• Cia o krabaten

    Efter upprepade mf-forts.

    Vi fanns där för varandra när vi hade det som jobbigast...

    Nu har vi äntligen fått våra efterlängtade små, den värsta tiden är över.
    Här kan vi dela vardagens små bekymmer men även de underbara stunderna.

  • Svar på tråden Efter upprepade mf-forts.
  • Lycka77

    Cia - skönt att det går bra för A på dagis, det måste vara en lättnad. Jag börjar redan oroa mig för när S ska börja, fy.

    Sparken - Grattis!! Skönt att allt är som det ska!

    Krusbär - jag har fått sova ut, och jag har fått ta tillbaka s på nätterna. Det går mycket bättre för oss nu, senaste nätterna har faktiskt varit riktigt bra. Nu är nästa steg att flytta S till eget rum, vi får se hur det går


     


    Vet ni vad jag ska göra? På torsdag åker jag till Paris!!!! Ensam!!! Eller, med en kompis, men utan man och barn. När vi bokade resan kändes det som en bra idé, det var när S hade sin sämsta sömnperiod, men nu känns det jobbigt att lämna min lilla älskling, hur ska hon klara sig, och hur ska JAG klara mig???? Men samtidigt ska det bli väldigt skönt att komma iväg.


    a80 - går det bra på jobbet fortfarande?


    Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
  • Eva X

    Sparken - vad underbart att det gick bra med UL:et!

    Lycka: Paris låter underbart! Det är min favoritstad på jorden, kan aldrig få för mycket. Hur länge blir du borta? Jag har anmält mig till en kurs i maj som betyder att jag blir hemifrån i en hel vecka, och även om sonen nu har fyllt två år så tycker jag att det känns länge! När jag anmälde mig var det som du säger bara en bra idé...

    Hur är det för er andra? Har ni varit borta nattetid och lite längre från era små?

  • Krusbär

    Sparken: Härligt! Vilken underbar känsla det är att våga berätta att man är gravid.

    Lycka: Åh, så roligt att det börjar bli bättre! Och wow, vad tufft att du åker till Paris! Det kommer säkert att gå jättebra för er båda! Paris är ju helt underbart på våren!

    Själv har jag inte ens vågat vara borta en kväll... bara några timmar dagtid.

  • Sparken

    Vi har lämnat vår tjej, som blir två i maj, en helg. Därutöver har sambon varit borta två veckor i streck från henne och jag som längst en helg (två med tjejkompisar och en med sambon). Det går bra! Jag hade tjejhelg nu i helgen och var borta från fredagmorgon till söndag em. Gick kanon hela tiden! Men jag har länge känt mig tveksam till att lämna bort en helg men känner nu att det har släppt. Hon älskar sin mormor och morfar (som vi bor granne med och står varje dag i fönstret pekar på deras hus och ropar mooomooo och pussar med munnen!)

    Det går jättebra att lämna till farmor (och farfar, fast det är farmor som sköter henne) också! Hon är jättenöjd där också men hon säger inte farmor än så hon förmedlar inte kärlek till henne lika lätt!

    Det känns underbart att berätta att jag är gravid och tro att risken att något går fel inte är större för mig än för någon annan!

  • Lycka77

    Eva X - Det låter bra! Vi kommer att vara borta tors-sön. Om du har några sista minuten tips mottages det tacksamt, gärna om resturanger eller party-ställen, då vi tänkte försöka oss på att gå ut en kväll, om vi minns hur man gör. Vi kommer att bo i latinkvarteren

    Jag har varit borta en heldag tidigare, och vid ett annat tillfälle em och kväll och maken tog natten så för S blev det ju natten också och det var inga problem. sen tränar jag minst 2 ggr/vecka och då är S och pappan också ensamma.
    Till utomstående har vi bara lämnat ett par timmar, men det har gått bra det med.

    Krusbär - hur går nätterna för er nu då?

