• Boothwalker

    Retrovagnstråden 19

    Välkommen till Retrovagnstråden!

    Här hittar du oss som gillar allt som har med retrovagnar att göra. Tillsammans har vi ganska mycket kunskap om äldre vagnar och kan ofta komma fram till både ungefär hur gammal en vagn är och vilket märke det är på den.


    Undrar du nåt om en äldre barnvagn så fråga gärna. Det brukar finnas i alla fall någon som har koll på vagnen antingen det är en 40talare eller en tidig 90talare. Har du frågor om hur man tar hand om och lagar eventuella slitningsskador så fråga oss gärna eller kolla på några av dessa ställen där har vi lagt in en del tips och annat kul för retrovagnsälskare:


    www.retrovagnen.se
    www.retrovagn.blogspot.com

    Retrovagn på facebook
    Retrovagnsforumet
    Retrovagn köp och sälj


    Vill du se fina vagnar så har många av oss bilder på sina vagnar i sina gallerier. Du är välkommen att titta på dem men låna dem inte till annonser eller liknande utan att fråga om lov. Det är inte uppskattat. Frågar man däremot är många av oss villiga att hjälpa till.

    Många här ser de andra i tråden som nån sorts andra familj och vi pratar gärna om lite allt möjligt. Så även om fokus ligger på Retrovagnar (eftersom det är vårt stora gemensamma intresse) så är inget egentligen OT =)


    OBS! Denna tråd har en starkt beroendeframkallande verkan. Det är möjligt att du kommer att bli helt insnöad på galonsufletter, stänkskärmar och kromade chassin om du hänger här. Detta kan t ex orsaka hål i plånboken och en extas vid åsynen av en äldre vagn...!
    ♪♫♪ Goretex mot regnet och fleece mot kall snö ♫♪♫
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-05 02:43
    Blev visst nåt mysko med de tre sista länkarna.
    Facebook - www.facebook.com/group.php
    Retrovagnsforumet - retrovagnen.mylava.net/
  • Svar på tråden Retrovagnstråden 19
  • EowynAurora
    Bambusa skrev 2014-05-13 00:02:52 följande:

    jag har ägt en duette som var vänd när ja köpte den, då hade man borrat ur nitarna som håller sitsen i chassit, och ersatt med skruv.. de är mkt trevligare att se barnen, och bättre för dom med, så slipper hjärnorna gå på högvarv av alla intryck, som även kan vara skrämmande när man inte ser mamma/pappa..
    jag hade en grön duette  när min andra son var liten, o den var vänd år "rätt" håll så att säga o det kändes mkt bättre att kunna se barnen, dessutom när man var tvungen att stanna till av nån anledning så behövde man inte gå runt vagnen också =)

    jaså, borra ur nitarna?? det låter nästan lite farligt (och överkurs för min kära sambo) =O man riskerar inte att ha sönder vagnen då? man ska man isf ha för skruv? spelar det nån roll? eller ska man bara ta nån som passar i hålet?
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Bambusa
    EowynAurora skrev 2014-05-13 00:25:44 följande:
    jag hade en grön duette  när min andra son var liten, o den var vänd år "rätt" håll så att säga o det kändes mkt bättre att kunna se barnen, dessutom när man var tvungen att stanna till av nån anledning så behövde man inte gå runt vagnen också =)

    jaså, borra ur nitarna?? det låter nästan lite farligt (och överkurs för min kära sambo) =O man riskerar inte att ha sönder vagnen då? man ska man isf ha för skruv? spelar det nån roll? eller ska man bara ta nån som passar i hålet?

    ska väl helst vara en skruv utan gängor just inne i chassit.. med en sån mutter(?) man skruvar på sen på andra sidan.. en nit va trasig på sufletten till en kimi ja hade så då borrade vi ur den och ersatte med en spik som sen trubbades på andra sidan och såg ut som en nit sen... min sambo är ju raggare och har hållitr på med mkt egna lösningar på bilarna, och hade moppe som tonåring, och åker lätt mc till jobbet nu, så han är påhittig.. och stadig på handen med borren.. ja putsar och slipar mest, å hjälper till å hålla... haha..
  • EowynAurora
    Bambusa skrev 2014-05-18 23:20:17 följande:

     


     


    vilken liten gosing =D  själv så fick jag min 3:e son för 2 månader sen; en liten Walter =) och han åker runt i en Emmaljunga från -69 (tror jag, den som vet får gärna rätta mig)
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Bambusa
    EowynAurora skrev 2014-05-19 14:54:35 följande:
    vilken liten gosing =D  själv så fick jag min 3:e son för 2 månader sen; en liten Walter =) och han åker runt i en Emmaljunga från -69 (tror jag, den som vet får gärna rätta mig)

    tackar.. okej, är de stor skillnad mellan 2 och 3?? ja vill gärna ha en till sen, men inte sambon.. fast var ju lika innan ja övertalade han om en till för ett år sen.. hehe..  nu är han glad över sin pojke.. och flickan såklart :D
  • EowynAurora
    Bambusa skrev 2014-05-19 18:46:29 följande:

