• Anonym (Finni)

    Jag är finsk! Fråga vad du vill!

    Jag är finsk och lite bättre! ;)

  • Svar på tråden Jag är finsk! Fråga vad du vill!
  • snuppis
    Anonym (Finni) skrev 2012-10-16 09:57:23 följande:

    Gud nej, har aldrig hört?! Iaf inte i min omkrets/omgivning.
    ok =) då var de säkert bara de som tyckte det, minns faktiskt inte vart jag hörde det, de var så länge sedan 
  • Fia 28
    Din mamma skrev 2012-10-16 08:30:34 följande:
    Millan: man saknar rieska, illodin, posinova och pappas familjehem med alla renar.
    Jag är finlandssvensk, men fick ändå googla både illodin och posinova =).
  • Din mamma

    Fia 28: Illodin är ett mirakelmedel som du kan använda till allt! Från finnar till munblåsor. Fantastisk! Och Posinova gör att du aldrig blir sjuk i mer än 2-3 dagar, och ibland, om du tar medicinen i tid så insjuknar du inte ens.

  • Fia 28
    Din mamma skrev 2012-10-16 10:26:10 följande:
    Fia 28: Illodin är ett mirakelmedel som du kan använda till allt! Från finnar till munblåsor. Fantastisk! Och Posinova gör att du aldrig blir sjuk i mer än 2-3 dagar, och ibland, om du tar medicinen i tid så insjuknar du inte ens.
    Jag kör med Finrexin, exakt samma sak men lite högre dos av allt. Tyvärr har jag inte blivit frisk ännu, men man känner ju sej lite piggare iaf.
  • Anonym (mäki)

    Tycker du att finska är ett vackrare språk än franska eller italienska, mer romantiskt och melodiskt?
    Låter sånger bättre på finska än på franska eller italienska?

  • Inte TS men

    Tråden är från 2012, så inte så troligt att TS svarar, även om det förstår är möjligt. 


    Jag kan svara på några frågor även om jag inte är finne. Finne är alltså en som har finska som modersmål. Jag är finlandssvensk eftersom jag är svenskspråkig. Ordet finländare omfattar alla. 


    Kille nyfiken: Aldrig hört att det skulle vara vanligare i Finland. 
    ?: Dumpää är inte ett ord och jag kan inte lista ut vad det ska vara. Har du något exempel på när man kan säga det?
    Mäki: Finska är inte mitt modersmål, men jag är bra på finska, även om den rostar nu när jag bor i Sverige. Jag har aldrig förr tänkt på om finska är vackert eller fult, men när jag nu gör det tycker jag det är varken eller.
    Personligen tycker jag att franska är ett vackert språk. 
    Ewald 01: Till vardags är maten i Sverige och Finland mycket lika. En sak som man äter i Finland (och som man till min stora glädje hittat i en affär i Göteborg) är karelska piroger. En slags rispiroger som man äter med äggsmör, dvs kokt ägg som man finfördelat och blandat med Bregott edyl och lite salt. 
    Till helgerna skiljer det sig mer, även om mycket är lika:
    På påsken äter man lamm och ägg som i Sverige. Två speciella efterrätter finns. Memma är en speciell och mäktig efterrätt gjord på råg och som alla inte gillar. Äts med grädde/mjölk och socker. 
    Pasha är en kvargefterrätt som finns i många varianter. Äts med vetekrans och persika. 
    Valborgsmässoafton är stor i Finland, inte i paritet med nyårsafton men inte långt därifrån. Vanligt med fest hemma då. Även första maj är festdag (även politiska tåg och tal, men dem deltar få i). Båda dagarna är det mycket folk på stan och karnevalstämning med ballonger, serpentiner och en hel del champagne. De som är studenter har studentmössa på. Man äter knackkorv (närmast varmkorv) och potatissallad. Man dricker mjöd, som inte är samma som den mjöd som vikingarna drack och äter struvor, ett flottyrkokt bakverk. 
    Till midsommar är det som i Sverige. 
    Jul är det skinka, sill, kallrökt eller gravad fisk. Inte köttbullar och prinskorv - det är ju vardagsmat. Morotslåda och kålrotslåda är obligatoriskt på julbordet, i en del familjer också potatislåda. Till kaffet förutom pepparkakor också jultårtor, ett bakverk i form av en stjärna gjord av smördeg med plommonsylt inuti.
  • Ewald01
    Inte TS men skrev 2016-04-16 12:13:59 följande:

    Tråden är från 2012, så inte så troligt att TS svarar, även om det förstår är möjligt. 


