• Anonym (Hoppas)

    Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?

    Har någon här kommit in på universitetet utan grundläggande behörighet? Var det svårt? 


    Jag har gått gymnasiet men fick väldigt många IG. De ämnen jag saknar just nu är matematik 4, fysik 2 och en lokal kurs. Man måste ha godkänt i minst 90% för att ha grundläggande behörighet jag har 86% godkänt. Har skrivit högskoleprovet och fått 1,4. Ingen av programmen jag sökt kräver fysik 2 eller matte 4. 


    Ska skriva en prövning i matte 4 om två veckor men har underskattat hur lång tid det tar att plugga har bara läst halva kursen och det är tveksamt om jag kommer få ett E. 

  • Svar på tråden Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?
  • Anonym (Q)

    Omöjligt tyvärr. Om du inte har grundläggande behörighet så kommer du inte in under några som helst omständigheter. Systemet för antagningen kommer diskvalificera dig och det kommer stå att du inte är behörig till utbildningen du sökt.

  • Anonym (K)

    Omöjligt. Grundläggande behörighet är kravet. Uppfyller du inte det så kommer du inte in. Rätt enkelt.

    Du handlar väl inte på bolaget innan du är 20 heller, eller hur...?

  • EnAnonumius

    Det finns ju en anledning till att det heter grundläggande behörighet..😏


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (UNI)
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 17:00:51 följande:
    Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?

    Har någon här kommit in på universitetet utan grundläggande behörighet? Var det svårt? 


    Jag har gått gymnasiet men fick väldigt många IG. De ämnen jag saknar just nu är matematik 4, fysik 2 och en lokal kurs. Man måste ha godkänt i minst 90% för att ha grundläggande behörighet jag har 86% godkänt. Har skrivit högskoleprovet och fått 1,4. Ingen av programmen jag sökt kräver fysik 2 eller matte 4. 


    Ska skriva en prövning i matte 4 om två veckor men har underskattat hur lång tid det tar att plugga har bara läst halva kursen och det är tveksamt om jag kommer få ett E. 


    Du kommer inte in om du inte har grundläggande behörighet. Det spelar ingen roll vad du skriver på högskoleprovet, har du inte gymnasiekompetensen är du inte behörig till universitetet.

    Varför läser du matte 4 och fysik 2 om du inte behöver dem för att komma in på de program du sökt? Det går väl att få ihop gymnasiebetyget utan dem?

    Om jag var du skulle jag satsa på universitetet nästa år i stället. Då hinner du läsa in de kurser du saknar.
  • AndreaBD

    I universitetet är det verkligen INTENSIVT pluggande. Många som tyckte att gymnasiet var lätt kommer snabbt efter på högskolan.

    Därför tycker jag att det är en dålig idé att du försöker komma in ändå, när du inte har klarat att fixa gymnasiebetyg. Du måste skaffa dig bättre studievanor, annars har du INGEN chans på universitetet.

  • Anonym (UNI)
    AndreaBD skrev 2024-05-06 17:28:57 följande:

    I universitetet är det verkligen INTENSIVT pluggande. Många som tyckte att gymnasiet var lätt kommer snabbt efter på högskolan.

    Därför tycker jag att det är en dålig idé att du försöker komma in ändå, när du inte har klarat att fixa gymnasiebetyg. Du måste skaffa dig bättre studievanor, annars har du INGEN chans på universitetet.


    Det är sant att gymnasiet och universitet är två olika världar. Men det är också sant att den studieteknik som funkar för gymnasiet, inte behöver funka lika bra (eller ens alls) för universitetsstudier. Jag vet många, undertecknad inkluderad, som hade bra studieteknik på gymnasiet, men som var tvungna att tänka om när vi kom till uni, eftersom det är så annorlunda. Det tog mig nästan hela första året på uni innan jag hittade vilken studieteknik som funkade där.

    Därför vill jag nog uttrycka det som att man behöver ha bra självdisciplin i sina studier för att lyckas på uni, men att själva studietekniken som funkade på gymnasiet inte alls behöver funka på uni. Fast det kanske är det du menar?
  • Anonym (Hoppas)
    AndreaBD skrev 2024-05-06 17:28:57 följande:

    I universitetet är det verkligen INTENSIVT pluggande. Många som tyckte att gymnasiet var lätt kommer snabbt efter på högskolan.

    Därför tycker jag att det är en dålig idé att du försöker komma in ändå, när du inte har klarat att fixa gymnasiebetyg. Du måste skaffa dig bättre studievanor, annars har du INGEN chans på universitetet.


