• Anonym (Bortvald)

    Hur får jag redo på när min farfar går bort om min far vägrar kontakt?

    TLDR - Går det att få veta när man tex ska komma och säga hejdå, när och var begravningen är? Eller har kanske han som son rätt att utesluta oss barnbarn från hela sammanhanget? 

    Lite kontext för den som vill. Generella råd i saken är också välkommet 🙏
    Jag har ingen kontakt med min pappa sedan ett par år. Det började egentligen som ett bråk mellan pappa och mitt syskon men alla som inte är med honom är emot honom, och jag gick inte med på att välja mellan dem. Försökte hålla isär konflikterna ett tag men han drog in mig i den varje gång vi pratade. Jag har alltid varit den som hållt igång kontakt och umgänge men orkade väl inte tillslut. Så nu har han ignorerat mig och mina tre barn, vilket är särskilt smärtsamt, sedan dess. Inget grattis på födelsedagar eller något sådant. Var tex inlagd på sjukhus med mitt ena barn i ett par veckor, det var ganska illa ett tag, men när pappa o hans fru av en slump fick syn på oss på sjukhuset så skyndade de iväg. De visste ju inte varför vi var där men blir ändå näst intill äcklad av tanken på att en förälder kan göra så.


    Nu har han börjat snyfta till min gamla farfar och han tar nu upp varje gång vi pratar om att "jag borde ringa pappa, bjuda in pappa, säga förlåt" osv. vilket gör att jag kanske låter det gå lite längre mellan besök o samtal än tidigare. Är så trött på detta.
    Så nu till min fråga. Farfar har kanske inte allt för långt kvar och vi har alltid haft en väldigt nära relation. Men hur får jag reda på när han åker in på sjukhus, när man ska komma och säga hejdå, när och var begravningen är. Han är lite snurrig och jag kan ju oavsett inte lägga något av detta på honom. Litar inte på att pappa ska säga något, snarare tror jag han skulle använda det mot mig efteråt. 

    Blir också så himla arg över att han fortsätter dra in vår stackars snälla och mjuka farfar, som jag vet mår så dåligt av allt detta. Han bara ältar o ältar och vill såklart också skydda sin son. Jag försöker alltid undanhålla konflikten inför honom men pappa har inga problem med det tydligen.
  • Svar på tråden Hur får jag redo på när min farfar går bort om min far vägrar kontakt?
  • Anonym (Håll)

    Låt det inte gå längre mellan samtalen. Håll kontakten med farfar och besök honom så ofta du kan. Det är ju betydligt viktigare än att ni går på begravningen. Och om du håller nära kontakt, så lär du väl veta om han blir sämre och kan själv ringa sjukhuset ifall han en dag inte svarar.

  • Anonym (Casanova)

    Sätt en bevakning på ratsit på farfar. Då får du en uppdatering om han skulle avlida.

  • Anonym (S)

    Begravningen är offentlig och ingen har rätt att nekas tillträde.

  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2024-05-06 19:19:49 följande:

    Begravningen är offentlig och ingen har rätt att nekas tillträde.


    Ja men man måste ju få reda på när den blir av också smartskaft
  • Anonym (Lin)
    Anonym (S) skrev 2024-05-06 19:19:49 följande:

    Begravningen är offentlig och ingen har rätt att nekas tillträde.


    Det gäller i kyrkan.

    Väljs en borgerlig begravning så kan man neka tillträde.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (S) skrev 2024-05-06 19:19:49 följande:

    Begravningen är offentlig och ingen har rätt att nekas tillträde.


    Nej, en begravning är bara offentlig om de anhöriga vill det. 
  • Anonym (Elsa)

    Om du har tät kontakt med din farfar och han får mycket kontakt med sjukvården kan du be honom att uppge dig som en av hans kontaktpersoner/närmast anhöriga. Samma om han flyttar till ett boende. 

  • Anonym (Bortvald)
    Anonym (Håll) skrev 2024-05-06 19:01:11 följande:

    Låt det inte gå längre mellan samtalen. Håll kontakten med farfar och besök honom så ofta du kan. Det är ju betydligt viktigare än att ni går på begravningen. Och om du håller nära kontakt, så lär du väl veta om han blir sämre och kan själv ringa sjukhuset ifall han en dag inte svarar.


    Tack för ett bra svar! Jag ska försöka fokusera på vad som faktiskt är viktigt, även om det känns jobbigt. Misstänker dock att det kommer gå snabbt då det finns en del hjärtproblem.
  • Anonym (Håll)
    Anonym (Bortvald) skrev 2024-05-06 19:42:35 följande:
    Tack för ett bra svar! Jag ska försöka fokusera på vad som faktiskt är viktigt, även om det känns jobbigt. Misstänker dock att det kommer gå snabbt då det finns en del hjärtproblem.
    Folk lever med hjärtproblem i MÅNGA år, så det behöver inte alls bli så. Skapa er egen relation och fokusera på den, så har du i alla fall gjort vad DU kunnat.
  • Anonym (Lin)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-05-06 19:27:41 följande:
    Nej, en begravning är bara offentlig om de anhöriga vill det. 
    Alla är dock välkomna till kyrkan även om en begravning, bröllop eller dop pågår.

