• Malia75

    *Jag har en massa mynt hemma.

    Jag har en massa mynt hemma....närmare bestämt 112 kronor i enkronor, 38 kronor i 50-öringar, 200 kr i tior och 100 kr i 5-kronor som jag vill bli av med. Men hur gör man? Växla på banken kostar ju, skittöntigt! Skulle vilja betala med dem på affären, men man kan väl inte bara lämna fram en påse med enkronor? Kassörskan vill väl räkna dem antar jag? Ser framför mig en lååång kö av suckande kunder bakom....

  • Svar på tråden *Jag har en massa mynt hemma.
  • Isfjord

    Tror det är gratis på alla banker om man sätter in på konto. Om du hör till den lilla grupp som inte har något konto alls kan du öppna ett, sätta in pengarna, ta ut dem och sedan döda kontot

    Men när det inte är mer, betala med sedlar i affären och fyll på med 15-20kr per gång så är de snart slut.

    På den tiden det fanns 5, 10 och 25 öringar, men inga 10-kronor hade jag bråttom till tåget och sprang förbi kiosken utanför. Tanten framför lämnade in lotto och betalade nästan 600kr med enbart mynt

  • jojjo113

    Det har alltid varit gratis för mig att växla pengar. Jag gör det ofta, då vi sammlar alla mynt vi får...

  • Malia75

    Ja jag kanske ska ta mig till affären när det inte är nån kö...vi brukar handla på fredagkvällarna kl 20.00 och då är det ju faktiskt skitlite folk! Kanske ska ta med dem då..
    Tack för alla svar!

  • Selma73

    Enkronor är ju bra parkeringspengar!

    Har du bil så borde det vara en idee att ha ett gäng liggandes i bilen. Dem skulle jag inte växla in.

    50-öringarna kan du använda vid mindre köp, tidning eller mjölk eller glass.

  • silvia

    Kramizza, det var ju det jag skrev.
    Att sätta in det på kontot var gratis!
    Men att få det växlat till sedlar kostade nåt, kommer inte ihåg nån summa. Om kassörskan ens nämnde summan?!

    Fick det svaret när vi skulle växla in mynten som vi hade sparat till semstern förra året.
    Det var drygt 700 i mynt!!

  • Celin

    Jobbar även jag i affär, vi brukar be våra kunder som har mkt småpengar (sjukhusets kaffekassa bla. ) att de lägger dem i myntrör (finns att hämta på kassaservice) för då kan vi väga av dem istf att räkna. Och då går det ju fort att betala med dem.

  • TypeONegative

    har är en till som fått betala för att sätta in mynt på banken så illa ju. föreninsgsparbanken var det allt, tror det var en 50 lapp
    Så sisst när vi hade fullt av små mynt så fick affären det. Har aldrig vart med om att de inte vill ha mynt. De skiner som solar bara man har en krona ju

  • Nyfiken gul

    tips för småmynt...

    *parkeringspengar, skitabra dessutom om man får gäster som inte har mynt på sig o ska använda gästparkering

    *glass-läsk-aftonbladet-strand-pengar....... ta en näve med till stranden eller dagsutflykten o lämna den stöldbegärliga plånboken hemma.....

    *myntrör finns fortfarande att hämta på postens kassaservice!

    *ta en näve med dig om du bara ska småhandla typ nån liter mjölk o nån limpa.

    *växla! Alla butiker med cash-guard-system kan växla in till sedlar på en nanosekund! när jag var kassörska hade jag många som gjorde så o jag blev glad för växelmynten o kunden blev glad för sedlarna!

  • YvonneM

    Jag jobbar också i affär och vi blir inte överlyckliga om folk kommer med en massa mynt. Tar jättelång tid att räkna, blir överfullt i kassalådan osv. Rör tar vi inte emot eftersom det kan ligga vadsomhelst i mitten.

    Naturligtvis går det jättebra att betala med mynt om man vill lämna jämna pengar men att betala med massor av mynt...näää...det har hänt att vi har fått neka kunder och talat om att vi tyvärr inte kan ta emot dessa mängder med mynt.

    Tror det skiljer väldigt mycket på butik, i mindre butiker tror jag man är mer beroende av mynt än man är i en stort varuhus som jag jobbar i.

    Antingen om du frågar om det går bra att betala med, eller portionera ut pengarna lite grand vid varje köptillfälle?

  • Nirnaeth

    Jag slänger alla mynt i skålar lite överallt i lägenheten, eftersom jag aldrig använder dom när jag betalar. Avskyr att räkna mynt.
    Då och då räknar jag samlingen, ca en gång per år..och det brukar vara ca 1500 varje gång.
    tar ner det på FSB och slänger ner i det i myntautomaten och får det insatt på kontot.
    Alltid trevligt med oväntade pengar

  • Dino78

    Annars kan man gå in på banken och be om att få rör till mynten. Sen kan man betala med röret. För då slipper man räkna dom, räcker med att väga röret så man har stoppat i rätt mängd. Vissa affärer blir dessutom glada över att få mynt. jag jobbade i en bideobutik och jag älskade när folk betalade med kronor. Caféer brukar oxå ha dåligt med växel, iaf där jag bor

  • Zooooo

    Sätt in pengarna på barnets konto. Då tar inte min bank ut någon extra avgift..Barn brukar kanske ha en liten sparbössa. Fråga.. Lycka till

  • Idizen

    hej hej...
    Har jobbat på City Gross som är en ganska stor affär.. Iaf så vet jag att vi alltid tog emot när folk ville betala med mynt.. det kunde vi inte hindra någon för att göra, hur mycket det än rörde sig om... däremot fick vi inte VÄXLA in pengarna till dem....

    Så det e bara att betala med dem när du handlar eller som andra skrivet.. ner till banken och sätt in dem på ditt konto.. Gratis...

    Lycka till

  • FiaFågel

    *nominerar denna tråd till dagens I-landsproblem*

  • Norrlandsmorsan

    Jag lägger småmynt i askkoppen i bilen så jag kan ha dem till parkering-

    eller så ger jag ungarna dem så de kan gå på affären och handla i små automaterna

    Ibland slänger jag dem i sparbösssor för insamling ...

  • Malia75

    YvonneM: Men kan man verkligen neka folk att betala med enkronor? Det är ju också pengar! Man måste väl ha rätt att betala med vilka valörer man vill på en affär.

    Zooooo: Har inga barn.......

    Nyfiken gul: Cash guard tar ju rätt lång tid att anväönda om man vill stoppa i kronor, hur menar du att det går så snabbt?

    Jag var till affären förut och gjorde mig av med femmor och tior i alla fall....stoppade i cashguarden, men det tar ju en stund. Det var skitmycket folk så jag kunde bara stoppa i medan min man plockade upp varorna på bandet, men jag blev av med 200 pix i alla fall. Jag frågade min man om han ville ha parkeringskronor i bilen men han ville INTE ha en påse med enkronor som trillar omkring i handskfacket.

  • Annika 1983

    mynt är mer än välkommet även hos oss som har cash guard!!!!!

    det går åt!!! Hellre mynt än något annat

Svar på tråden *Jag har en massa mynt hemma.