• Shadilly

    Tygblöjetråden 21

    <!-- @page { size: 21cm 29.7cm; margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } -->Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor. Alla frågor är välkomna! Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.


    För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg. Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen <<  längst till vänster vid sidnumren.


    Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner


    och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.


    Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:


    AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious


    BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz


    GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse


    MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods


    SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos


    Fejkad orgasm är sexuell mened!
  • Svar på tråden Tygblöjetråden 21
  • Ebbelina

    Hej på er! Fick använda sökfunktionen för att hitta er igen, men nu ska tråden in i favoriterna.
    Jag har haft tygblöjeuppehåll på vår 1-åring i sommar, men nu när sommarvärmen och ledigheten slut har vi börjat med tygisar igen sen en månad ungefär. Hon är 1 år o 5 mån nu och jag tycker att det funkar mycket, mycket bättre nu när hon går än när hon kröp. Vi har i princip aldrig läckage och kan ha blöjorna 3-4 timmar. Använder mest pockets, men fortfarande också vikblöjor + blöjbyxor. När hon sover dagsömn har jag på henne formsydda + ullbyxor.
    Hoppas ni haft en skön sommar alla och är inspirerade inför en ny höst!
    kram

  • dagdrömmare

    Tokar
    mitt bästa tips är att köpa några begagnade blöjor först och testa lite olika typer och märken och sen köpa på sig mer nytt av det som funkar.

    imorse när vi skulle till bvc på babymassage tänkte jag att Erik skule ha på den nya dream nappyn jag köpte igår och göra lite reklam för tygblöjor . Den hade hängt ute över natten och var iskall så jag tänkte tumla den 5min för att få den varm. När jag tog ut den var den varm men det var fläckar på den ---> kattbajs :-0
    Det jäkla katten hade bajsat i torktumlaren så nu sitter jag här och väntar på att andra 60 graders tvätten ska bli klar så jag kan se om blöjan fortfarande luktar. Håll tummarna

  • Ebbelina

    mariem: Hej! Såg att du frågat om ullinlägg längre bak. Ruskovilla har ett flossagarn (säljs på BikeTrim i Jstad) som har helt suverän uppsugningsförmåga. Det är samma garn som barnmorskorna stickar sådana där amningsinlägg av på BB.

  • dagdrömmare
    johlinn skrev 2009-09-04 14:27:54 följande:
    dagdrömmare - Kattj-vl *morrar* Hoppas att blöjan klarar sig!
    Har hängt ut den på tork igen nu och den verkar okej känner ingen lukt så den verkar ha klarat sig. Man vet ju hur svårt kasskiss lukt är att få bort :0
  • johlinn
    dagdrömmare skrev 2009-09-04 15:04:34 följande:
    Har hängt ut den på tork igen nu och den verkar okej känner ingen lukt så den verkar ha klarat sig. Man vet ju hur svårt kasskiss lukt är att få bort :0
    Skönt!
  • mariem

    Ebbelina: tack! jag är faktiskt i jstad nu så jag ska åka in och skaffa det imorgon då!

  • mymamasaid

    Jag vill tipsa alla nya användare om sjalbarns forum, där kan man köpa o sälja blöjor o då blir det billigare o enklare att testa olika sorter.

    ToKar; Galltvål eller citrontvål brukar vara bra för att få bort fläckar, men det allra bästa blekmedlet är gratis, nämligen ..... SOLEN! (Galltvål o citrontvål beställer man enkelt på nätet, galltvål brukar dessutom finnas i järnvarubutiker, större barnbutiker som Babyland, o hos Claes Ohlson)

  • Snuvan
    ToKar skrev 2009-09-04 09:27:49 följande:
    Blå myran: Tack för hjälpen. Är det bäst att beställa på nätet eller att åka iväg till en butik? Vilka butiker i såna fall?
    Hej! Jag har visserligen inte fått min bebis än men vill prova tygblöjor men det är svårt eftersom man inte vet vilka sorter som passar. Jag köpte ett prova på paket, från barnshop.se med pocketblöjor. Man får 3 olika märken i ett paket så jag köpte två paket för att få prova alla sex. Då har man några som man kan testa vilka man gillar bäst. Kolla där så får du se. Det kostar ju ganska mycket med pockets men om de inte passar så är det väldigt lätt att sälja på blocket eller liknande ställe.
  • Titinea

    Hej!
    Just nu försöker jag hitta snyggt PUL tyg med tryck, men det verkar svårt att hitta. Tänkte sy lite olika varianter till min tjej...

    Har någon tips om var jag kan köpa PUL tyg med figurer på?

  • Trollet i skogen

    En fortsättnings fråga.

    Vad säger dagis om tygblöjor?? Är det okej för dom att använda det?

