• Anonym (Girl)

    Ångest efter att ha sett dokumentär

    Hej. Kollade på en dokumentär på Netflix som heter Girl in the picture förra veckan och har haft jättemycket ångest och mardrömmar sedan jag såg den.. Tänker massor på hur hemska liv vissa lever och vilka hemska människor det finns därute som kan skada andra människor så fruktansvärt. Någon annan som sett dokumentären som har några tankar? Tips på hur jag kan släppa ångesten? 

  • Svar på tråden Ångest efter att ha sett dokumentär
  • Anonym (Kvinna ...)

    Har precis skaffat Netflix, vad handlar den om?

  • Anonym (Girl)
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2024-05-06 09:00:16 följande:

    Har precis skaffat Netflix, vad handlar den om?


    Spoiler-varning:

    Den handlar om en ung tjej i 20-års åldern som hittas död och så börjar polis att gräva och veckla ut information om hennes liv tillsammans med sin pappa.


    VERKLIGEN SPOILER:
    I princip hela hennes liv präglas av lögner, övergrepp och misshandel tills hon dör. Hennes ?pappa? är en hemsk, hemsk människa som på olika sätt skadat henne hela hennes liv.

  • beli

    Hej TS!

    Förstår dig helt. Jag har också sett och läst mycket i mina dagar som gett mig ångest. Särskilt var det en grej som det skrevs om mycket för ca 15 år sen (tyvärr mycket värre än storyn du såg) som jag inte kunde släppa. Efter två veckor började jag få sömnproblem, och insåg då att jag måste försöka sluta tänka på det. Har dock tänkt på det säkert nån/några gånger i månaden sen det hände (alltså i ca 15 år). Men påverkas man så mycket som du och jag gör är det nog bäst att inte titta på såna program eller läsa så mycket om sånt, för då tänker man knappt på annat. Skänk pengar till en organisation som du vet hjälper brottsoffer? Då kan du åtminstone känna att du bidrar till nåt gott.

  • Anonym (T)

    Välkommen till verkligheten. Den är hemsk och det finns mycket hemskheter du inte vill veta om. Deal with it.

  • Anonym (d)
    beli skrev 2024-05-06 11:04:48 följande:

    Hej TS!

    Förstår dig helt. Jag har också sett och läst mycket i mina dagar som gett mig ångest. Särskilt var det en grej som det skrevs om mycket för ca 15 år sen (tyvärr mycket värre än storyn du såg) som jag inte kunde släppa. Efter två veckor började jag få sömnproblem, och insåg då att jag måste försöka sluta tänka på det. Har dock tänkt på det säkert nån/några gånger i månaden sen det hände (alltså i ca 15 år). Men påverkas man så mycket som du och jag gör är det nog bäst att inte titta på såna program eller läsa så mycket om sånt, för då tänker man knappt på annat. Skänk pengar till en organisation som du vet hjälper brottsoffer? Då kan du åtminstone känna att du bidrar till nåt gott.


    Vad är det för grej som du inte kunde släppa? Jättenyfiken. 
Svar på tråden Ångest efter att ha sett dokumentär