• Anonym (Anonym)

    Symtom som ökar vid MA

    Är gravid i vecka 7 och har hittills haft en del problem med min graviditet. Lång historia kort men de misstänker MA och jag har fått en tid på måndag för att bekräfta eller utesluta det. 


    Ni som genomgått MA, har ni varit med om att era symtom ökat? Har väldigt ömma bröst, illamående som ökat senaste dagarna och växtvärk/molvärk. Senaste dagarna även väldigt luktkänslig vilket jag inte var innan. Men kanske kan bli så trots MA? 

  • Svar på tråden Symtom som ökar vid MA
  • Anonym (JW)

    Jag har fått två missfall (egentligen MA) och har tre barn. Det senaste missfallet (innan mitt tredje barn) upptäcktes pga att jag hade ont i sidan så de misstänkte utomkvedshavandeskap, det visade sig att smärtan berodde på en sprucken cysta men de tog HCG-prover som visade att det troligen var MA. Det var så tidigt så jag hade inte börjat må illa än men jag var öm i brösten. Men om symtomen ökar kanske det inte är MA iallafall? 


    Varför misstänker de det? Är det pga vad de har sett på ultraljud eller blodprover eller blödning eller nått annat?

    Kram och lycka till! 

  • Anonym (Anonym)

    Nej jag blir inte riktigt klok på det. Har ett barn sedan tidigare och detta är min andra graviditet. Beklagar dina missfall men härligt med tre barn! 

    Anledningen att de misstänker MA är att jag åkte in för 1,5 vecka sen med magsmärtor och då såg läkaren en hinnsäck, gulesäck plus att han tyckte sig se ett litet foster (hjärtat hade ej börjat slå). Sen åkte jag in 4 dagar senare för hade fortfarande ont men den läkaren såg bara hinnsäck och gulesäck, inget foster. Mina HCG nivåer har ökat som de ska. 


    Tycker själv det är skumt för den första läkaren sa att enligt måtten på hinnsäcken borde jag då varit i 5+5 men enligt min sista mens var jag 5+2, och är dessutom rätt säker på att jag hade sen ägglossning pga testade med stickor. 

    Är väl bara vänta och se. :) 

  • Anonym (JW)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-04-26 12:28:33 följande:

    Nej jag blir inte riktigt klok på det. Har ett barn sedan tidigare och detta är min andra graviditet. Beklagar dina missfall men härligt med tre barn! 

    Anledningen att de misstänker MA är att jag åkte in för 1,5 vecka sen med magsmärtor och då såg läkaren en hinnsäck, gulesäck plus att han tyckte sig se ett litet foster (hjärtat hade ej börjat slå). Sen åkte jag in 4 dagar senare för hade fortfarande ont men den läkaren såg bara hinnsäck och gulesäck, inget foster. Mina HCG nivåer har ökat som de ska. 


    Tycker själv det är skumt för den första läkaren sa att enligt måtten på hinnsäcken borde jag då varit i 5+5 men enligt min sista mens var jag 5+2, och är dessutom rätt säker på att jag hade sen ägglossning pga testade med stickor. 

    Är väl bara vänta och se. :) 


    Det borde ju inte vara MA om HCG har ökat som det ska. Tror det kan vara svårt att se så tidigt.. När jag väntade mitt tredje barn var jag inne också pga smärta i sidan av magen som berodde på en sprucken cysta den gången också.. då visste jag inte hur långt gången jag var , hade bara haft en mens efter missfallet och ägglossningen var ca 2 veckor sen av nån anledning .. men efteråt vet jag att jag borde varit ungefär i vecka 6+0 och då syntes inget hjärtslag än iallafall. Några dagar senare syntes det. 

    Hoppas det går bra för dig :) 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (JW) skrev 2024-04-26 16:48:35 följande:
    Det borde ju inte vara MA om HCG har ökat som det ska. Tror det kan vara svårt att se så tidigt.. När jag väntade mitt tredje barn var jag inne också pga smärta i sidan av magen som berodde på en sprucken cysta den gången också.. då visste jag inte hur långt gången jag var , hade bara haft en mens efter missfallet och ägglossningen var ca 2 veckor sen av nån anledning .. men efteråt vet jag att jag borde varit ungefär i vecka 6+0 och då syntes inget hjärtslag än iallafall. Några dagar senare syntes det. 

    Hoppas det går bra för dig :) 
    Tack snälla! Ja den andra läkaren sa att han hade inte varit orolig (i och med att det är så tidigt + mina hcg nivåer har ökat) om inte hans kollega sett ett embryo fyra dagar tidigare. Den kan ju som inte ha försvunnit, isf måste han ju typ sett fel men det känns som osannolik? 
  • Anonym (JW)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-04-26 20:21:02 följande:
    Tack snälla! Ja den andra läkaren sa att han hade inte varit orolig (i och med att det är så tidigt + mina hcg nivåer har ökat) om inte hans kollega sett ett embryo fyra dagar tidigare. Den kan ju som inte ha försvunnit, isf måste han ju typ sett fel men det känns som osannolik? 

    Det är väl inte omöjligt att läkaren har sett fel, allt är ju väldigt svårt att se så tidigt vad jag har förstått. Och det är inte alls konstigt att inte se hjärtslag än iallafall.


