• Anonym (TS)

    Får sällan frågor tillbaka

    Kort och gott: kollega vill fika men problemet är att han aldrig ställer frågor tillbaka, allt handlar bara om hans dejting och hans liv. Jag vet inte vad jag ska göra? Vi jobbade ihop för många år sedan och har hållit kontakt via sociala medier lite då och då. Vi har skrattat ihop och då klickar det bra men just att han aldrig ställer frågor och mina saker är aldrig intressanta. Vi båda är män och jag har stöttat honom i hans dejting osv med råd och så, men just att det är så ensligt. Jag blir trött i huvudet av tanken fika ihop just för jag vet att jag måste komma på frågor ställa honom så att konversationen ska hållas igång. Synd det ska vara såhär då jag ändå sett potential till en vänskap när vi skojat ihop. Vad gör man? Vad hade ni gjort? 
  • Svar på tråden Får sällan frågor tillbaka
  • Anonym (S)

    Göra...? Ingenting. Om du stör dig så sluta ha kontakt?

  • Kvittning

    Det finns två olika konversationstekniker. En där man frågar varandra saker och en där man själv berättar saker.

    Den första är såklart den bästa, jag tillhör tyvärr den andra. Det blir superdumt när typ 1 och 2 träffas för då ställer ettan frågor och tvåan blir fullt upptagen med att bara berätta om sig själv. 

    Testa att sluta säga frågor och haka på i samtalet genom att bygga vidare på det han säger men utifrån dig själv så kanske ni får ett bra flyt

  • Anonym (Berättare)
    Kvittning skrev 2024-05-04 11:07:40 följande:

    Det finns två olika konversationstekniker. En där man frågar varandra saker och en där man själv berättar saker.

    Den första är såklart den bästa, jag tillhör tyvärr den andra. Det blir superdumt när typ 1 och 2 träffas för då ställer ettan frågor och tvåan blir fullt upptagen med att bara berätta om sig själv. 

    Testa att sluta säga frågor och haka på i samtalet genom att bygga vidare på det han säger men utifrån dig själv så kanske ni får ett bra flyt


    Du är nog något på spåret! Jag är också den som gärna berättar och märker att om jag lär känna en ?frågare? så blir det som ts beskriver. Mina vänner som också är ?berättare? har jag inte detta problemet med utan samtalen flyter på bra där båda berättar och lyssnar varvat. Har försökt att tänka på detta men upplever att man lätt hamnar i en sådan dynamik och att frågaren också fortsätter inta sin roll som frågare. 

  • Kvittning
    Anonym (Berättare) skrev 2024-05-04 11:57:59 följande:

    Du är nog något på spåret! Jag är också den som gärna berättar och märker att om jag lär känna en ?frågare? så blir det som ts beskriver. Mina vänner som också är ?berättare? har jag inte detta problemet med utan samtalen flyter på bra där båda berättar och lyssnar varvat. Har försökt att tänka på detta men upplever att man lätt hamnar i en sådan dynamik och att frågaren också fortsätter inta sin roll som frågare. 


    Ja och sä känner man sig skitdum efteråt för att man.bara pratat om sig själv och missat att fråga om den andre. Jag tänker verkligen supermycket på att ställa frågor men då motparten gör det så naturligt blir det att jag bara fortsätter babbla på.
  • Anonym (Berättare)
    Kvittning skrev 2024-05-04 15:31:22 följande:
    Ja och sä känner man sig skitdum efteråt för att man.bara pratat om sig själv och missat att fråga om den andre. Jag tänker verkligen supermycket på att ställa frågor men då motparten gör det så naturligt blir det att jag bara fortsätter babbla på.
    Exakt så känner jag med! Men man faller lätt in i rollerna. Tycket egentligen frågaren också har ett ansvar att det blir jämnt. Båda vill liksom göra det bekvämt på sina sätt. 
  • Anonym (TS)

    Fast jag har testat säga saker om mitt liv men då pratar han återigen om sina saker och de ledde till att jag till slut gav upp. Nån enstaka gång om jag slutat fråga så kan jag få en mycket ytlig fråga tillbaka MEN tar jag tillfället och verkligen berättar och delar med mig om mitt liv så tar konversationen slut väldigt fort. Det är hopplöst 

  • Anonym (Berättare)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-15 20:16:33 följande:

    Fast jag har testat säga saker om mitt liv men då pratar han återigen om sina saker och de ledde till att jag till slut gav upp. Nån enstaka gång om jag slutat fråga så kan jag få en mycket ytlig fråga tillbaka MEN tar jag tillfället och verkligen berättar och delar med mig om mitt liv så tar konversationen slut väldigt fort. Det är hopplöst 


    Varför får jag känslan av att ni egentligen är kvinnor?
Svar på tråden Får sällan frågor tillbaka