• junimagi

    Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

    Jag har (förhoppningsvis...) bara en termin kvar av 1, 5 år slit på komvux, och ser fram emot att börja på universitet eller högskolan till vårterminen . Jag är kluven inför vad jag eventuellt ska läsa och jag har nog varit inne på de flesta olika områderna. Funderade ett tag på att läsa till psykolog men kan även tänka mig Journalistik eller mänskliga rättigheter. Pratade dock med en kompis som läser till socionom och hon tycker att det är extremt mycket litteratur som skall läsas och är jättestressad över detta. Jag har funderat över det här och undrar om det är någon skillnad rent praktiskt att läsa till socinom eller till psykolog. Jag antar att det är tyngre litteratur om man läser till läkare tex. än till förskolelärare men är det fler läxor, fler uppgifter osv?

    Har en bekant som läser till jurist och hon läser ca två böcker i veckan medan min komis som läser till socinom också gör det, det sägs ju dock att det är mycket svårare att läsa till jurist än till socinom. Sedan är det självklart lättare att läsa in något man är intresserad av etc. etc. men om vi bortser från allt PK snack, hur är det nu, är det lättare att läsa till socinom än till exempelvis läkare och i så fall varför?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-30 23:16
    ... förlåt för en missvisande rubrik.

  • Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...
  • Themis

    Åsa: Det handlar inte bara om att komma in-det handlar om att komma ut också.

    Flera av de mest krävande tekniska utbildningarna kräver inte särksilt höga betyg för att man ska komma in, men inte många har hjärna nog att klara att bli civ. ing. i teknisk fysik.

  • Hedi
    Themis skrev 2009-09-06 17:30:29 följande:
    Åsa: Det handlar inte bara om att komma in-det handlar om att komma ut också. Flera av de mest krävande tekniska utbildningarna kräver inte särksilt höga betyg för att man ska komma in, men inte många har hjärna nog att klara att bli civ. ing. i teknisk fysik.
    haller med
  • Dorian Ertymexx
    Hedi skrev 2009-09-06 16:47:14 följande:
    Alltsa om det är nagon/nagra utbildningar som borde tilldelas hög status sa är det ju ingenjörsutbildningar.
    Varför det?
  • Argo
    Hedi skrev 2009-09-06 16:47:14 följande:
    Alltsa om det är nagon/nagra utbildningar som borde tilldelas hög status sa är det ju ingenjörsutbildningar.
    För att vara ärliga så har CivIng redan hyfsad status. Med den utbildningen i grunden kan du hamna på någon av platserna 4, 7, 8 eller (som sämst) 9 över de 100 mest beundrade titlarna:

    www.e24.se/pengar24/jobbkarriar/artikel_69567.e24
  • Åsa
    Themis skrev 2009-09-06 17:30:29 följande:
    Åsa: Det handlar inte bara om att komma in-det handlar om att komma ut också. Flera av de mest krävande tekniska utbildningarna kräver inte särksilt höga betyg för att man ska komma in, men inte många har hjärna nog att klara att bli civ. ing. i teknisk fysik.
    Givetvis?
  • Hedi

    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-06 18:04:41 följande:


    Varför det?
    Förmodligen för att jag själv är usel pa den typen av ämnen. Tror inte att var och varannan skulle klara den typen av utbildnig, därför tycker jag verkligen det är en prestation.
  • Julmust
    Themis skrev 2009-09-06 17:30:29 följande:
    Åsa: Det handlar inte bara om att komma in-det handlar om att komma ut också. Flera av de mest krävande tekniska utbildningarna kräver inte särksilt höga betyg för att man ska komma in, men inte många har hjärna nog att klara att bli civ. ing. i teknisk fysik.
    Däremot kan jag trösta den som är sugen på att bli civ.inv med att man inte behöver läsa så mycket. Plugga däremot måste man förstås, men snarare räkna än läsa *drömmer mig tillbaka*. Dessutom funkar det alldeles förträffligt att plugga ihop så man behöver inte ens ha tråkigt.
  • Kary

    Nu har jag inte läst hela tråden, men för att svara på TS ursprungliga fråga. Jag är jurist och tyckte inte att juristlinjen var svår. Visst var den inte lätt heller, men jag var väldigt intresserad av ämnena. Juridik är som problemlösning fast utan matte. Och oerhört allmänbildande. Alla borde veta vad de har för rättigheter och möjligheter. Men i alla fall. Det är en del att läsa, men samtidigt så är det inte så hemskt om man läser metodiskt. Jag brukade alltid se hur många sidor jag hade att ta mig igenom, sedan delade jag det med antalet dagar jag hade på mig och tog undan ca 1 vecka till tentapluggande. Och sen var det bara att köra. Visst, texten är nog mer torr än vanligt, men man vänjer sig snabbt. Sedan är det bara att närvara vid så många seminarier och föreläsningar som möjligt. När man sedan kommer fram till tentan har man dels läst texten själv (och stödanteckningar medan man läser är mkt bra), dels sedan gått igenom det viktigaste vid den lärarledda undervisning, och sen ännu en gång när man går igenom gamla tentor. Är man förberedd på detta sätt är tentorna inte svåra i sig utan det svåra är att få ner allt på papper i tid och svara tillräckligt utförligt för att få med allt, men inte ta med onödig information. Och alla studier funkar väl egentligen på liknande sätt.

