och att man vet på ett ungefär vilken mängd tonåringen dricker. Detta för att tonåringen förhoppningsvis inte ska somna i ett dike eller ramla in genom ytterdörren mitt i natten som jag gjorde. 
    Nu pratar jag kanske 15+ åldern. 

    Vad säger ni?


    Det är en usel idé att ens innan barnen fötts bestämma sig för hur man ska göra, och tro att "vet" hur man bör göra i olika situationer. 

    Som förälder till en tonåring, kommer det inte på kartan att köpa ut till ungdomen i 15-årsåldern. Eftersom om de är intresserade av att dricka, så är knappast bara mamma/pappas dryck som kommer fixas fram, utan naturligtvis kommer de vara intresserade av att fixa fram mer...

    Att skydda barnet mot olämpliga vuxna, görs troligen inte genom att ge dem produkter som ytterligare påverkar omdömet. Grejen med tonåringars hjärna är ju liksom att de är idioter och tämligen rimliga parallellt, samtidigt som de i hög utsträckning umgås med likasinnade.... 

    Det intressanta med tonåren är att ena underbara, väluppfostrade barn, ersätts av en visserligen underbar tonåring, men att denna individ inte överhuvudtaget fungerar precis som man själv gjorde, eller som ens vänner, utan just som den människan som växer upp, prövar sina vingar och som faktiskt inte alls är intresserade av mamma/pappas synpunkter, och livsvisdom. 

    Just nu låter det som att du sympatiserar med tonåringen när du tänker, och det är oftast ganska rimligt när man är ung vuxen, och framförallt innan man fått barn. Sen när man fått dem gör man nya val och faktiskt helt andra saker än man tror, utifrån att man faktiskt har en helt annan roll och ansvar.
  • Räkan77
    Idag är det färre ungdomar som dricker än tidigare generationer och det är inte alls lika accepterat att föräldrar godkänner ungdomars drickande genom att tex köpa ut.

    Så för mig och de föräldrar jag umgås med är det helt självklart att inte bjuda, köpa ut eller på annat sätt acceptera alkohol för de under 18 år. Sen att det händer är en annan sak och vi straffar inte våra ungdomar, men vi är väldigt tydliga med att det inte är ok. Skulle någon av mina tonåringar börja dricka som jag själv gjorde så skulle jag dock agera kraftfullt. 
Svar på tråden Köpa ut till tonåring