• Idaar

    hjälp mig ang. pergotime och mens?

    Har ätit en kur pergotime, enkelkur dag 5-9.
    Tog tabletterna från 27-31 augusti, fick full stegring på äl-test den 4 september och har lämnat blodprov idag på dag 24 (skulle egentligen dag 22 men låg i magsjuka)
    Hur som helst så fick jag min mens idag, dag 24?
    Vad jag läst låter det lite tidigt? Någon som fått mens med pergo så tidigt efter äl?
    Tänkte också på det att jag ska även lämna blodprov dag 2-4 vilket blir imorgon?
    Min barnmorska kommer heller inte hinna få prov svaren från vårdcentralen innan jag börjar på kur nr två och vet då inte om enkelkur är rätt för mig?

    Ah, snälla försök hjälp mig i denna djungel

  • Svar på tråden hjälp mig ang. pergotime och mens?
  • Pimpinellan

    Pergo kan ge tunn slemhinna och det kan vara därför du fick så tidig mens. Har du haft så kort lutealfas innan nån gång då? Kan avhjälpas med progesteron och/eller e-vitamin. Man bör inte ta 2 kurer på raken utan låta kroppen vila en cykel mellan för effekten kan sitta i även månaden efter. Så en ny kur nu direkt bör du inte ta.  Speciellt inte eftersom du fick så kort lutealfas. Ta alla prover du och avvakta svaren.

  • Anonym
    Pimpinellan skrev 2014-09-15 19:31:32 följande:

    Pergo kan ge tunn slemhinna och det kan vara därför du fick så tidig mens. Har du haft så kort lutealfas innan nån gång då? Kan avhjälpas med progesteron och/eller e-vitamin. Man bör inte ta 2 kurer på raken utan låta kroppen vila en cykel mellan för effekten kan sitta i även månaden efter. Så en ny kur nu direkt bör du inte ta.  Speciellt inte eftersom du fick så kort lutealfas. Ta alla prover du och avvakta svaren.


    Tack för ditt svar.

    Nej har aldrig haft så kort lutealfas.

    Okej, det är min barnmorska som sa till mig att jag ska ta dessa i tre månader efter varandra och hon skulle höra av sig om jag skulle ha dubbelkur. Vad konstigt :-/
  • Gweny

    Jag har också tagit min 1a kur med pergotime precis. Den gjorde också att jag fick ner min cykel till normallängd dock. Har innan haft väldigt långa cykler länge, så för min del var det skönt att få den till vanlig tid.

    Jag ska också fortsätta med 2a kuren direkt, ingen vilomånad imellan, som jag läst att vissa gör. Konstigt att det är så olika.

Svar på tråden hjälp mig ang. pergotime och mens?