    Jag är inte alls i samma situation nu som i gymnasiet mina dåliga betyg berodde inte på dåliga studievanor. Jag har pluggat upp 700 poäng hittills och bortsett från matten har det gått bra. 
    Anonym (UNI) skrev 2024-05-06 17:26:28 följande:
    Du kommer inte in om du inte har grundläggande behörighet. Det spelar ingen roll vad du skriver på högskoleprovet, har du inte gymnasiekompetensen är du inte behörig till universitetet.

    Varför läser du matte 4 och fysik 2 om du inte behöver dem för att komma in på de program du sökt? Det går väl att få ihop gymnasiebetyget utan dem?

    Om jag var du skulle jag satsa på universitetet nästa år i stället. Då hinner du läsa in de kurser du saknar.

    Varifrån har du fått den informationen? Det stämmer inte med vad som står på antagning.se eller den info jag fått då jag mejlat dem. 

    Tyvärr gick jag natur så de är de ämnena jag har att förhålla mig till. 


    EnAnonumius skrev 2024-05-06 17:25:28 följande:

    Det finns ju en anledning till att det heter grundläggande behörighet..😏


    Jag frågade inte om namnet utan era erfarenheter, statistik eller liknande går såklart också bra. 
    Anonym (Q) skrev 2024-05-06 17:12:42 följande:

    Omöjligt tyvärr. Om du inte har grundläggande behörighet så kommer du inte in under några som helst omständigheter. Systemet för antagningen kommer diskvalificera dig och det kommer stå att du inte är behörig till utbildningen du sökt.


    Varifrån har du fått den informationen? Enligt både antagning.se och det svar jag fått då jag mejlat dem ska det gå. 
  • Anonym (UNI)
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-06 17:45:14 följande:
    Jag är inte alls i samma situation nu som i gymnasiet mina dåliga betyg berodde inte på dåliga studievanor. Jag har pluggat upp 700 poäng hittills och bortsett från matten har det gått bra. 
    Anonym (UNI) skrev 2024-05-06 17:26:28 följande:
    Du kommer inte in om du inte har grundläggande behörighet. Det spelar ingen roll vad du skriver på högskoleprovet, har du inte gymnasiekompetensen är du inte behörig till universitetet.

    Varför läser du matte 4 och fysik 2 om du inte behöver dem för att komma in på de program du sökt? Det går väl att få ihop gymnasiebetyget utan dem?

    Om jag var du skulle jag satsa på universitetet nästa år i stället. Då hinner du läsa in de kurser du saknar.

    Varifrån har du fått den informationen? Det stämmer inte med vad som står på antagning.se eller den info jag fått då jag mejlat dem. 

    Tyvärr gick jag natur så de är de ämnena jag har att förhålla mig till. 


    Jag frågade inte om namnet utan era erfarenheter, statistik eller liknande går såklart också bra. 
    Anonym (Q) skrev 2024-05-06 17:12:42 följande:

    Omöjligt tyvärr. Om du inte har grundläggande behörighet så kommer du inte in under några som helst omständigheter. Systemet för antagningen kommer diskvalificera dig och det kommer stå att du inte är behörig till utbildningen du sökt.


    Varifrån har du fått den informationen? Enligt både antagning.se och det svar jag fått då jag mejlat dem ska det gå. 
    Så du menar att du tänkt söka på reell kompetens? Hur ska du argumentera för den prövningen? Det krävs mer än att inte ha klarat/hunnit med alla kurser på gymnasienivå.
  • Anonym (Hoppas)
    Anonym (UNI) skrev 2024-05-06 17:53:11 följande:
    Så du menar att du tänkt söka på reell kompetens? Hur ska du argumentera för den prövningen? Det krävs mer än att inte ha klarat/hunnit med alla kurser på gymnasienivå.

    Det svar antagningsservice har gett mig är; 

    Till höstterminen 2024 har vissa lärosäten gett dig undantag från grundläggande behörighet och du söker med ditt högskoleprovsresultat till dessa. 

    Jag har inte gjort en ansökan om att bli undantagen från grundläggande behörighet det har skett automatiskt. Tror inte argument gör någon skillnad reglerna är som de är. 


    Det jag undrar över är vilka lärosäten som gör dessa undantag och om man hamnar i samma antagningskategori som de med behörighet som skrivit högskoleprovet. 

  • EpicF

    Utsn grundläggande behörighet kommer du inte in på universitetet alls. Grundläggande behörighet är ett måste för alla programmen. 

    Men om du inte klarar fysiken så läs en samhällskunskap istället för att få grundläggande behörighet. 

Svar på tråden Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?