• Anonym (Ts)

    Gravid efter 42?

    Skulle vilja höra från er som är eller varit gravida efter 42. Var det (för er) svårt eller lätt att bli gravida? Vad sa omgivningen? Var det era första barn eller hade ni barn sen innan?

  • Svar på tråden Gravid efter 42?
  • Anonym (Sofia)

    Jag var 42 och blev gravid vid första försöket och det var även min första och enda.
    Att jag säger första försöket är för att vi för första ggr i vår relation inte hade skydd och så blev det en graviditet på en gång!
    Omgivningen blev otroligt glada, både familj, vänner, arbetskamrater och min chef! 


    Först sade min pappa lite tveksamt. Hur kan man bli gravid vid din ålder? Sedan ändrade han sig och sade Äsch, det är för att du är så hälsosam! 


    När jag var på Kubb/ ultraljud sade läkaren efter kontrollen att när jag kom in i undersökningsrummet och hon hade mitt personnummer framför sig var jag en sk högrisk men efter testerna var jag lågrisk dvs fina och många ägg! Hade ännu samma produktion som en 30+


    Graviditeten och förlossningen gick hur bra som helst! 

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Sofia) skrev 2024-05-18 10:58:57 följande:

    Jag var 42 och blev gravid vid första försöket och det var även min första och enda.
    Att jag säger första försöket är för att vi för första ggr i vår relation inte hade skydd och så blev det en graviditet på en gång!
    Omgivningen blev otroligt glada, både familj, vänner, arbetskamrater och min chef! 


    Först sade min pappa lite tveksamt. Hur kan man bli gravid vid din ålder? Sedan ändrade han sig och sade Äsch, det är för att du är så hälsosam! 


    När jag var på Kubb/ ultraljud sade läkaren efter kontrollen att när jag kom in i undersökningsrummet och hon hade mitt personnummer framför sig var jag en sk högrisk men efter testerna var jag lågrisk dvs fina och många ägg! Hade ännu samma produktion som en 30+


    Graviditeten och förlossningen gick hur bra som helst! 


    Oj se där! Mätte de äggreserven alltså?? 
  • Anonym (gg)

    Jag blev lika lätt gravid när jag var 43 som personen ovan beskrivit, räckte med en gång oskyddat. Har inte försökt sedan dess, men har fortfarande ägglossning som 48-åring.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (gg) skrev 2024-05-18 19:54:14 följande:

    Jag blev lika lätt gravid när jag var 43 som personen ovan beskrivit, räckte med en gång oskyddat. Har inte försökt sedan dess, men har fortfarande ägglossning som 48-åring.


    Fick du barn vid 43 alltså?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (gg) skrev 2024-05-18 19:54:14 följande:

    Jag blev lika lätt gravid när jag var 43 som personen ovan beskrivit, räckte med en gång oskyddat. Har inte försökt sedan dess, men har fortfarande ägglossning som 48-åring.


    Funderar nämligen för jag blev själv gravid väldigt lätt vid 40, andra försöket, missfall dock men gravid direkt igen sen utan mens. Så jag funderar lite på hur fertil jag är nu vid 42.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Ts) skrev 2024-05-18 20:56:27 följande:
    Fick du barn vid 43 alltså?
    Vid 44 :)
  • Anonym (PW)

    Jag är 43 och födde vår lilla son några dagar innan jag fyllde 43.

    Gick lite segt att bli gravid så vi tog hjälp av ivf, läkaren sa dock att vi hade troligtvis lyckats då allt såg bra ut och bra äggreserv, men att vi hade tiden emot oss ( vilket vi också kände ).

    Som någon skrev ovan så var det ju en högriskgraviditet, men lågrisk på KUB, kropp, graviditet och återhämtning har varit precis som vid 25 årsålde ( detta blev en rejäl sladdis).

    Visst har omgivningen frågat hur det känns att ? börja om ? men det är väl det enda, annars bara positivt, kanske mer överraskade men inget negativt 😊

  • Anonym (Ts)
    Anonym (gg) skrev 2024-05-18 22:04:48 följande:
    Vid 44 :)
    Se där. Vad sa vården? Vad sa omgivningen?
Svar på tråden Gravid efter 42?