    Jag kan svara på några frågor även om jag inte är finne. Finne är alltså en som har finska som modersmål. Jag är finlandssvensk eftersom jag är svenskspråkig. Ordet finländare omfattar alla. 


    Kille nyfiken: Aldrig hört att det skulle vara vanligare i Finland. 
    ?: Dumpää är inte ett ord och jag kan inte lista ut vad det ska vara. Har du något exempel på när man kan säga det?
    Mäki: Finska är inte mitt modersmål, men jag är bra på finska, även om den rostar nu när jag bor i Sverige. Jag har aldrig förr tänkt på om finska är vackert eller fult, men när jag nu gör det tycker jag det är varken eller.
    Personligen tycker jag att franska är ett vackert språk. 
    Ewald 01: Till vardags är maten i Sverige och Finland mycket lika. En sak som man äter i Finland (och som man till min stora glädje hittat i en affär i Göteborg) är karelska piroger. En slags rispiroger som man äter med äggsmör, dvs kokt ägg som man finfördelat och blandat med Bregott edyl och lite salt. 
    Till helgerna skiljer det sig mer, även om mycket är lika:
    På påsken äter man lamm och ägg som i Sverige. Två speciella efterrätter finns. Memma är en speciell och mäktig efterrätt gjord på råg och som alla inte gillar. Äts med grädde/mjölk och socker. 
    Pasha är en kvargefterrätt som finns i många varianter. Äts med vetekrans och persika. 
    Valborgsmässoafton är stor i Finland, inte i paritet med nyårsafton men inte långt därifrån. Vanligt med fest hemma då. Även första maj är festdag (även politiska tåg och tal, men dem deltar få i). Båda dagarna är det mycket folk på stan och karnevalstämning med ballonger, serpentiner och en hel del champagne. De som är studenter har studentmössa på. Man äter knackkorv (närmast varmkorv) och potatissallad. Man dricker mjöd, som inte är samma som den mjöd som vikingarna drack och äter struvor, ett flottyrkokt bakverk. 
    Till midsommar är det som i Sverige. 
    Jul är det skinka, sill, kallrökt eller gravad fisk. Inte köttbullar och prinskorv - det är ju vardagsmat. Morotslåda och kålrotslåda är obligatoriskt på julbordet, i en del familjer också potatislåda. Till kaffet förutom pepparkakor också jultårtor, ett bakverk i form av en stjärna gjord av smördeg med plommonsylt inuti.
    Tack för svaret !!
  • Anonym (Bastu)

    Varför har Finland bastu i varje källare eller hus. Och inte sverige. Här måste man åka till ett bad hus. Skulle va skönt att Fredag kväll bara smita ner till källaren och köra en Sauna. Men nej icke här.

  • Anonym (Längtande finländare)
    Anonym (Bastu) skrev 2016-10-20 09:48:24 följande:

    Varför har Finland bastu i varje källare eller hus. Och inte sverige. Här måste man åka till ett bad hus. Skulle va skönt att Fredag kväll bara smita ner till källaren och köra en Sauna. Men nej icke här.


    Ja, något jag saknar så otroligt här i Sverige. När jag bodde i Finland hade jag en egen bastu i min tvåa. Det är vanligt i hus byggda från ungefär 1990. Före det fanns det inte så ofta i så små  lägenheter, utan istället en gemensam bastu i våningshuset. 
  • Anonym (½ finne)

    En fråga (mistä päin Suomea?)

    Jag är halv finne, född och uppvuxen i Sverige. Numera boende i Södra Sverige.

    Saknar också den goda maten från Finland korv, Lantulaatikkoa, Leverlåda, Karjalan piirakka.  Finns i grannstaden en liten affär som säljer finsk mat.

    Bastu har jag tillgång till.

  • Anonym (½ finne)
    Anonym (Bastu) skrev 2016-10-20 09:48:24 följande:
    Varför har Finland bastu i varje källare eller hus. Och inte sverige. Här måste man åka till ett bad hus. Skulle va skönt att Fredag kväll bara smita ner till källaren och köra en Sauna. Men nej icke här.
    Det konstiga är att i södra Sverige finns det inga eller nästan inga bastun mer än i badhuset, men däremot i Norra Sverige så finns det nästan i alla flerfamiljehus och garanterat i alla hus en bastu.
  • Anonym (½ finne)
    Anonym (?) skrev 2016-04-15 19:03:55 följande:
    Vad betyder "dumpää"
    Tror du söker ett ord som heter "Tympäisee" och det betyder att man är less.
Svar på tråden Jag är finsk! Fråga vad du vill!