• Närvi2Blir3

    Någon som använt privat donator hemma?

    Hej!

    Finns det någon här som har använt privat spermadonator och gjort heminsemination?

    Går igenom tänkbara alternativ till donator insemination i Linköping..

    Tacksam för svar =)       

  • Svar på tråden Någon som använt privat donator hemma?
  • Närvi2Blir3

    Ang kostanden med att träffas på typ hotell har vi kommit fram till att det är betydligt billigare än dom tidigare försöken vi har gjort i Linköping så vi testar hellre det här någon/några gånger än att går tillbaka dit i första taget..

  • spermadonator
    Närvi2Blir3 skrev 2013-01-09 23:21:49 följande:

    Vi har kommit fram till att vi nog ska testa det.
    Jag har kontakt med ett par på som du säger andra sidan landet och det lutar nog åt att det blir en träff med dom om någon månad eller två. Med par menar jag att både mannen och kvinnan är involverade, känns bra att det inte är någon hemlighet i donatorns förhållande på något sätt.. :)
    Vi kommer nog inte uppge vårt efternamn och vi kommer mötas någonstans så vi inte är hemma hos någon av oss och vi står för kostnaderna :)  
    Okej, jag får önska er lycka till då! :)
  • M41in

    Jag har tillgång till en lokal i Kungsholmen som jag använde för att få vara anonym. Hade lite otur med donatorer dom jag träffade först , som var lite konstiga. Hur känner ni kring att rekommendera er donator till andra? Jag tycker det är lite dubbelt,dels känner jag att jag vill ha han själv, men tycker också andra ska få hjälp med att få sitt barn.

  • SvenOlsson

    Det finns seriösa privata spermadonatorer, men vi är inte så många jämfört med alla män som bara är ute efter sex. Det gör att de som är seriösa blir omtyckta av mottagare och kan hjälpa desto fler att bilda familj. Själv är jag stolt över att så många har valt mig som deras donator. Jag strävar efter att välja mottagare som bor på platser där det finns få andra donatorbarn i närområdet. Jag förstår samtidigt att ur många kvinnors perspektiv vill de inte ha för många genetiska halvsyskon, så det är en fråga som saknar enkelt svar

  • Meddelande borttaget
  • SvenOlsson
    Sharly skrev 2023-12-17 16:49:43 följande:

    Hade gärna velat veta hur jag som donator går tillväga för att skriva upp mig som privat donator på familjeliv?


    Jag tror inte det går att göra det
  • Meddelande borttaget
  • Björkenli

    Hm jag håller på med insemination nu via klinik i Danmark,  och visste inte att heminseminationen  lkunde vara ett alternativ...

    Bara tanken på att kunna spara in dessa pengar vore ju så oerhört mycket värt...

    25 000 per försök inkl sperman. Jag kommer säkert behöva göra många, många försök... räknar med att behöva spendera närmare 200 000 på detta...

    I mitt fall är inte ivf något alternativ så jag får försöka idogt med insemination, trots att chansen är liten vid varje försök. 

    Men vore ju fantastiskt om det gick att göra hemma..

    Jag har ingen jag kommer på att be om att vara donator... 

    Så då vill det till att hitta någon som vill på något sätt. 

    Sen vill jag ju förstås att det är någon som känns rätt. 

    Någon som har hittat donator för heminsemination på något sätt och vill berätta  hur ni gick till väga?

  • SvenOlsson
    Björkenli skrev 2024-02-01 00:35:12 följande:

    Hm jag håller på med insemination nu via klinik i Danmark,  och visste inte att heminseminationen  lkunde vara ett alternativ...

    Bara tanken på att kunna spara in dessa pengar vore ju så oerhört mycket värt...


    Jag talar mig gärna varm för fertilitetskliniker. En kvinnlig bekant till mig hade tidigt i livet drabbats av en sjukdom som gjorde att hennes äggledare ärrade ihop. Hon hade normal ägglossning, men äggen kom aldrig fram. Hennes enda chans att bli gravid var genom IVF-behandling. Hon hade redan ett barn som tillkommit på det sättet genom en landstingsfinansierad behandling. Jag lärde känna henne när hon var 39 år. Hon hade en brinnande barnlängtan, men ingen partner och hon bad mig ställa upp som donator. Det var rätt kul att rollspela att vi var ett par och turligt nog grävde inte kliniken särskilt djupt i vårt arrangemang.

    Några år senare fann jag mig i ett liknande arrangemang. Det var en kvinna i övre halvan av 40-års-åldern vars barnlängtan väckts allt för sent i livet. Hon blev mamma till slut och fick dessutom tvillingar, men genom äggdonation på en utländsk klinik. Jag medföljde på resan och donerade spermier, delvis för att barnen skulle få en grundläggande koppling till Sverige.

    De solskenshistorierna hade förstås varit omöjliga utan det fantastiska arbete som bedrivs av fertilitetskliniker. Jag har delat med mig av berättelserna på min blogg, som finns länkad på min sida här på familjeliv. Klinikernas fantastiska arbete till trots så finns det alternativ till kliniker och för en del känns rätt alternativ vara att få hjälp genom direkt/privat donation. Jag är den förste att tillstå det finns för- och nackdelar med alternativen, men jag tycker alltid det är bra att utforska alla alternativ
Svar på tråden Någon som använt privat donator hemma?