• Anonym (TS)

    Är det fel att leva sitt liv passivt?

    Tjena


    undrar som topicen, är det "fel" att leva livet passivt? jag är en "passiv livsnjutare", älskar att bara ligga på soffan med laptopen i knät, en prilla och en kopp kaffe och surfa runt på flashback. Det är det jag gjort sen studenten, för snart 5 år sedan. Minns att jag ofta funderade på hur livet skulle bli efter gymnasiet, och tänkte: det lär ju inte hända mycket vettigt då. och här ligger man 5 år senare haha.


    Det bästa i livet är i stort sett gratis, spelar ingen roll vad jag gör - här trivs jag bäst, har hittat mig själv.


    Folk säger "du måste ju vara deprimerad", "blir du aldrig trött på livet, ostimulerad?", "du slösar ju tid"


    varför måste man vara deprimerad för att man gillar att ligga o jäsa o ha de gött? När fan slösar man sin tid, livet är ju meningslöst.


    Ibland slås jag av tanken "jag missar ju massa!", sen slår det en: vad missar man egentligen? vardagslunk, flöjt av en blasse fylla på ngt sunkhak, sen börjar det om?

  • Svar på tråden Är det fel att leva sitt liv passivt?
  • Hjelm

    Hur försörjer du dig?

    Jag anser att man är skyldig att försörja sig själv och betala skatt (undantaget om man t.ex. på grund av sjukdom inte kan). I övrigt lever man sitt liv precis som man vill.

    Jag tror att många som ser ner på andras enkla, nöjda tillvaro innerst inne är avundsjuka för att de målat in sig själva i ett hörn där de aldrig blir nöjda. Alltid vill ha mer pengar, högre anseende, större hus, dyrare bil, fler utlandsresor. Och har byggt upp en tillvaro som de nu inte känner att de kan "backa ur".

    En person som trivs med sig själv och sitt liv känner inget behov av att racka ner på andras sätt att leva.

  • Anonym (M)

    Livet är meningslöst låter ju som något en deprimerad skulle säga 

  • Hjelm

    Däremot köper jag inte att man "hittat sig själv" om man inte gjort minsta förändring i livet sedan studenten. 

  • Anonym (T)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-01 23:09:08 följande:

    Ibland slås jag av tanken "jag missar ju massa!", sen slår det en: vad missar man egentligen? vardagslunk, flöjt av en blasse fylla på ngt sunkhak, sen börjar det om?


    Vad du kommer att missa är en massa äventyr och sånt du aldrig trodde att du skulle vara med om. (det kommer inte tillbaka).

    Det andra du missar ut på är en väldans massa livsskills. Det kommer bli tio gånger svårare att försöka fixa detta senare än om du skulle börja göra nått idag. 

    Så som att skaffa stora kontaktnät, människor att resa med, allt sånt där är sånt du aktivt väljer bort när du vänjer dig vid soffan. 

    Kanske verkar smått nu, men kommer vara ett helvete för den dag du inser att det finns myxket som du missat!
  • Anonym (På jäsning)

    Du har hittat din plats i livet. I soffan. Många människor är vilsna och vet inte vad de söker. Jag har fortfarande inte hittat det jag söker, som UB40 sjöng. Det är underbart när man finner harmoni. Många skulle nog säga att du missar mycket. Resa t ex. Men väljer man att inte resa så skonar man miljön. Man kan utforska städer i tv-spel numera, du behöver inte ens lämna soffan. New York (GTA 4), Los Angeles (GTA 5), Hong Kong (Sleeping Dogs), Chicago (Watch Dogs), San Francisco (Watch Dogs 2), London (Watch Dogs: Legion), Yokosuka (Shenmue)

  • Hjelm
    Anonym (På jäsning) skrev 2024-05-02 07:23:49 följande:

    Du har hittat din plats i livet. I soffan. Många människor är vilsna och vet inte vad de söker. Jag har fortfarande inte hittat det jag söker, som UB40 sjöng. 


    U2 var det va?
  • Anonym (På jäsning)
    Anonym (På jäsning) skrev 2024-05-02 07:23:49 följande:

     Många skulle nog säga att du missar mycket. Resa t ex. Men väljer man att inte resa så skonar man miljön. Man kan utforska städer i tv-spel numera, du behöver inte ens lämna soffan. New York (GTA 4), Los Angeles (GTA 5), Hong Kong (Sleeping Dogs), Chicago (Watch Dogs), San Francisco (Watch Dogs 2), London (Watch Dogs: Legion), Yokosuka (Shenmue)


    Miami (GTA Vice City), Yokohama och Honolulu (Like A Dragon: Infinite Wealth)
  • Fjäril kär

    Att inte ha några ambitioner eller uttalade drömmar och nån som försöker övertyga mig om att det är ett frivilligt val att vara passiv är för mig en stor bluff. Jag blir alltid misstänksam mot såna personer och med all rätt visar det sig ofta. 

    Människor som försöker predika om sin passiva livsstil är oftast personer som av olika anledningar gett upp sina försök till normala liv  eller är rädda för alternativet av olika skäl.  Inte sällan med psykisk ohälsa i bakgrunden.  

    Ju längre man ligger på soffan ju mer skrämmande , stor och obegriplig blir världen utanför.  Man försöker intala sig själv att hemmet är en frivillig plats att vara på när verkligheten egentligen är att det är en instängd plats . Hemmet har blivit en flyktväg. 

  • Anonym (På jäsning)
    Fjäril kär skrev 2024-05-02 08:10:53 följande:

    Att inte ha några ambitioner eller uttalade drömmar och nån som försöker övertyga mig om att det är ett frivilligt val att vara passiv är för mig en stor bluff. Jag blir alltid misstänksam mot såna personer och med all rätt visar det sig ofta. 

    Människor som försöker predika om sin passiva livsstil är oftast personer som av olika anledningar gett upp sina försök till normala liv  eller är rädda för alternativet av olika skäl.  Inte sällan med psykisk ohälsa i bakgrunden.  

    Ju längre man ligger på soffan ju mer skrämmande , stor och obegriplig blir världen utanför.  Man försöker intala sig själv att hemmet är en frivillig plats att vara på när verkligheten egentligen är att det är en instängd plats . Hemmet har blivit en flyktväg. 


    Behöver inte alls vara en instängd plats. Många älskar att förlora sig i böckernas värld. Där använder man sig av sin egen fantasi och upplever fantastiska äventyr. Musik ger också stora upplevelser, där i sitt eget hem. Många människor älskar att trängas bland andra människor på marknader, köpcentrum, festivaler, stränder utomlands osv. Det ger dom mycket, många intryck och upplevelser. Sen så finns det många människor som inte älskar att trängas bland andra, och inte har det behovet av tjo och tjim, och den sortens upplevelser.
  • Anonym (Qwerty)

    Om 10 år startar du en ny tråd på FL och undrar varför du aldrig får napp på Tinder. 


    Du är ett utmärkt exempel på en människa som straffat ut sig själv från relationsmarknaden utan att förstå varför. 


     

Svar på tråden Är det fel att leva sitt liv passivt?