    tackar.. okej, är de stor skillnad mellan 2 och 3?? ja vill gärna ha en till sen, men inte sambon.. fast var ju lika innan ja övertalade han om en till för ett år sen.. hehe..  nu är han glad över sin pojke.. och flickan såklart :D
    näe, det tycker jag inte , har man 2 barn så kan man ha flera =) men det är såklart frustrerande  när man är upptagen med att amma den yngsta o dom 2 äldre bråkar om nåt. speciellt när man har ont i ryggen då är man inte direkt snabb i vändorna =P
    eller som idag t.ex  när son nr:2 fick för sig att spola ned nåt i toaletten, sen springer han in till mig i vardagsrummet (som ammar yngsta sonen) o tycker han e skitrolig =P

    jag skulle också vilja ha fler barn(kommer själv från en stor familj på 8 barn) . men för tillfället får det nog bli en paus i några år tills vi fått ihop handpenningen till ett hus. vi bor på 80kvm nu o känner redan att d börjar bli trångt =)
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Bambusa
    EowynAurora skrev 2014-05-19 22:01:38 följande:
    näe, det tycker jag inte , har man 2 barn så kan man ha flera =) men det är såklart frustrerande  när man är upptagen med att amma den yngsta o dom 2 äldre bråkar om nåt. speciellt när man har ont i ryggen då är man inte direkt snabb i vändorna =P
    eller som idag t.ex  när son nr:2 fick för sig att spola ned nåt i toaletten, sen springer han in till mig i vardagsrummet (som ammar yngsta sonen) o tycker han e skitrolig =P

    jag skulle också vilja ha fler barn(kommer själv från en stor familj på 8 barn) . men för tillfället får det nog bli en paus i några år tills vi fått ihop handpenningen till ett hus. vi bor på 80kvm nu o känner redan att d börjar bli trångt =)

    okej, för just nu är de stoor skillnad att ha bebis när man har en 5åring med sömnproblem, så man håller på gå sönder på kvällarna och nätterna för man vill att hon ska få sova.. men annars funkar de fint, hon fattar att han måste få amma, de  går ju å prata med en 5åring.. även om hon inte alltid håller med {#emotions_dlg.djavulsk}  hon går inte på dagis, men börjar förskoleklass i höst, eftersom han kom en månad för tidigt är de skönt att hon inte släpar hem så mkt baciller än.. har haft en tuff graviditet och de är inte förs nu han börjar få kläm på amningen, han har inte orkat helt enkelt och hade för kort tungband.. så ja har pumpat som en tok, blir nog stark i händerna iaf för ja va för snål att hyra en elpump när ja hade två medela handpumpar hemma..  vi bor trångt vi med, och framför allt inte utformat så man kan utnyttja allt utrymme, men killen köpte huset ensam innan vi träffades, så han hade inte räknat med sambo och två barn då.. bil lär man ju ev byta med, 5åringen åker bakåtvänd nu, och bältesstol som vi provat ut tar mer plats FörvånadSkrikandes men  tids nog lär hon ju vändas framåt.. än får hon plats utan problem, mina ben har de sämre än hennes, när ja inte kör iaf.. vi har en del tvillingar i släkten, så ja kan ju få två nästa gång om ja har otur/tur -beror på hur man ser de, ja har två snitt bakom mig, så kan va sista chansen, då är de kul med två.. med boende och bil är de mindre kul med två på en gång..

    hur gamla är dina?? 
  • Padda

    Någon som kan berätta mer om den här skönheten? Tror det är en Emmaljunga och enligt förra ägarna har den ca 40 år på nacken :)

  • Padda

    Det stog emmaljunga på däcken såg jag nu så då vet jag märket i alla fall :P

  • vagnmama
    Padda skrev 2014-05-24 15:44:25 följande:
    Någon som kan berätta mer om den här skönheten? Tror det är en Emmaljunga och enligt förra ägarna har den ca 40 år på nacken :)
    Det är en Emmaljunga. jag kan inte riktigt säga året, men den är gjord före 1974.
  • Boothwalker
    Padda skrev 2014-05-24 15:44:25 följande:
    Någon som kan berätta mer om den här skönheten? Tror det är en Emmaljunga och enligt förra ägarna har den ca 40 år på nacken :)
    Emmaljunga. Ca 72-73
    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • vagnmama

    Jag hittade en jättefin vit Emmaljungavagn på "Citiboard" - i närmsta stad. MEN så upptäcker jag att man måste vara med i Facebook för att kunna svara på annonsen. Det var en upptäckt som inte var särskilt kul! Så jag får fortsätta leta vagn.

  • Lyche

    Hallå!

    Jag har en fin Emmaljunga barnvagn, både sitt- och liggdel (se bild). Osäker på årtal men gissar på sent 70-tal?

    Min fråga gäller ang maxvikt på liggdelen. Många nyare vagnar har maxvikt 9 kg på liggdelen och min klump på 3 månader väger redan 7 kg. Inte alls redo att byta till sittdelen men vill mest försäkra mig om att det är säkert att ha honom i ligg

    vagnen ett par kilon till?

Svar på tråden Retrovagnstråden 19