    Sparken - skönt att det går så bra med barnvakt, det måste vara underbart att ha mormor och morfar så nära. vi hade mormor på besök i veckan som var och det var underbart, och signe tyckte att det var så roligt att vara med mormor


    Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
  • Cia o krabaten

    Lycka: Jasså skulle du åka ensam?! Spännande!


    Jag är ju lite "fisig" med sånt, så jag har inte varit borta från A mer än ett dygn
    Lämnar gärna till mormor och pappan, men korta stunder, helst inte mer än arbetsdagen. Sen längtar jag som en tok!
    Har knappt lämnat E så heller förresten. Vi låg ju 2nätter på BB med A, men då kom ju hon dit på dagen. Likadant när hon sover hos mormor så ses vi på dagen före och efter.
    Men jag ser inget fel att du åker, det här är mina egna känslor, inte barnens
    Hoppas du får en bra resa!!!
  • Sparken

    Lycka jag tycker du gör rätt som åker!

    Angående att lämna bort så tror jag att det är bra att lämna bort (självklart till personer som barnet känner och är trygg med) Jag känner att med bebis i mage ska jag försöka lämna bort mera. Inskolningen med E har varit riktigt jobbig och hon har varit jätteledsen och jag tror att det delvis beror på att hon var så ovan vid att vara bortlämnad. Så här i efterhand tror jag att det är bättre att lära barnet att det går bra att vara borta från mamma och pappa för vi kommer alltid tillbaka och hämtar! Det ger barnet mera självsäkerhet tror jag!

  • Cia o krabaten
    Sparken skrev 2010-03-11 11:02:27 följande:
    Lycka jag tycker du gör rätt som åker! Angående att lämna bort så tror jag att det är bra att lämna bort (självklart till personer som barnet känner och är trygg med) Jag känner att med bebis i mage ska jag försöka lämna bort mera. Inskolningen med E har varit riktigt jobbig och hon har varit jätteledsen och jag tror att det delvis beror på att hon var så ovan vid att vara bortlämnad. Så här i efterhand tror jag att det är bättre att lära barnet att det går bra att vara borta från mamma och pappa för vi kommer alltid tillbaka och hämtar! Det ger barnet mera självsäkerhet tror jag!
    Ja visst är det bra.
    vi har som sagt lämnat bort en del och jag har jobbat en del sedan de var 7-8mån, men aldrig så långa stunder.
    Båda mina har varit kanonlätta att skola in. Inte gråtit en dag vid lämning.
    Återigen tycker jag dte är kanon att åka bort, det är mina egna känslor som gjort att jag inte varit borta mer
  • Lycka77

    Nu är jag hemma igen, och vi har haft en riktig toppenresa! Hemma, eller hos farmor och farfar, har det gått jättebra för Signe och pappan har också fått en liten semester då farmor varit mycket med Signe och fixat middag mm 

    När vi kom hem så var jag lite orolig över hur S skulle reagera, men det var ung som när jag kom hem från ett Friskis pass   På kvällen när pappa kom hem däremot så ville S bara vara med mig, och så brukar det ju inte vara, Pappa brukar vara favoriten på kvällen.

    Sen har det hänt något fantastiskt här; Signe sov hela natten inatt!!!! Kan ni förstå, det är otroligt!


    Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
  • Cia o krabaten

    Lycka: Å vad bra det låter allting!


    Mest detta med natten förstås
    HÄr hemma är A sjuk
    VArit hemma sedan torsdag och blir inte så mycket bättre som jag skulle önska...
  • Sparken

    Underbart Lycka!! Härligt att det gick bra att vara borta och att Signe sovit hela natten. När man väl märkt att det går bra att vara borta känns det så skönt tycker jag. Även om jag vill vara mycket med E känns det lite som ens frihet från innan barntiden kommer tillbaka när man vet att det går bra att lämna bort! Jag är inte en dålig mamma eller E tar inte skada av att vara hos någon annan några timmar när jag gör det jag behöver göra.

  • Lycka77

    Om jag inte tar fel så stänger tråden i morgon så det är väl lika bra att göra en ny igen, tänk att 3 månader kan gå så fort!


    Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
Svar på tråden Efter upprepade mf-forts.