• Anonym (Får?)

    Får hyresvärden ändra?

    Får hyresvärden ändra till individuell varmvattenmätning hux flux? 

    Jag hittade inget riktigt svar på hyresgästföreningens hemsida. 

  • Svar på tråden Får hyresvärden ändra?
  • EnAnonumius

    Ja det får hyresvärden göra.
    Dock så bör hen informera att de skall ha en övergång till individuell mätning, så hyresgästerna är förberedda.

    Det är mer och mer vanligt att det övergår till individuell mätning bland hyresrätter. Så om du är en som duschar länge (15-30 minuter) så är det nog dags för dig att tänka på din din ekonomi och duscha enligt rekommendation c:a 5minuter.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Krav)

    Ja, det är numera krav på IMD vilket gör att fler och fler går över till det. Däremot ska du få en hyresreduktion i och med övergången.

  • Anonvm

    De enda som ifrågasätter och motsätter sig detta är ju de som vet med sig att de missbrukar och utnyttjar kollektiv debitering av förbrukning.

    Jag sitter själv i styrelsen för en äldre BRF som nu projekterar ombyggnation av vatten o värme i våra 290 lägenheter just för att komma åt detta.
    Föreningen är mitt uppe i en "generationsväxling" där de flesta lägenheter som säljs är dödsbon efter äldre personer som bott här sen urminnes tider, de som köper o flyttar in är ofta yngre i början av vuxenlivet ....
    Detta har resulterat i att senaste 10åren har föreningens förbrukning av just vatten, både varm och kallt, nästan fördubblats.....

    Det är något som gravt ändrats generellt i folks "värdegrund" på dessa 2 generationer.
    Den generation som nu är i början av sitt vuxenliv (runt 25-30) saknar enligt mig all form av ansvarskänsla över sitt eget beteende. De är lärda och uppfostrade att man kan göra precis hur och vad som helst, när verkligheten och konsekvenserna sen väl kommer ikapp så förväntas alltid "någon annan" ta smällen.

    Personligen skiter jag blankt i om någon vill ta 1tim skållhet dusch varje dag på vintern, eller sova med fönstret på glänt för att det är skönt att ha det valt i sovrummet...... Bara de själva betalar för sitt slöseri

  • Anonym (Får?)
    Anonvm skrev 2024-04-20 08:24:12 följande:

    De enda som ifrågasätter och motsätter sig detta är ju de som vet med sig att de missbrukar och utnyttjar kollektiv debitering av förbrukning.

    Jag sitter själv i styrelsen för en äldre BRF som nu projekterar ombyggnation av vatten o värme i våra 290 lägenheter just för att komma åt detta.
    Föreningen är mitt uppe i en "generationsväxling" där de flesta lägenheter som säljs är dödsbon efter äldre personer som bott här sen urminnes tider, de som köper o flyttar in är ofta yngre i början av vuxenlivet ....
    Detta har resulterat i att senaste 10åren har föreningens förbrukning av just vatten, både varm och kallt, nästan fördubblats.....

    Det är något som gravt ändrats generellt i folks "värdegrund" på dessa 2 generationer.
    Den generation som nu är i början av sitt vuxenliv (runt 25-30) saknar enligt mig all form av ansvarskänsla över sitt eget beteende. De är lärda och uppfostrade att man kan göra precis hur och vad som helst, när verkligheten och konsekvenserna sen väl kommer ikapp så förväntas alltid "någon annan" ta smällen.

    Personligen skiter jag blankt i om någon vill ta 1tim skållhet dusch varje dag på vintern, eller sova med fönstret på glänt för att det är skönt att ha det valt i sovrummet...... Bara de själva betalar för sitt slöseri


    Jag motsätter mig inte detta, men att göra det i samma veva som man begär 11% hyreshöjning men får igenom ca halva det kravet känns skevt. Det har också skapat en oro för många hyresgäster om de ska klara av att bo kvar. 


    Hade värden låtit hyran vara densamma, eller yrkat på kanske 2% hyreshöjning hade nog ingen oroat sig lika mycket. 


    Som jag har förstått det ska det ingå en viss mängd vatten per lgh, ju större lgh, desto mer vatten ingår. Rimligt, absolut.

    Dock bor det en familj i en tvåa där den ena vuxna är långtidsjukskriven och kommer att vara minst 6 månader till. 


