• FruLindh

    Mitt marsvin är förkyld

    Mitt marsvin på 3 månader är nu förkyld, rosslar när hon andas och nyser och då blir nosen blöt.
    Hon är pigg och äter som vanligt.
    Läste att jag ska ställa buren varmt och stilla och ge mycket c-vitamin och har även gett en c vitamin brustablett i vattnet.

    Måste jag dela på dem i separata burar? Har 2 stycken marsvinstjejer. Men har bara en vattenflaska, så klarar de att dricka vatten ur en skål?

    Kommer kontakta veterinär imorgon men det är ju långt dit så mer tips tack vad jag ska göra.

     

  • Svar på tråden Mitt marsvin är förkyld
  • villis

    Boka genast tid hos veterinären! Små djur dör ofta av förkylningar då det går väldigt fort utför för dem. Jag har mist 1 marsvin och i samma veva en råtta av en enkel förkylning så skynda och ta den till en veterinär!

  • villis
    villis skrev 2013-09-10 21:15:41 följande:
    Boka genast tid hos veterinären! Små djur dör ofta av förkylningar då det går väldigt fort utför för dem. Jag har mist 1 marsvin och i samma veva en råtta av en enkel förkylning så skynda och ta den till en veterinär!
    Förutsatt att den har varit sjuk ett tag alltså (läste först att den varit sjuk i tre månader haha)
    de första dagarna kan du ge c-vitamin occh ha den varmt, fick tillskott att köpa. men var supernoga om det inte verkar gå över efter ett tag. kallt Rooibos te som du blandar i vattenflaskan är också bra, dela helst på dem om du kan annars kan det säkert smitta. hoppas det går över!
  • Dr Mupp

    ja marsvin kan dricka ur skål. Mina har skål eftersom jag inte kommit på nått bra sätt att fästa flaskan.

    Men kontakta veterinär för förkylningen.  


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • FruLindh01

    Nu glömde jag logga in. Men tack för era svar, har varit i kontakt med veterinär och lilla tjejen är mycket bättre.

Svar på tråden Mitt marsvin är förkyld