• Anonym (Tveksam)

    Abort, ska det alltid vara gratis?

    Har funderat en del på om det alltid i varje fall ska vara gratis att få genomföra en abort.
    Vad tycker ni?

    För att klargöra så är jag för kvinnas fria rätt att själv välja, men jag vet inte om det är rätt att staten ska bekosta hela kalaset när skälen är av ren bekvämlighet som t ex

    -Jag har precis bytt jobb så det passar inte riktigt nu
    -Jag har bokat en långresa, jag vill inte ha barn förrän jag kommer tillbaka från den om 1 år
    -Jag är mitt upp i studierna. Jag har visserligen stadigt förhållande och bostad men nja det känns lite bökigt just nu.

  • Svar på tråden Abort, ska det alltid vara gratis?
  • oOOo  oOOo
    Wikings skrev 2016-09-16 13:03:27 följande:
    Jag behöver ingen statistik för att tycka någon.
    Skriv då att du tycker så eller så. Viss skillnad mot att påstå saker som om det vore fakta.
  • oOOo  oOOo
    MadHatter skrev 2016-09-16 13:19:55 följande:
    Nej det står inte vem som ska göra avgränsningen, men nån måste ju göra den och avgränsningen handlar ju om moral och inget annat 
    Det handlar om ekomomi och inte moral. Och nej, man bhöver inte tala om var gränsen går bara för att man kan se att en gräns kunde vara bra. 
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2016-09-16 11:09:59 följande:
    Verkligen, visa det då. En parkeringsvakt bryr sig inte om en bilägare kan betala eller inte, bara att skriva ut en faktura. Kan man inte betala så kan man inte.

    Nu tror inte jag att kostnaderna för en eventuell abort är den springande punkten för någon som vill göra en abort utan att själva aborten är det klart övervägande skälet till att undvika en.
    Så vad är det för mening med att ta betalt om man inte behöver betala? Och speciellt om hela proceduren blir dyrare än vad man får igen i avgifter?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-16 15:32:13 följande:
    Så vad är det för mening med att ta betalt om man inte behöver betala? 
    Av samma skäl som parkeringsvakter skriver parkeringsböter. Vissa betalar trots allt.
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2016-09-16 15:33:43 följande:
    Av samma skäl som parkeringsvakter skriver parkeringsböter. Vissa betalar trots allt.
    Du menar det där som numer blivit helt absurdt, då lapplisor SKA böta för en viss mängd pengar? Låter inte direkt sunt. Dessutom, som sagt, det är knappast praktiskt att ha en byråkrati för att driva in mindre pengar än vad byråkratin i sig kostar. Då handlar det inte om ekonomi, utan om moralism.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-16 15:42:00 följande:
    Du menar det där som numer blivit helt absurdt, då lapplisor SKA böta för en viss mängd pengar? 
    Nej, jag menar det jag skrev. Skicka en faktura, om den inte betalas så går den till kronis. Har du inga pengar är det strunt samma, finns inget att utmäta.
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-16 15:42:00 följande:
     knappast praktiskt att ha en byråkrati för att driva in mindre pengar än vad byråkratin i sig kostar. 
    Visar det sig att det kostar mer så är det såklart ointressant. Fast nu gäller det inte hur det skall fungera utan om det är önskvärt. Att du tror det kommer kosta mer är också ganska ointressant eftersom du bara gissar. eller kan du visa upp lite fakta om dina påståenden?
  • MadHatter
    oOOo oOOo skrev 2016-09-16 15:13:51 följande:

    Det handlar om ekomomi och inte moral. Och nej, man bhöver inte tala om var gränsen går bara för att man kan se att en gräns kunde vara bra. 


    Jo ts förslag avgör avgränsningar handlar om moral. Ts anser att det ska göras en bedömning om vilka skäl till abort som är "korrekta" och därmed ska ha en lägre taxa och vilka som inte är korrekta och ska ha en högre taxa.

    Det är väl självklart att om ts modell skulle införas måste man sätta nån form av gräns?

    Om det inte handlade om moral utan bara om pengar kan man höja taxan för alla alternativt låta taxan vara inkomstprövad.

    Jag anser inte att att kvinnor som gör abort ska behöva redogöra för sina skäl och få dessa skäl bedömda är förenligt med fri abort.
  • oOOo  oOOo
    MadHatter skrev 2016-09-16 16:00:45 följande:
    Det är väl självklart att om ts modell skulle införas måste man sätta nån form av gräns?
    Ja, men först kan man diskutera om en gräns alls är något att ha. Sedan kan man definiera gränsen.
    MadHatter skrev 2016-09-16 16:00:45 följande:
    Om det inte handlade om moral utan bara om pengar kan man höja taxan för alla alternativt låta taxan vara inkomstprövad.
    Ja precis. Höja taxan, inkomstprövad eller behovsprövad som ts är inne på.
    MadHatter skrev 2016-09-16 16:00:45 följande:
    Jag anser inte att att kvinnor som gör abort ska behöva redogöra för sina skäl och få dessa skäl bedömda är förenligt med fri abort.
    Ja, du anser det ja. Fast det är väl argumenten som är det viktiga och inte vad du anser.
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2016-09-16 16:08:22 följande:
    Ja, men först kan man diskutera om en gräns alls är något att ha. Sedan kan man definiera gränsen.