    Minns att läkaren sa den gången att jag var i vecka 6+2 enligt hennes mätning och inget hjärtslag så jag trodde jag skulle få missfall igen.. Sen 3 dagar senare var jag hos en annan för uppföljning, då såg hon hjärtslag och mätte till vecka 5+6. Nu efteråt vet jag att jag antagligen var i vecka 6+0 eller 6+1 första gången och alltså 6+3 eller 4 andra gången .. blev lite rörigt kanske men min poäng var väl att det där med mätningar så tidigt i graviditeten oftast inte stämmer 100%. 

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (JW) skrev 2024-04-26 22:33:36 följande:

    Det är väl inte omöjligt att läkaren har sett fel, allt är ju väldigt svårt att se så tidigt vad jag har förstått. Och det är inte alls konstigt att inte se hjärtslag än iallafall.


    Minns att läkaren sa den gången att jag var i vecka 6+2 enligt hennes mätning och inget hjärtslag så jag trodde jag skulle få missfall igen.. Sen 3 dagar senare var jag hos en annan för uppföljning, då såg hon hjärtslag och mätte till vecka 5+6. Nu efteråt vet jag att jag antagligen var i vecka 6+0 eller 6+1 första gången och alltså 6+3 eller 4 andra gången .. blev lite rörigt kanske men min poäng var väl att det där med mätningar så tidigt i graviditeten oftast inte stämmer 100%. 


    Nej jag tänker samma. I min förra graviditet såg de inte hjärtslag såhär tidigt. Enda som gör mig fundersam är att första läkaren såg något. Men han kan ju som sagt ha sett fel. Jag kommer uppdatera tråden på måndag efter mitt VUL oavsett utkomst. :) 
  • DetLillaMolnet

    Hoppas det går bra! <3

    En nyfiken fråga, varför tar de HCG? Är det ivf eller ett annat specialfall, eller har du köpt tester privat?

    Undrar då jag själv är orolig för ett andra MF och bara fått höra att sånt testar man inte (i Sverige alltså...helt vanligt i USA t ex).

  • Anonym (Anonym)
    DetLillaMolnet skrev 2024-04-28 10:53:29 följande:

    Hoppas det går bra! <3

    En nyfiken fråga, varför tar de HCG? Är det ivf eller ett annat specialfall, eller har du köpt tester privat?

    Undrar då jag själv är orolig för ett andra MF och bara fått höra att sånt testar man inte (i Sverige alltså...helt vanligt i USA t ex).


     


    Tack snälla! <3 

    De har tagit HCG på mig både denna graviditeten och min förra för att jag hade magsmärtor. Kanske skiljer sig mellan olika landsting? Det här är Västerbotten. Men vet att man kan bekosta själv också via exempelvis Werlabs. :) 

    Önskar dig lycka till också! 

  • Anonym (JW)
    DetLillaMolnet skrev 2024-04-28 10:53:29 följande:

    Hoppas det går bra! <3

    En nyfiken fråga, varför tar de HCG? Är det ivf eller ett annat specialfall, eller har du köpt tester privat?

    Undrar då jag själv är orolig för ett andra MF och bara fått höra att sånt testar man inte (i Sverige alltså...helt vanligt i USA t ex).


    När de gjorde det på mig var det för att utesluta utomkvedshavandeskap, hade ont i sidan av magen (det berodde på en sprucken cysta). Men HCG-provet visade iallafall att det troligen var MA och så fick jag tabletter för att göra en medicinsk abort hemma. Egentligen skulle jag behövt kolla en vecka senare för att veta helt säkert men jag pluggade till ssk och skulle ut på praktik så lyckades övertala dom att ge mig tabletter direkt. Graviditeten var oplanerad och jag hade tagit medicin som man egentligen absolut inte ska ta när man är gravid  (mot inflammation i knät) så jag hade antagligen in vågat behålla ändå. 


    Nästa graviditet några månader senare hade jag också ont i sidan av magen , det visade sig att det berodde på en sprucken cysta då också.. men då togs inga HCG-prover för de såg tydligt att graviditeten satt i livmodern även om de inte såg hjärtslag än. Den graviditeten gick iallafall bra, sonen är 2 år nu.

    Så jag tror inte man brukar ta HCG-prover bara för att ta reda på om det är missfall/MA utan det är när man misstänker utomkvedshavandeskap som kan vara livshotande om det inte upptäcks i tid. Finns kanske undantag iförsej, läste om nån influencer som fick göra det pga oro efter tidigare missfall .. vet inte hur hon lyckades få det. 

  • Anonym (JW)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-04-27 19:14:13 följande:
    Nej jag tänker samma. I min förra graviditet såg de inte hjärtslag såhär tidigt. Enda som gör mig fundersam är att första läkaren såg något. Men han kan ju som sagt ha sett fel. Jag kommer uppdatera tråden på måndag efter mitt VUL oavsett utkomst. :) 
    Hoppas det går bra :) Jag tror inte att det är MA
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (JW) skrev 2024-04-28 15:31:34 följande:
    Hoppas det går bra :) Jag tror inte att det är MA

     


    Det gick bra! Såg en liten 7mm böna idag med hjärta som slog. Vi är så glada och lättade! 

  • Anonym (Anonym)
    DetLillaMolnet skrev 2024-05-01 08:35:56 följande:

    Grattis! Det är så skönt att få se det där när man har varit orolig.
    Jag har fått bekräftat en liten böna jag med, igår:)


    Visst är det! Stort grattis till dig med! All lycka till :)
  • Anonym (JW)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-04-29 17:29:30 följande:

     


    Det gick bra! Såg en liten 7mm böna idag med hjärta som slog. Vi är så glada och lättade! 


    Vad kul , grattis :)
Svar på tråden Symtom som ökar vid MA