    Naturligtvis måste man lämna blöjor där men kan dom vägra? Annars känns det lite slöseri när barnet ändå är där så lång tid.

  • Plutteli

    Trollet i skogen skrev 2009-09-07 20:01:11 följande:


    En fortsättnings fråga. Vad säger dagis om tygblöjor?? Är det okej för dom att använda det? Naturligtvis måste man lämna blöjor där men kan dom vägra? Annars känns det lite slöseri när barnet ändå är där så lång tid.
    Jag vet inte hur det är för alla, men de flesta jag pratat med som använder tygblöjor har inga problem med förskolan. Enklast är om man har pockets eller AIO på förskolan.

    Själv började vår dotter på sin förskola idag och de har tygblöjor på förskolan till alla barn så jag behöver bara lämna blöjor för hemgången :)
  • johlinn

    Trollet i skogen - jag bara nämnde det i förbifarten när vi var där på besök i våras. De hade inga problem med det, men så tar vi ju med egna blöjor till dagis o då får de ju lov o använda det vi tar dit!

  • Blå Flygare

    Trollet i skogen skrev 2009-09-07 20:01:11 följande:


    En fortsättnings fråga. Vad säger dagis om tygblöjor?? Är det okej för dom att använda det? Naturligtvis måste man lämna blöjor där men kan dom vägra? Annars känns det lite slöseri när barnet ändå är där så lång tid.
    Det var inget problem när jag förklarat orsaken till det (hon tålde inte engångs o fröknarna såg det ju själva, hon hade engångs när hon började på dagis). De blev lättade över hur lätt det var när jag kom o visade dem, och sen berömde de ofta blöjorna Hade BG på henne.

    Får se sen till sonen vad de säger då, han har ju nu vid 6 mån formsydda o pul. Men vi har kvar BG ifall han börjar tåla dem.
  • hemlig007
    Titinea skrev 2009-09-05 22:13:17 följande:
    Hej!Just nu försöker jag hitta snyggt PUL tyg med tryck, men det verkar svårt att hitta. Tänkte sy lite olika varianter till min tjej...Har någon tips om var jag kan köpa PUL tyg med figurer på?
    Jag såg något på en engelskt sida, men jag kommer inte ihåg på vilken. Tror att den fanns med i trådens första inlägg.
    Men jag har för mig att jag tyckte att trycken inte var speciellt snygga...
  • Plutteli
    Titinea skrev 2009-09-05 22:13:17 följande:
    Hej! Just nu försöker jag hitta snyggt PUL tyg med tryck, men det verkar svårt att hitta. Tänkte sy lite olika varianter till min tjej... Har någon tips om var jag kan köpa PUL tyg med figurer på?
    Finns en del på Babyheaven, dock är det bomullstyg så ska du sy blöjor får du tänka på att tyget är hårdare och oelastiskt jämfört med vanligt pul samt att en blöja i bomullspul brukar behöva bytas lite oftare.
  • hemlig007

    Nu har jag hittat sidan. Det var Nappies Covered och de har både bomulls-PUL och polyester-PUL med tryck: www.nappiescovered.com.au/categories/Outer-Fabrics-PUL/

    När jag googlade för att hitta sidan igen snubblade jag över denna sida där det finns tipps hur man kan göra eget PUL tyg (eller snarare hur man kan kombinera genomskinligt PUL-tyg med bomullstyg med tryck): talk.sheknows.com/f227/can-you-pul-your-own-fabric-650222/

  • Hanna83

    Trollet i skogen skrev 2009-09-07 20:01:11 följande:


    En fortsättnings fråga.Vad säger dagis om tygblöjor?? Är det okej för dom att använda det?Naturligtvis måste man lämna blöjor där men kan dom vägra? Annars känns det lite slöseri när barnet ändå är där så lång tid.
    vårat dagis har godtagit tygblöjar, ett tips är att skiva en lite lapp till dem att ha vid blöjorna. Typ vad rispapper e till för mm. Vi har bara använt pocket och de behöver inte skölja bajs blöjor, bara lägga dem i en separat påse. Jag har därimot fått tjata att de måste byta blöja innan lunch sömnen, annars läcker de. Jag trodde det var en självklarhet att barnen fick torr blöja innan de sov men så var inte fallet....
  • yrväder
    Titinea skrev 2009-09-05 22:13:17 följande:
    Hej! Just nu försöker jag hitta snyggt PUL tyg med tryck, men det verkar svårt att hitta. Tänkte sy lite olika varianter till min tjej... Har någon tips om var jag kan köpa PUL tyg med figurer på?
    www.myllymuksut.com/breathable-print-2090m-p-49.html

    Dom har inte jättemkt, men deras mönstrade pul är iaf polyesterpul som är elastisk.
Svar på tråden Tygblöjetråden 21