    Vill man ha ceremonier som folk inte får komma till får man välja borgerlig begravning på annan plats.

    Det man kan göra är ju att låta bli att skriva datum i tex tidningen. Men man kan aldrig hindra någon att gå in i kyrkan. De flesta människor respekterar nog om det är privata tillställningar där men som sagt så kan man aldrig hindra de som inte respekterar det.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Lin) skrev 2024-05-06 20:20:39 följande:
    Alla är dock välkomna till kyrkan även om en begravning, bröllop eller dop pågår.

    Vill man ha ceremonier som folk inte får komma till får man välja borgerlig begravning på annan plats.

    Det man kan göra är ju att låta bli att skriva datum i tex tidningen. Men man kan aldrig hindra någon att gå in i kyrkan. De flesta människor respekterar nog om det är privata tillställningar där men som sagt så kan man aldrig hindra de som inte respekterar det.
    Ja. Men långt ifrån alla begravningar är i kyrkor (jag har varit på fler borgerliga än kyrkliga), så du kan inte utgå från att det är kyrkligt när du svarar på en allmän fråga om begravningar. 
  • Anonym (Lin)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-05-06 20:30:15 följande:
    Ja. Men långt ifrån alla begravningar är i kyrkor (jag har varit på fler borgerliga än kyrkliga), så du kan inte utgå från att det är kyrkligt när du svarar på en allmän fråga om begravningar. 
    Nu har jag ju inte gjort det som du påstår, läs tråden och följ mina inlägg så får du se varför jag tagit upp detta.

    Du skrev dessutom att begravningar bara är offentliga om de anhöriga vill det, så där utgick ju DU ifrån att det var en borgerlig begravning? Kyrkliga är ju aldrig stängda för någon så där spelar anhörigas vilja ingen roll.
  • Fjäril kär

    Vad din pappa gör och inte gör kan du inte ta ansvar för. Det är inte din skyldighet. 

    Det enda du kan göra är att fokusera mer på farfar och skaffa dig en tätare kontakt med honom och hälsa på ofta, prata ofta . Då får du rimligt också en bättre koll på hans hälsa och vet hur det ser ut när det kan förvärras. Och du får möjlighet att ha egen kontakt med sjukhus osv. 

    Skulle han avlida plötsligt utan din vetskap eller utan att du hinner veta vart han är kan du ta kontakt med närmaste begravningsbyrå och höra dig för hur det fungerar och vad du kan tänkas behöva göra själv.  Dom svarar gärna på frågor och kan hjälpa dig vidare. Dom är dessutom vana att ha och göra med folk mitt i konflikter. 

  • Agda90

    Din pappa med syskon (om din pappa har syskon) är de som i första hand blir informerade om dödsfallet. Så vida DU inte står som kontaktperson för då är det dig de ska ta kontakt med den dagen din farfar går bort. 

    Din pappa (och eventuella syskon, om inte din farfar är gift) blir dödsbo delägare den dagen din farfar går bort.

    Vem som helst får ordna begravning men det brukar vara dödsbo delägarna som gör det. 

    Om din pappa har syskon kan det vara läge att ta kontakt och prata med dem om läget. Eftersom du är barnbarn och det finns barn (din pappa) så finns det ingen myndighet som har skyldighet att informera dig om din farfars dödsfall.

    Någon skrev att du kan ta kontakt med en begravningsbyrå för att få hjälp. Du komme inte att få hur mycket hjälp som helst där för begravningsbyrån är ett företag och ska de hjälpa dig med mer än enstaka information så vill de ha betalt. 

  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Lin) skrev 2024-05-06 20:41:15 följande:
    Nu har jag ju inte gjort det som du påstår, läs tråden och följ mina inlägg så får du se varför jag tagit upp detta.

    Du skrev dessutom att begravningar bara är offentliga om de anhöriga vill det, så där utgick ju DU ifrån att det var en borgerlig begravning? Kyrkliga är ju aldrig stängda för någon så där spelar anhörigas vilja ingen roll.

    Vi har pratat förbi varandra. Om du hade följt mina tidigare inlägg hade du sett det. ;)  Du svarade på en grej som jag skrev till en annan. 


    Men det är fortfarande så att begravningar bara är offentliga om de anhöriga vill det. Vill man inte ha offentlig begravning har man den inte i Svenska kyrkan, helt enkelt. 

  • Anonym (Kalle)

    Bor farfar på ett boende av något slag? Har hemtjänst?

Svar på tråden Hur får jag redo på när min farfar går bort om min far vägrar kontakt?