  • M C

    TS:
    Socionom som utbildning verkar "enklare" än psykolog, mindre självrannsakan. BÅda har tonvis med facklitteratur MEN: psykologer vänder ut och in på sig själv. Socionomen får lyssna på andras skit resten av livet. (tänkt dig själv: soc-tant mot psykolog)

    Journalist är svårt att komma in på och man måste vara superambitiös för att fixa det. Men den är eg inte svår, det är ambitionsnivån som gör det svårt. (alla är så motiverade där)
    Själv har jag läst två utbildningar; förskollärare (busenkel utb men mycket krävande jobb) och ingenjör(svårt men roligt, lätt när man förstår, omöjligt när man inte förstår) men jobben är bortblåsta inom telekom, så jag jobbar på förskolan nu.

    Hursomhelst: vad vill du ha ut av ditt jobb?
    Vill du vara ute eller inne?
    Vill du lämna jobbet när du går hem?
    Vill du ha ett intressant jobb?
    Krävande?
    Lätt?

    Yrket brukar utkristalliseras om man vet vad man gillar att pyssla med i huvudet samt hur man vill tillbringa dagarna.

    Själv vill ajg ha ett jobb som man får vara ute på, ett krävande men som jag kan lämna. (psykolog och socionom har man med sig hem, det kan jag lova!)
    Men jag kan stryka ute, bara jag får lämna jobbet när jag går hem.

  • enny signatur

    Nu pratar vi ju redan, men jag kan lika gärna skriva här med :)
    Jag började läsa filosofi nu i höst och pluggar dessutom en kvällskurs i rasvetenskap. Filosofikurserna är 2st akurser (men har lite poäång avklarade i den ena) och samanlagt kommer det bli 52,5 hp. Denna månad ligger de flrsta kurserna i filosofi rätt jämt (delar kurslitteratur) men det är 3 böcker och några kompendium för de 15hp:na. För rasvet. (7,5hp) är det en bok i grunden och massa tilläggslässning. Varje del sedan på filosofin (7,5hp) verkar vara 1-4 böcker. De böcker jag har just nu är väldigt tunna och lättlästa.
    Jag ska ha en tenta i politisk filosofi snart (7,5 hp som resten...) och det är en bok på kanske 300-400 sidor. Lättläst? naj rätt så, en del att minnas men inte alls så mycket.

    I våras läste jag religionsvetenskapens Akurs och där var det 4-6 böcker per kurs + kompendium. Jag tänkte läsa religionsbeetendevetenskap nu i höst och dåv ar det 6 böcker för 15 hp... De böckerna var tunga (sociologi böcker bla) och på kanske 300-500s st. De i filosofin är 70-150 sidor...

    Poängen är att det kurser varierar extremt i sin litteraturomfattning. Värt att tänka på är vad böckerna innehåller och därigenom hur mycket man behöver minnas av dom (behöver man läsa flera gånger?), hur långtid det tar per sida och omfattning.

    Jag funderar btw på att söka till pyskologprog. med till våren, vi kanske ses där ;)
    Jag har svårt att förstå beetendevetenskapsprogramet i jämförelse med övriga, har du fått något bra grepp om det?

    Mänskliga rättigheter finns annars på masternivå vilket kanske kan vara intressant (då binder du inte upp dig på samma sätt heller kanske)?

  • goabarn77

    M C skrev 2009-09-06 20:33:23 följande:


    TS:Socionom som utbildning verkar "enklare" än psykolog, mindre självrannsakan. BÅda har tonvis med facklitteratur MEN: psykologer vänder ut och in på sig själv. Socionomen får lyssna på andras skit resten av livet. (tänkt dig själv: soc-tant mot psykolog)Journalist är svårt att komma in på och man måste vara superambitiös för att fixa det. Men den är eg inte svår, det är ambitionsnivån som gör det svårt. (alla är så motiverade där)Själv har jag läst två utbildningar; förskollärare (busenkel utb men mycket krävande jobb) och ingenjör(svårt men roligt, lätt när man förstår, omöjligt när man inte förstår) men jobben är bortblåsta inom telekom, så jag jobbar på förskolan nu.Hursomhelst: vad vill du ha ut av ditt jobb?Vill du vara ute eller inne?Vill du lämna jobbet när du går hem?Vill du ha ett intressant jobb?Krävande?Lätt?Yrket brukar utkristalliseras om man vet vad man gillar att pyssla med i huvudet samt hur man vill tillbringa dagarna.Själv vill ajg ha ett jobb som man får vara ute på, ett krävande men som jag kan lämna. (psykolog och socionom har man med sig hem, det kan jag lova!)Men jag kan stryka ute, bara jag får lämna jobbet när jag går hem.
    Nu behöver man ju inte va soctant för att vara socionom. Man kan vara anställd som samtalsbehandlare/ terapeut om man vidareutbildar sig tex
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...