• Svar på tråden Lilla decembertrådens bäsar del 2
  • Matsina

    Vi har bytt från ersättning till välling. en anledning va för att Savanna inte längre ville ha ersättning äter helre gröt mat eller välling =)

  • BabbelMia

    Vi ger välling på kvällen, men har hitintills blandat. Fast igår fick hon enbart välling, tog 1 portion (1 dl vatten) men hon drog 1 till efter 1 timma, så blir dubbelt ikväll
    Sen åt hon ändå inatt, men har ju lite att hämta hem efter sjukan, så det räknar jag med några nätter till..

  • Nani82

    Hej vi ger välling kvällsmålet men sen ersättning under natten. Men vi ska byta ut alla mål till välling tyckte tanten på BVC. Jag har gjort på 1.5 dl vätska för jag ammar inte alls det målet, ja han snuttar ju sig till sömns oftast efteråt så då får han mer. Men gör en flaska med lite mer så låter du henne äta så mycket hon vill ha då ser du ju ungefär hur mycket som behövs. Vi hade just köpt hem en storpack ersättning så han får dricka upp den mens en blir det välling. Men är såå fundersam på vilekt märke å vilken sort. Kör just nu med kvällsvällingen från Nestlé. Men ska nog byta till en vanlig välling. ALltså en som man kör både kväll å dag, bara tjorvigt med olika. Men det finns ju flera märken sen finns majs, havre, fullkorn....vad ska man ta?? Vad kör ni med? Vad är bättre om man har lite trögmage ibland osv. Ska man måsta köpa hem å prova flera sorter? Dyrt om det är nåt han inte gillar. Men majsvälling är ingen gluten kanske onödigt att hålla han borta från det om han tål. Då kanske han blir känslig, fast man får ju i sig gluten från bröd å sånt. Svårt i vällingdjungeln.

    W har ätit naturellyoghurt med lite fruktpureé i nu på mornarna när vädret varit så varmt. Han älskar det verkligen!! Å gissar att svalare mat är godare i detta väder som för en själv. Han håller sig bra på den oxå. Men rån å smörgåsar slickar han suger bort smör eller mjukosten. Vill inte äta med bitar...lillfisen...

  • Nani82

    Irri på kyrkan. Var på möte med prästen. Å det visade sig att det är dubbeldop trots att det finns två tider att döpa på!! Ja å dom som ska döpa före skulle ha sång å tvärflöjtsspelande. Vi ska ju oxå ha sång! Blir en låång tillställning = inte bra för småisar som lessnar. Plus att jag inte vill höra tvärflöjtsspelande å en annan låt. Vill helst att det är W´s dag. Å inte nog med det, kyrkan är liten så vi kommer kanske knappt att få plats å vissa kommer att hamna i en del som är på sidan av hela dopet!! Såå surt... Verkar bli så att prästen sa att vi kan få ha tiden efter fast han inte ens visste att det fanns en tid efteråt oxå, men jag visste det som bokat flera månader i förväg!! Vi som bokat före dom borde inte behöva flytta, men vi har ju inget val för att alla ska få se å få plats. Blir så irri typiskt kyrkan som man betalar pengar till å sen när dom ska användas å behövs så är det strul! Så nu får vi vackert meddela 60 gäster att det blir framflyttat en timme!! *suck* Att det ska vara såå svårt att ha två dop i rad när tider finns?? Kanske dom skulle kolla hur många man bjudit.

    Nä ska hejda min son som drar ut allt skit i pappersväg som finns under bordet. Å äter alltså papper!!! Busen ahr fått längre fingrar tror jag...

