• nyfiken92

    Hjälp!

    Hej!

    Vi planerar att skaffa barn och jag har en fundering.

    Jag slutade med mina p-piller 3/7-16, jag har inte haft mens efter det. Jag kan väl inte ha blivit gravid med tanke på att jag inte haft mens när jag varit oskyddad, eftersom att man behöver ha ägglossning för att det ska kunna ske? Är jag ute och cyklar eller kan det ha skett redan ändå?

    Jätte jätte tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hjälp!
  • Cyanea

    Man måste inte ha haft mens för att få ägglossning, så absolut är det möjligt. 

    Sen är det ganska vanligt att det dröjer innan både ägglossning och mens kommer igång när man slutar med piller. Det är helt normalt att det tar några månader. 

    Du kan ju alltid ta ett test för säkerhets skull om du är nyfiken. Lycka till! 

  • nyfiken92

    Tog ett test för några två dagar sen men det visade inget, men känns i kroppen att det är nått... Ont i brösten och bröstvårtorna, mår illa flera ggr om dagen, ont i huvudet :)

  • Cyanea

    Det kan bero på hormonerna som kommer igång när man slutar med piller. Det är ett gott tecken, det kan bero på att du ägglossat. Skulle måendet bero på gravhormoner skulle det gå att mäta med test också, de mäter såpass låga nivåer. Syns det inte på test beror symptomen inte på hCG (hormonet man mäter med gravtest) utan något annat. Ägglossning gör att man får höga halter av progesteron, det kan ge symptomen du beskriver. 

Svar på tråden Hjälp!