• Anonym (J)

    D-droppar, hur länge? Barn med afrikanskt påbrå

    Sonen är 2 år och 3 månader gammal nu. Glömde fråga sist vi var på BVC på 2-årskontroll, kan såklart ringa och fråga men tänkte om nån här kanske vet. 

    Hans farfar är från Gambia, han är alltså 25% afrikan , ganska ljus men inte alls lika ljus som en vit person , speciellt inte på sommaren. Behöver han D-droppar längre tid än 2 år? Vet att mörka lättare får D-vitaminbrist, en vän till sonens pappa fick det.. men min son är ju mer vit än svart. 


    När man googlar står det att vissa barn kan behöva det längre .. vilka barn är det? 


    Har barn sen innan och de har fått i två år ungefär om jag minns rätt men de har inte afrikanskt påbrå. 


     

  • Svar på tråden D-droppar, hur länge? Barn med afrikanskt påbrå
  • Anonym (Ff)

    Mitt barn är engelsk/svenskt och behöver det året runt, alltså han är helt ljushyad. Det är väldigt individuellt, säkrast är att ta blodprov.

  • Anonym (Ff)

    Alltså mitt barn är äldre, han tar droppar utskrivna av vc numera, för vuxna.

  • Anonym (J)
    Anonym (Ff) skrev 2024-05-17 23:30:02 följande:

    Mitt barn är engelsk/svenskt och behöver det året runt, alltså han är helt ljushyad. Det är väldigt individuellt, säkrast är att ta blodprov.


    Tack för svar! Hur fick ni veta att han behöver det? Hur gammal är han? Tog ni blodprov? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Ff) skrev 2024-05-17 23:31:03 följande:

    Alltså mitt barn är äldre, han tar droppar utskrivna av vc numera, för vuxna.


    Droppar, till en vuxen? Låter märkligt då det finns i tablettform och dessutom receptfritt. 

    Men de flesta i Norde behöver d-vitamin då vi inte för i oss tillräckligt från solen. 
  • Anonym (Ff)
    Anonym (J) skrev 2024-05-17 23:31:51 följande:
    Tack för svar! Hur fick ni veta att han behöver det? Hur gammal är han? Tog ni blodprov? 
    Han blev bara mer och mer trött, hade ont i benen, åt dåligt, ofta förkyld. Hade då värde på 11 (ska vara över 75)
  • Anonym (Mie)

    Alltså, det finns ju ingen anledning att sluta för någon? Att vi delar ut det gratis i Sverige upp till 2 år betyder ju inte att man slutar behöva det då! (i Finland tror jag de får gratis till 18 om jag inte missminner mig). det handlar ju om politiska beslut. Tror f ö att man får via bvc till mörkhyade barn till 5 år, eller? Sedan finns ju samma att köpa på apoteket och även en massa andra vitamintabletter för barn som innehåller övriga vitaminer och/eller mineraler också beroende på sort.

  • Anonym (A)
    Anonym (Ff) skrev 2024-05-18 00:16:18 följande:
    Han blev bara mer och mer trött, hade ont i benen, åt dåligt, ofta förkyld. Hade då värde på 11 (ska vara över 75)
    Försvann besvären av D-vitamintillskott?
    Hur mycket tar han per dag?
  • Anonym (Kusin Vitamin)

    Jag är blek nordbo och medelålders men äter ändå lite d-vitamintillskott. Inga droppar dock utan tabletter. 

  • Anonym (Mixerad)

    Min son är 50% mörk och skulle ta extra d vitamin tills han var fem år.

  • Mrs Moneybags

    I Finland rekommenderas det till alla upp till 19 oavsett hudfärg. 


    Är man vit i hyn behöver man inte följa samma rekommendationer som till någon som är brun eller svart, även om man har en farfar som är Gambian. 


    Jag och min son är bruna och äter D-vitamin varje dag året runt. 

  • Anonym (J)
    Mrs Moneybags skrev 2024-05-18 14:06:16 följande:

    I Finland rekommenderas det till alla upp till 19 oavsett hudfärg. 


    Är man vit i hyn behöver man inte följa samma rekommendationer som till någon som är brun eller svart, även om man har en farfar som är Gambian. 


    Jag och min son är bruna och äter D-vitamin varje dag året runt. 


    Tack för svar! Han är inte riktigt vit , skulle nog ljusbrun. ?Lightskin? typ. Fast det skiljer ganska mycket mellan vinter och sommar. 
  • Anonym (M)
    Mrs Moneybags skrev 2024-05-18 14:06:16 följande:

    I Finland rekommenderas det till alla upp till 19 oavsett hudfärg. 


    Är man vit i hyn behöver man inte följa samma rekommendationer som till någon som är brun eller svart, även om man har en farfar som är Gambian. 


    Jag och min son är bruna och äter D-vitamin varje dag året runt. 


    Även om man är vit bör man äta det varje dag året om då vi får alldeles för lite d-vitamin från solen. 
  • Anonym (Ff)
    Anonym (A) skrev 2024-05-18 09:14:54 följande:
    Försvann besvären av D-vitamintillskott?
    Hur mycket tar han per dag?
    Ja de försvinner, men regelbundet slutar han ta dem tyvärr, han är tonåring nu. Så han får brist någon gång per år igen. Han får för sig att de inte gör att han mår bättre, förrän han börjar må sådär dåligt igen, och då tar det ju månader innan värdet blir normalt igen. Han har en dos på 2000IE jus nu, men det har varit olika.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (M) skrev 2024-05-18 15:37:20 följande:
    Även om man är vit bör man äta det varje dag året om då vi får alldeles för lite d-vitamin från solen. 
    Ja det skulle nog jag göra. 
  • Anonym (Kfkf)

    Beror väl på hur mkt barnet är i solen och hur mkt mjölk osv den dricker så den får i sig vitaminet

  • Anonym (Kfkf)

    Jag är vuxen men behöver ta det året runt. Fast ska inte ta samma dag om jag har solat. 

  • Anonym (Ff)
    Zaro skrev 2024-05-31 19:16:53 följande:

    Vad gäller barn med ursprung i mellanöstern då, tror ni?


    Det gäller egentligen alla människor som bor i Skandinavien.
Svar på tråden D-droppar, hur länge? Barn med afrikanskt påbrå