    Ja precis. Höja taxan, inkomstprövad eller behovsprövad som ts är inne på.

    Ja, du anser det ja. Fast det är väl argumenten som är det viktiga och inte vad du anser.
    Du har fortfarande inte berört den ekonomiska huvudfrågan - vad är poängen om byråkratin blir dyrare än att bara låta aborterna vara "gratis"?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-16 16:12:13 följande:
    Du har fortfarande inte berört den ekonomiska huvudfrågan - vad är poängen om byråkratin blir dyrare än att bara låta aborterna vara "gratis"?
    Du får visa att det blir dyrare då.

    Jag säger att om det blir dyrare är det ointressant, om det blir billigare kan det vara intressant. Försök häng med nu.
  • MadHatter
    oOOo oOOo skrev 2016-09-16 16:08:22 följande:

    Ja, men först kan man diskutera om en gräns alls är något att ha. Sedan kan man definiera gränsen.Ja precis. Höja taxan, inkomstprövad eller behovsprövad som ts är inne på.Ja, du anser det ja. Fast det är väl argumenten som är det viktiga och inte vad du anser.


    Fast ts har ju faktiskt föreslagit en gräns och det är den gränsen jag diskuterar. Om kvinnor ska behöva redogöra för skälet till abort (vilket ts förslag innebär till skillnad från en allmän taxehöjning) inksränks den fria aborträtten. Jag diskuterar inte taxehöjningar generellt utan om taxan ska vara baserad på kvinnors "behov" av abort. Staten ska inte göra en bedömning av kvinnans behov av abort.

    Fri abort handlar om kvinnans rätt att bestämma om sin egen hälsa. Att moraliskt behöva motivera aborten för staten(eller hälsovården då) innebär en praktisk inskänkning i den friheten. Det innebär att kvinnans självbestämmande ska ifrågasättas och hennes beslut ska bedömmas. Beroende på om hennes beslut anses vara korrekt eller ej värderas hennes behov olika och taxan sätts därmed olika.
  • oOOo  oOOo
    MadHatter skrev 2016-09-16 16:45:21 följande:
    Fast ts har ju faktiskt föreslagit en gräns och det är den gränsen jag diskuterar. Om kvinnor ska behöva redogöra för skälet till abort (vilket ts förslag innebär till skillnad från en allmän taxehöjning) inksränks den fria aborträtten. Jag diskuterar inte taxehöjningar generellt utan om taxan ska vara baserad på kvinnors "behov" av abort. Staten ska inte göra en bedömning av kvinnans behov av abort.
    Fri abort handlar om kvinnans rätt att bestämma om sin egen hälsa. Att moraliskt behöva motivera aborten för staten(eller hälsovården då) innebär en praktisk inskänkning i den friheten. Det innebär att kvinnans självbestämmande ska ifrågasättas och hennes beslut ska bedömmas. Beroende på om hennes beslut anses vara korrekt eller ej värderas hennes behov olika och taxan sätts därmed olika.
    Hon behöver inte motivera någonting. Det handlar ju bara om att hon skall få betala en del av sin behandling under vissa förutsättningar. Vill hon inte motivera så slipper hon såklart. Ingen kommer hindra henne givetvis. Du verkar blanda ihop begreppen lite.
  • MadHatter
    oOOo oOOo skrev 2016-09-16 17:36:03 följande:

    Hon behöver inte motivera någonting. Det handlar ju bara om att hon skall få betala en del av sin behandling under vissa förutsättningar. Vill hon inte motivera så slipper hon såklart. Ingen kommer hindra henne givetvis. Du verkar blanda ihop begreppen lite.


    Jo för att inte behöva betala "extrataxa" måste man motivera sitt abortval enligt ts förslag.

    Kvinnor som vill göra abort ska enligt ts förslag behandlas olika beroende på vad de har för anledning/motivering till aborten. En extern part ska bedöma motiveringen för att man ska få en lägre taxa. Kvinnor behandlas alltså olika i vården beroende på vården/statens moralsyn.

    Jag anser att det är en rejäl inskränkning på den fria aborten, eftersom det innebär att kvinnor som vill göra abort behandlas olika beroende på varför de vill göra abort vilket går emot principen om FRI abort.

    Så nej jag blandar inte ihop begreppen.
  • Gung Ho
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-09-13 12:10:09 följande:

    Har funderat en del på om det alltid i varje fall ska vara gratis att få genomföra en abort.
    Vad tycker ni?

    För att klargöra så är jag för kvinnas fria rätt att själv välja, men jag vet inte om det är rätt att staten ska bekosta hela kalaset när skälen är av ren bekvämlighet som t ex

    -Jag har precis bytt jobb så det passar inte riktigt nu
    -Jag har bokat en långresa, jag vill inte ha barn förrän jag kommer tillbaka från den om 1 år
    -Jag är mitt upp i studierna. Jag har visserligen stadigt förhållande och bostad men nja det känns lite bökigt just nu.


    Du får nog fundera lite till.... ;)

    Om det är villkorat gratis, varför skulle ngn ange 'långresa' som skäl?
  • Dorian Ertymexx
    Gung Ho skrev 2016-09-24 13:54:25 följande:
    Du får nog fundera lite till.... ;) Om det är villkorat gratis, varför skulle ngn ange 'långresa' som skäl?
    Meh, menar du att folk LJUGER?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Abort, ska det alltid vara gratis?