  • Nani82

    Irri på kyrkan. Var på möte med prästen. Å det visade sig att det är dubbeldop trots att det finns två tider att döpa på!! Ja å dom som ska döpa före skulle ha sång å tvärflöjtsspelande. Vi ska ju oxå ha sång! Blir en låång tillställning = inte bra för småisar som lessnar. Plus att jag inte vill höra tvärflöjtsspelande å en annan låt. Vill helst att det är W´s dag. Å inte nog med det, kyrkan är liten så vi kommer kanske knappt att få plats å vissa kommer att hamna i en del som är på sidan av hela dopet!! Såå surt... Verkar bli så att prästen sa att vi kan få ha tiden efter fast han inte ens visste att det fanns en tid efteråt oxå, men jag visste det som bokat flera månader i förväg!! Vi som bokat före dom borde inte behöva flytta, men vi har ju inget val för att alla ska få se å få plats. Blir så irri typiskt kyrkan som man betalar pengar till å sen när dom ska användas å behövs så är det strul! Så nu får vi vackert meddela 60 gäster att det blir framflyttat en timme!! *suck* Att det ska vara såå svårt att ha två dop i rad när tider finns?? Kanske dom skulle kolla hur många man bjudit.

    Nä ska hejda min son som drar ut allt skit i pappersväg som finns under bordet. Å äter alltså papper!!! Busen har fått längre fingrar tror jag...

  • jakeline

    nani--> måste vara de där teleskoparmarna jag har hört ryktas om. Éomer har också utvecklat dem. ALLT ska han ta i och äta på! och hur han får tag i allt kan man undra....

    Försökte ge Éomer macka igår med messmör på. Vi åt baguett till salladen så jag bredde åt honom och gav honom småbitar, men han spottade ut eller satt i halsen stackarn. Tror det blev lite tjockt... ska prova med rostbröd idag.

    Får i dag besök av en FL-vän som jag pratat med i drygt två år, men aldrig träffat trots att hon bor i princip nästgårds! Nu ska det äntligen bli av. Lite nervöst är det nog...


    ~*♥ meandpeanut.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229♥*~
  • BabbelMia

    Hoppas ni får kul Jakeline!!

    Nani-klart man blir irreterad, speciellt när man är ute i god tid OCH betalar för sig!!

    Välling ja, det är ju svårt, vi kör sempers. Vet inte hur ofta man ska ge, men morgon och kväll går ju. Natalie ska oxå få äta det på natten/morgonen när NAN är slut.
    Appropå yoghurt, så är dte ett bra mellis, men man ska inte byta ut hela mål mot det förrens vid 1-års ålder, då det innehåller för lite järn, plus att man ska välja en fetare till dem. Iaf enligt min bvc. Men som morgonmål/mellis funkar det ju fint

    Jag gjorde kall ersättning igår med lite mixad frukt i,det gillades av Sessan. & den kalla gröten från 6 mån på burk.
    Nån som vet var man får tag på gröt med grönsaker?? Är det HIPP?

