• Älskad för evigt

    Endast en njure och gravid??!!

    Hej undrar om det är någon som har endast en njure och väntar barn vilket jag har och är lite orolig för hur allt ska gå. Ska snart till speciallist mödravården vilket känns bra m,en kan inte sluta oroa mig....... Hade blivit tacksam för svar. Mvh Lilla mig

  • Svar på tråden Endast en njure och gravid??!!
  • Jesster

    Det är så att jag har två livmödrar och tydligen är det då vanligt att bara ha en njure istället. Livödrarna upptäcktes när jag snittades med sonen men de kollade aldrig upp hur många njurar jag har för tydligen så är det många människor som bara har en njure utan att veta om det.

    Jag vet inte vad som kan vara farligt att vara gravid med en njure... Men eftersom de inte ens kollade mig så kan det inte vara så allvarligt


    ♥ v.22 ♥
  • annano74

    Hej

    Jag har donerat en njure och fick då svaret att jag bör vänta att bli gravid efter 6-12 månader för det är vad kroppen behöver för att återhämta sig. Om man endast har en njure så jobbar den i stället för 50% i 75% kapacitet. Därför kan man leva endast med en njure utan att man märker av det. Så det borde inte vara något problem för dig och jag är nu gravid med mitt 3:e barn och allt har hittills fungerat toppen så lycka till 

  • Ninneli69

    Hejsan. Jag har bara en njure, är född sån. Det upptäcktes vid kejsarsnitt när jag var 18 år. Har fött fem barn utan problem. Fått massor av vätska 7 kroppen bara men fick väldigt milt vätskedrivande medel 2bgge i veckan och det fungerade bra. Jag har ca 60% njurkapac7tet. Men nu är jag 51 och har samma kapacitet som när jag var 18. Så det funkar bra!

Svar på tråden Endast en njure och gravid??!!