    De valde att flytta till mindre lgh för att få ner kostnaderna men har två barn på deltid. Pappan till barnen har ena barnbidraget men köper aldrig kläder etc till barnen utan hävdar att det bara räcker till mat. Trots att inget av barnen är kräsna med kläder så blir det ju ändå en kostnad då de växer en hel del (tonåringar båda två) 


    Till sommaren blir det dessutom ett delat barnbidrag kvar då den äldsta börjar gymnasiet. 


    Så det är inte bara folk som slösar vatten som oroar sig. 


     


    Ang att ta fem minuters duschar - då får jag snagga mig, det är så otroligt dåligt tryck på vattnet här så det tar minst 5 minuter bara för håret. 

  • Anonym (Får?)
    Anonym (Krav) skrev 2024-04-20 07:28:18 följande:

    Ja, det är numera krav på IMD vilket gör att fler och fler går över till det. Däremot ska du få en hyresreduktion i och med övergången.


    Vi får den sedvanliga hyreshöjningen men en som är högra än vanligt. Värden begärde 11% men fick inte igenom hela. 
  • Anonym (Får?)
    EnAnonumius skrev 2024-04-20 06:22:25 följande:

    Ja det får hyresvärden göra.
    Dock så bör hen informera att de skall ha en övergång till individuell mätning, så hyresgästerna är förberedda.

    Det är mer och mer vanligt att det övergår till individuell mätning bland hyresrätter. Så om du är en som duschar länge (15-30 minuter) så är det nog dags för dig att tänka på din din ekonomi och duscha enligt rekommendation c:a 5minuter.


    Jag duschar som längst en kvart, men jag stänger av vattnet emellan. Trycket är otroligt dåligt så mitt hår tar minst 5 min bara det. 


    Jag funderar mest på andra i huset. (Se svar till anonym)


    Ja, hyresvärden skickade ut lappar där det informerades om att det ska bli individuell vattenmätning men så vitt vi förstår så blir det ingen hyresreducering. Detta år fick vi 5,6% (som så många andra) i hyreshöjning dessutom så det blev kännbart för de allra flesta. 

  • Anonym (E)

    Känns som hyresvärdar får göra vad de vill med kontraktet. De höjer ju hyran tex . Så skulle ej förvåna mig om de får ändra mer saker


    På tal om detta. När jag var tonåring duschade jag typ 30 min per dag . Blev klagomål i föreningen pga det blev dyrt. Nu som vuxen duschar jag typ sammanlagt 30 min i veckan, trots att varmvatten ingår i hyran. 


     

  • Anonym (Höjning)
    Anonym (Får?) skrev 2024-04-20 15:42:21 följande:

    Jag duschar som längst en kvart, men jag stänger av vattnet emellan. Trycket är otroligt dåligt så mitt hår tar minst 5 min bara det. 


    Jag funderar mest på andra i huset. (Se svar till anonym)


    Ja, hyresvärden skickade ut lappar där det informerades om att det ska bli individuell vattenmätning men så vitt vi förstår så blir det ingen hyresreducering. Detta år fick vi 5,6% (som så många andra) i hyreshöjning dessutom så det blev kännbart för de allra flesta. 


    I så fall är det ju i praktiken en hyreshöjning och det ska de förhandla om. Det kan de inte införa bara sådär.
  • Anonym (Krav)
    Anonym (Får?) skrev 2024-04-20 15:34:05 följande:
    Vi får den sedvanliga hyreshöjningen men en som är högra än vanligt. Värden begärde 11% men fick inte igenom hela. 
    Förhandlar de hyrorna 
    ed hyresgästföreningen så ska även detta förhandlas. Är det inte förhandlat kan ni kontakta dem för hjälp.
  • EnAnonumius
    Anonym (Får?) skrev 2024-04-20 15:42:21 följande:

    Jag duschar som längst en kvart, men jag stänger av vattnet emellan. Trycket är otroligt dåligt så mitt hår tar minst 5 min bara det. 


    Jag funderar mest på andra i huset. (Se svar till anonym)


    Ja, hyresvärden skickade ut lappar där det informerades om att det ska bli individuell vattenmätning men så vitt vi förstår så blir det ingen hyresreducering. Detta år fick vi 5,6% (som så många andra) i hyreshöjning dessutom så det blev kännbart för de allra flesta. 


    Jag hade lite samma problem med vattentrycket hemma. Så jag köpte mig ett s.k "högtrycks munstycke".
    Blötte ned håret på en kick, och är vattenbesparande.

    När vi bytte över till individuellt mätning så blev det ingen hyresreducering hos oss heller. Det är, tyvärr, inget "lag krav" på att man skall reducera hyran när man går över till individuell.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Får hyresvärden ändra?