• Anonym (Borderlina)

    Är jag svagbegåvad?

    Jag kan ett par "partytricks" (vill jag kalla det) jonglera med tre bollar(clementiner osv) gå.på händer, en del akrobatiska grejer...men varenda grej tar liksom månader och jag övar mycket om jag vill lära mig nåt. Men tex. en sån sak som att jonglera med 3 tar ett par dagar att lära sig egentligen. För mig tog det ett par MÅNADER. Liksom allt tar sån tid, var samma som barn lärde mig inte cykla och simma förrän jag var typ 10. 

    Är det ett tecken på begåvningshandikapp?

  • Svar på tråden Är jag svagbegåvad?
  • halvan

    Det du nämner är ju motoriska färdigheter och har inte med begåvning eller intellekt att göra. Du kanske behöver lite mer tid för att lära dig nya motoriska saker. Om du är svagt begåvad, tja, hur gick det i skolan?

  • Anonym (Ja kanske)

    Om du tror att din motorik har med din begåvning att göra, så ja, kanske det.

  • Anonym (V)

    Nej. Svagbegåvad innebär intellektuella inlärningssvårigheter.

    Det du pratar om som att jonglera och gå på händer har med koordination/balans att göra. Det tog dig kanske månader att lära dig men de flesta människor kan inte göra dessa saker.

    Cykla handlar om balans och att våga, samma med simma, och det är inga konstigheter att lära sig det senare. Finns många vuxna som inte kan det.

  • Anonym (H)

    Dyspraxi kanske? Det har ju hur som helst inte med din intelligens att göra.

  • Anonym (Borderlina)
    halvan skrev 2024-05-01 17:11:03 följande:

    Det du nämner är ju motoriska färdigheter och har inte med begåvning eller intellekt att göra. Du kanske behöver lite mer tid för att lära dig nya motoriska saker. Om du är svagt begåvad, tja, hur gick det i skolan?


    Rätt bra på pappret men det berodde på att dv. pojkvän hjälpte mig med uppgifter, läxor och jag skrev av honom på prov (satt alltid bredvid varandra)
  • Anonym (B)

    Det tar INTE bara några dagar att lära sig jonglera! Förvånad

  • Anonym (Borderlina)
    Anonym (H) skrev 2024-05-01 17:15:38 följande:

    Dyspraxi kanske? Det har ju hur som helst inte med din intelligens att göra.


    Googlade och det är svårighet med samordnade rörelser. Så ja kanske dyspraxi? Kommer ihåg när jag ville lära mig kip up (ett sexigt sätt att ställa sig från liggande på) hade så svårt att ta i lagom och ramlade framåt hur många ggr som helst, liksom började pä rygg men istället för art stå upp var jag på mage som i en armhävning:/

    Nån form av motoriska fel måste jag ha.
  • Anonym (Alma)

    Autistisk kanske? Då är det inte ovanligt att man har motoriska svårigheter, dessutom är det många autister som har svårt för skolan eftersom man tänker annorlunda (saktare t ex) och därför inte får rätt hjälp. 

    Motorik och rörelse (autismforum.se)

  • Anonym (L)

    Jag kan inte ens jonglera med 3 clementiner, eller ens bollar. Men jag kan lösa komplexa differentialekvationer. Är jag svagbegåvad?

  • AndreaBD

    Det tyder verkligen inte begåvningshandikapp. Jag har aldrig lärt mig att jonglera, det gick inte,  och jag vet att jag har övergenomsnyttlig IQ. Det där är motoriskt, har inget med intellektuell begåvning att göra. Och jag simmade ganska sent också. Cykla gjorde jag tidigare iofs.  Men det där är som sagt motorik. 

Svar på tråden Är jag svagbegåvad?