• Svar på tråden Monoamniotiska
  • GrönaDruvan

    Länken du hänvisade till är ju 7 år gammal och lyckligtvis går forskningen framåt. Det är ca.25-30 pers. Som opereras för tts varje år, så det är inte många, men de blir ju bättre och skickligare för varje år.

  • modsey
    GrönaDruvan skrev 2017-03-14 23:28:29 följande:

    Länken du hänvisade till är ju 7 år gammal och lyckligtvis går forskningen framåt. Det är ca.25-30 pers. Som opereras för tts varje år, så det är inte många, men de blir ju bättre och skickligare för varje år.


    Ja jag såg det så siffrorna borde vara högre.

    Men 20 % överlevnad på ts sort av tvillingar har jag aldrig läst eller hört!

    Jag såg att du själv drabbats. Beklagar det djupt
  • DizzyD66
    Nilea83 skrev 2017-03-14 20:41:28 följande:

    Någon som har erfarenhet av monoamniotiska tvillingar?


    Monoamniotiska tvillingar betyder enäggstvillingar. Vad är problemet?
  • modsey
    DizzyD66 skrev 2017-03-14 23:39:59 följande:

    Monoamniotiska tvillingar betyder enäggstvillingar. Vad är problemet?


    Det finns fyra olika typer av enäggstvillingar. Monoamniotiska delar moderkaka och har ingen skiljevägg . Detta medför större risker än enäggstvillingar med skiljevägg och med varsin moderkaka
  • DizzyD66
    modsey skrev 2017-03-15 00:04:31 följande:
    Det finns fyra olika typer av enäggstvillingar. Monoamniotiska delar moderkaka och har ingen skiljevägg . Detta medför större risker än enäggstvillingar med skiljevägg och med varsin moderkaka
    Vad hemskt. Abort?
  • modsey
    DizzyD66 skrev 2017-03-15 00:07:43 följande:

    Vad hemskt. Abort?


    Majoriteten klarar sig med diagnos i tid och rätt behandling gissar att få överväger abort....
  • DizzyD66
    modsey skrev 2017-03-15 00:12:54 följande:
    Majoriteten klarar sig med diagnos i tid och rätt behandling gissar att få överväger abort....
    Det var ironi. 
    Nu tror jag inte att varken rätt diagnos eller behandling har som resultat att bygga på någon skiljevägg mellan dessa tvillingarna.

    Förr i tiden föddes även tvillingarna utan hjälp. Idag är de monoamniotiska. 
  • modsey
    DizzyD66 skrev 2017-03-15 00:23:09 följande:

    Det var ironi. 

    Nu tror jag inte att varken rätt diagnos eller behandling har som resultat att bygga på någon skiljevägg mellan dessa tvillingarna.

    Förr i tiden föddes även tvillingarna utan hjälp. Idag är de monoamniotiska. 


    I bland är ironi och ren dumhet svårt att skilja på....de monoamniotiska tvillingarna övelevde inte om de utvecklade TTS ellet om navelsträngarna trasslade i hop sig.
  • DizzyD66
    modsey skrev 2017-03-15 00:29:17 följande:
    I bland är ironi och ren dumhet svårt att skilja på....de monoamniotiska tvillingarna övelevde inte om de utvecklade TTS ellet om navelsträngarna trasslade i hop sig.
    Det var ju snällt. Hur många tvillingar har du fött i ditt liv?
  • modsey
    DizzyD66 skrev 2017-03-15 00:31:45 följande:

    Det var ju snällt. Hur många tvillingar har du fött i ditt liv?


    Har ju knappast med detta att göra . Du får nog läsa oå lite om skillnader rent medicinskt innan du hasplar ur dig saker i ämnet
  • GrönaDruvan
    DizzyD66 skrev 2017-03-15 00:23:09 följande:
    Det var ironi. 
    Nu tror jag inte att varken rätt diagnos eller behandling har som resultat att bygga på någon skiljevägg mellan dessa tvillingarna.

    Förr i tiden föddes även tvillingarna utan hjälp. Idag är de monoamniotiska. 
    Dummaste jag läst. Såklart är det skillnad. Den sorten som TS frågar om är mest riskabel. Förr i tiden överlevde såklart tvillingar också, men du kan ju tänka dig vad mycket dödfödda det blev.
    Hade jag levt förr i tiden hade inte mina klarat sig, men tack vare läkarvård så har jag än sålänge en som lever i min mage.
    Det märks att du endast är i tråden för att ställa till det och att du inte har några som helst kunskaper i ämnet.
  • GrönaDruvan
    modsey skrev 2017-03-14 23:35:34 följande:
    Ja jag såg det så siffrorna borde vara högre.

    Men 20 % överlevnad på ts sort av tvillingar har jag aldrig läst eller hört!

    Jag såg att du själv drabbats. Beklagar det djupt
    Tack...
    Fruktansvärt att vara om om.
    Stor oro nu efter...
Svar på tråden Monoamniotiska