• Rubinfep

    Cafe au lait - fläckar

    Hej. Vi har upptäckt ca 8 stycken relativt stora (1-5cm i diameter) café au lait fläckar på vår 2 månaders bebis. Progressionen har varit ganska snabb och de växer och blir fler. Känns som en evighet till den bokade läkartiden. 



    är det någon med erfarenhet av fläckarna som kan berätta mer? Jag har bara skräckscenariot i huvudet trots att jag vet att det troligtvis kommer gå bra! 

  • Svar på tråden Cafe au lait - fläckar
  • Nattviol

    Vår son har det och vi upptäckte dem själva när han var under ett år. De noterade det i bvc-boken och så var det inget mer med det. 

    På 6-årskontrollen tog läkaren upp det och att vi skulle till barnmottagningen för att kolla av det och lägga locket på. 

    Väl på barnmottagningen önskar jag de sagt "googla inte, läs denna broschyren istället och prata med oss sedan". 

    För när man googlar får man bara upp skräckberättelser och skräckbilder. Inte alla de som det går bra för. För den delen är det många som inte ens vet om att CAL-fläckar kan vara symptom på något. Det visste inte vi förren läkaren sa det. 

    För vår del avskrev läkaren oss från Barnmott när sonen var ca 10 år. Med facit i hand vet jag att en del saker kan debutera när de är tonåringar, men än så länge inget här. Så vi har koll, men så länge det bara är CAL-fläckar så är det "helt normalt". Precis som med födelsemärken ska man ju söka igen om de ändrar form eller färg. 

    Så. Googla inte och invänta läkartiden. Är ni oroliga - prata med BVC. 

Svar på tråden Cafe au lait - fläckar