  • Matsina
    Nani82 skrev 2009-07-02 07:58:10 följande:
    Hej vi ger välling kvällsmålet men sen ersättning under natten. Men vi ska byta ut alla mål till välling tyckte tanten på BVC. Jag har gjort på 1.5 dl vätska för jag ammar inte alls det målet, ja han snuttar ju sig till sömns oftast efteråt så då får han mer. Men gör en flaska med lite mer så låter du henne äta så mycket hon vill ha då ser du ju ungefär hur mycket som behövs. Vi hade just köpt hem en storpack ersättning så han får dricka upp den mens en blir det välling. Men är såå fundersam på vilekt märke å vilken sort. Kör just nu med kvällsvällingen från Nestlé. Men ska nog byta till en vanlig välling. ALltså en som man kör både kväll å dag, bara tjorvigt med olika. Men det finns ju flera märken sen finns majs, havre, fullkorn....vad ska man ta?? Vad kör ni med? Vad är bättre om man har lite trögmage ibland osv. Ska man måsta köpa hem å prova flera sorter? Dyrt om det är nåt han inte gillar. Men majsvälling är ingen gluten kanske onödigt att hålla han borta från det om han tål. Då kanske han blir känslig, fast man får ju i sig gluten från bröd å sånt. Svårt i vällingdjungeln. W har ätit naturellyoghurt med lite fruktpureé i nu på mornarna när vädret varit så varmt. Han älskar det verkligen!! Å gissar att svalare mat är godare i detta väder som för en själv. Han håller sig bra på den oxå. Men rån å smörgåsar slickar han suger bort smör eller mjukosten. Vill inte äta med bitar...lillfisen...
    Vi ger ju bara välling och hon får sempers havrevälling. Min bvc sköterska sa nämligen att majsvälling är bantarvälling ingen bra enligt henne. den kan man ge när barnen e sjuka för den är så mild annars så rekomenderade hon inte den.
    Savanna får välling på kvällen och kanske natten om hon vill ha. Annars får hon gröt frukost och middag vanlig mat lunch och välling kvällsmat.
  • Matsina
    Drutten76 skrev 2009-07-02 13:34:25 följande:
    Hoppas ni får kul Jakeline!!Nani-klart man blir irreterad, speciellt när man är ute i god tid OCH betalar för sig!!Välling ja, det är ju svårt, vi kör sempers. Vet inte hur ofta man ska ge, men morgon och kväll går ju. Natalie ska oxå få äta det på natten/morgonen när NAN är slut.Appropå yoghurt, så är dte ett bra mellis, men man ska inte byta ut hela mål mot det förrens vid 1-års ålder, då det innehåller för lite järn, plus att man ska välja en fetare till dem. Iaf enligt min bvc. Men som morgonmål/mellis funkar det ju fint Jag gjorde kall ersättning igår med lite mixad frukt i,det gillades av Sessan. & den kalla gröten från 6 mån på burk.Nån som vet var man får tag på gröt med grönsaker?? Är det HIPP?
    ja hipp har med grönsaker.
    har du smakat på den kalla gröten från semper jag tyckte inte den va god min lillan äter den utan problem =)
  • Nani82

    Drutten:Jo vi var på BVC idag å hon sa just det att hela mål med mjölkproukter ska dom inte äta förän efter 1 års ålder. Så ja jag hade missat lite där, var såå mycket info när man var på matinfo så en del for bort. Visst är det nåt med att vänta med ägg oxå...ja alltså ge rent ett ägg så att säga?  Men han älskar yoghurt så lite till mellis ibland borde ju gå som du säger...köpt hem nån fruktpurée fyrpack från hipp tror jag som innehöll yoghurt...men inte var i kyldelen...mysko kanske inte är nåt bra innehåll i en sån då?

    Varit på badet första gången i veckan å det lär blir fler gånger! Ungen älskade det! Å ville gå runt runt där i bassängen trots att han tom började hacka tänder (tog upp han snabbt då). Min rygg höll på att gå av, men sitta å plaska är oxå kul! Kan rekommederas för er som inte varit på utebad ännu. Måste få in honom på babysim om han verkar tycka om det så här mycket. Var smidigt att ha med sån fruktpuréepacke från en fyrpack som finns i plast istället för glasburk med frukt!  

    W har börjat komma ikapp han är nu 7½ mån å väger 7920g 68cm men med stort hatt mått 47.1...blir nog pappas stora skalle!

    Vi ska ge alla mål välling han vill ha förutom dom mål vi byter ut till mat istället för ersättning tyckte BVC. Så nu har jag köpt hem vanlig hederlig mild sempervälling. Provar den nu så vi slipper köra med en kvällsvälling oxå.

    Matsina: Bra att veta det då, vill inte ge sånt åt en som ska komma ikapp i stl.

