• Gustie

    Väggkamin, är de bra?

    Såg att ICA Maxi sålde en väggkamin för 999:-, blir sugen men har aldrig sett en sån live.

    Är det någon som har en sån eller sett en sån brinna?


    Världens bäste Jacob - 2006-12-21
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 22:38
    Med väggkamin menar jag alltså en sån som inte kräver skorsten utan man monterar den på väggen och så använder man väl något som gör att det brinner riktiga lågor.
    Det finns i många varianter, såna i glas som står mitt ute i ett rum t ex.
  • Svar på tråden Väggkamin, är de bra?
  • Tjoflöjt

    Det beror på vad du menar med bra. Har vänner som har en sån och visst är det trevligt med en brasa. Men väggen blir sotoljig, och den alstrar i princip ingen värme, så ska du ha den som värmekälla  så är det kört.

  • LjubaviMoja
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-11-21 22:54:53 följande:
    Bra?
    den har ingen fuktion förutom att se snygg ut.
    Vad konstigt för när jag googlar lite om den så skrivs det att den visst värmer.

    Förövrigt har jag själv tänkt att köpa en sån men det får bli när vi flyttar till en större lägenhet.
  • Ulf Harrys Farsa
    LjubaviMoja skrev 2010-11-21 22:58:13 följande:
    Vad konstigt för när jag googlar lite om den så skrivs det att den visst värmer.

    Förövrigt har jag själv tänkt att köpa en sån men det får bli när vi flyttar till en större lägenhet.
    Ja visst värmer den, det brinner ju, men den är ju inte till för uppvärming.

    Stearinljus värmer också.
  • LjubaviMoja
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-11-21 22:59:45 följande:
    Ja visst värmer den, det brinner ju, men den är ju inte till för uppvärming.

    Stearinljus värmer också.
    Nä har inte ens funderat på att den ska värma upp hela rummet , men värmer någorlunda gör den tydligen. Men sen har den jo visst en funktion den gör hemmet snyggare
  • SVejsan

    SP, (Sveriges Tekniska Forskning) har uttalat sig på följande sätt:


    "Skorstensfria öppna spisar för alkoholbränsle är en ny designprodukt. I en sådan eldas flytande eller gelformig alkohol för att ge ett levande, dekorativt inslag i rummet. Spisarna har ingen skorstensanslutning utan avgaserna släpps ut direkt i rummet, vilket gör installationen enkel. Detta ställer höga krav på förbränningskvalitet och på att effekten inte är för stor. Förbränningen producerar koldioxid och vatten, och för att halterna av dessa inte skall bli skadliga begränsas effekten i förhållande till rumsvolymen. "

    Värmer produkten upp rummet för mycket så kan man anta att förbränningen ger mycket koldioxid. En dekorativ spis är främst avsedd att ge ett trevligt intryck och inte uppvärmning. Följ eventuella instruktioner noga (med avseende på ventilation och rumsvolym, och välj gärna en som testats...

  • Vanessa

    Vi invigde vår väggkamin i helgen och den värmde bra tyckte jag. Vi har den i vårt kök som är 28 kvm. Den vi har (inte från Maxi) kan man lägga i lava- o bastustenar. Gillar oxå att den är varm inom 15 minuter så i söndagsmorse tände sambon kaminen samtidigt som han gjorde i ordning frukost. Var underbart att sätta sig vid den med en kopp varmt te kl 9 på morgonen när det snöade o blåste ute...

  • Gustie
    Tjoflöjt skrev 2010-11-21 22:53:32 följande:
    Det beror på vad du menar med bra. Har vänner som har en sån och visst är det trevligt med en brasa. Men väggen blir sotoljig, och den alstrar i princip ingen värme, så ska du ha den som värmekälla  så är det kört.
    Med bra menade jag nog ifall den brinner fint och är dekorativ.
    Vi ska inte ha den som värmekälla, utan bara dekoration och för att ge ett varmt intryck.
    På denna vi ev köper står det att den inte ska sota...men bra att du nämner det, för det får man ju kolla upp.
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-11-21 22:54:53 följande:
    Bra?
    den har ingen fuktion förutom att se snygg ut.
    Precis, jag undrade om den var bra med mening om den var snygg när den var tänd, då menar jag ifall det ser fint ut och inte bara en liten fjuttig låga
    Vanessa skrev 2010-11-22 16:31:43 följande:
    Vi invigde vår väggkamin i helgen och den värmde bra tyckte jag. Vi har den i vårt kök som är 28 kvm. Den vi har (inte från Maxi) kan man lägga i lava- o bastustenar. Gillar oxå att den är varm inom 15 minuter så i söndagsmorse tände sambon kaminen samtidigt som han gjorde i ordning frukost. Var underbart att sätta sig vid den med en kopp varmt te kl 9 på morgonen när det snöade o blåste ute...
    Var köpte ni er och vad kostade den?
    Världens bäste Jacob - 2006-12-21
Svar på tråden Väggkamin, är de bra?