    Jakeline: Japp man ser på hur ungarna växer hörde jag idag när man får flytta sakerna lite längre in som dom inte kommit åt tidigare...ha,ha... Huliganen tuggar papper som att det är tugummi! Tänk om han skulle äta macka lika bra...ha,ha...
    Sista småfixen innan dopet håller jag på med imorgon hoppas jag. Som dukning, snoppa jordgubbar till god sommartårta. Sen kanske mina naglar ska få en ny omgång färg. Hittade ett lack igår i kylen å det var gammalt å segt så bara att göra om med det nya jag köpte idag! Löst sig med sång nu gitarr å 2 flickor som sjunger sååå fin sång!! Blir varm i hjärtat när jag hör den. Har ändrat texten till oss å vi istället för jag å mig. Hoppas att allt blir så fint som jag tänkt å flyter på bra...
    Prinsen ska firas ordentligt!!!

  • Nani82

    Klart ni ska få en länk att lyssna på låten å få era ögon lite blöta oxå...
    ">



    Är den inte fin?? Jag älskar den...

  • jakeline

    nu har Éomer fått välling för första gången. FIck hem ett sådant smakprov från Nestle och deras godnatt välling. Och det slank ner. Han drack 120 mm ungefär och han hade ammat kanske någon timme innan. Har ju misstänkt länge att mjölken inte räcker till som sagt, och nu känns det som om jag fått det svart på vitt... Så välling ska inhandlas så maken kan ge det när jag nu ska jobba lite. och så öka på maten ännu mer. Som det är just nu funkar egentligen bara morgonamningen klockrent, resten går det lite si och så med. Men mycket beror säkert på att det är sjukt varmt också. Och jag glömmer att dricka och äta, och det gör ju inte saken bättre heller. jaja, det är ju bra för då kan maken hjälpa till mer också   BVC-tanten sa att det är lugnt om jag ammar då morgon och kväll och eventuell natt då. Ska även försöka pumpa på jobbet. Får släpa med mig kylväskan.

    Imorgon åker vi upp till svärfar en vecka för lite semester. Jag fyller år om en vecka också så då får vi besök av min pappa och hans brud på deras väg uppåt. De ska hälsa på min syrra sen.

    Idag har Éomer fått bada i sjön för andra gången idag. Han vaknade så klart när jag precis kommit i vattnet. så han fick hänga på ner igen.


    ~*♥ meandpeanut.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229♥*~
  • prinsbus

    Nani - Den sången är ju sååå fin! Åvilka underbara bilder som va med på youtube!!!

    Vi har köpt sempers milda havrevälling, ska prova den i morn 1.a målet...

    Jakeline - Så du ska börja jobba igen? När? Hur mycke?

    I morn kväll ska J sova borta för första gången... Hua... Kommer att kännas så tomt..

  • BabbelMia

    God morgon!!

    Inga barn som håller mig vaken,bara värmen

    Matsina-nä,inte smakat nån av deras,men Le levde på dem ett tag,han gillade dem verkligen
    Då ska jag inhandla lite grönsaksgröt oxå.
    Provade 8-måns burkar igår, då de har grövre konsistens, och den gick ner skapligt,så nu får vi träna lite på det tills vi ska på semsterresa. Men idag blir det hemmagjord köttfärsås till lunch

    Är solo hela dagen, M jobbar sin sista dag innan sem och så after work direkt inpå. Så har laddat med lite gott i skåpen och hoppas på en lugn kväll här hemma, om barnen vill som jag
    Men först ska ju dagen avklaras oxå, ska nog blunda en stund till innan ungarna vaknar

    nani-lycka till med dopet!

  • jakeline
    prinsbus skrev 2009-07-02 22:51:38 följande:
    Nani - Den sången är ju sååå fin! Åvilka underbara bilder som va med på youtube!!! Vi har köpt sempers milda havrevälling, ska prova den i morn 1.a målet... Jakeline - Så du ska börja jobba igen? När? Hur mycke? I morn kväll ska J sova borta för första gången... Hua... Kommer att kännas så tomt..
    jag börjar den 13e och jobbar heltid i fem veckor. Sparar lite dagar på det sättet. Sen ska jag vara hemma lite till hade jag tänkt.
    ~*♥ meandpeanut.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229♥*~
Svar på tråden Lilla decembertrådens bäsar del 2