• mcs1988

    Vad blir det för mat?

     


    Vad äter ni till middag idag? :) 

    (Vi ska äta stuvade makaroner, falukorv och morotsstavar.) 

  • Svar på tråden Vad blir det för mat?
  • Anonym (K)
    klyban skrev 2024-05-04 12:28:46 följande:

    Collard greens körde jag typ detta receptet, och ökade lite för kalkonbenet var rätt stort.
    divascancook.com/collard-greens-recipe/
    Kalkonben finns en Ingelstads rökt som passar perfekt till denna.(Finns på Willys, men borde finns på mer större mataffärer.)
    Och det som jag ändrar också lite i är tillvägagångssättet, där jag fräser lök och vitlök, och sen tillsätter vattnet/buljongen, sen en skvätt torrt vit vin elelr sherry gör inte bort sig här(Dock inget måste.) och sen kokar kalkonbenet i 1h.
    Sen plockar ur och tillsätter grönkålen, som får koka typ 455min och när benet kallnat så rensar jag ur allt kött från benet och senor.


    Sen det svåra, det är att hitta balansen syra och sötma, igår fick jag tillsätta typ 1msk socker och 3 msk äppelcidervinäger.
    Men kan också tillsätta detta vid bordet och vinägern till önskad syra.

    Woken som inte kördes i wok, men väl en kopparpanna, är en stir fry.
    Oxfilén fick bara i lite sherry och en del sichuanpeppar, dessa fick nån minut bara på hög värme, bara så de blev gråa på utsidan.
    SIla av och använder fettet till purjon, som också bara få gå väldigt kort så det är knaprigt, beror väl på storlek, men tror inte ens en minut.
    Sen sila av och återanvända fettet till paprikan, som fick 30-45sekunder, sen i med woksåsen och körde tills den tjocknade, fick göra lite extra slurry med maizena, för det blev inte önskan tjockhet på såsen.
    Sen i med köttet, purjon, minimajs och rör om tills allt blandat.
    Åt med koriander, rostade jordnötter och salladslök, men går köra vad som helst.

    woksåsen typ denna, men slängde i en del annat asiatiskt också, som svart vinäger, söt bönsås, sriracha och hosin.


    Tack!
  • Anonym (Zoom)

    Igår blev det kycklingfilé och macaroni and cheese. 


    hade tänkt att grilla men alla grillarnas i vår brf var upptagna i det fina vädret!

    Idag blir det fisksoppa med saffran och aioli. 

  • Deegan

    Hej hopp Glad

    Här blir det kroppkakor till middag idag 😀


    Det är helt okej att ha en annan åsikt än mig. Jag kan inte tvinga dig att ha rätt ;)
  • Anonym (Lady Em)
    klyban skrev 2024-05-04 12:28:46 följande:

    Collard greens körde jag typ detta receptet, och ökade lite för kalkonbenet var rätt stort.
    divascancook.com/collard-greens-recipe/
    Kalkonben finns en Ingelstads rökt som passar perfekt till denna.(Finns på Willys, men borde finns på mer större mataffärer.)
    Och det som jag ändrar också lite i är tillvägagångssättet, där jag fräser lök och vitlök, och sen tillsätter vattnet/buljongen, sen en skvätt torrt vit vin elelr sherry gör inte bort sig här(Dock inget måste.) och sen kokar kalkonbenet i 1h.
    Sen plockar ur och tillsätter grönkålen, som får koka typ 455min och när benet kallnat så rensar jag ur allt kött från benet och senor.


    Sen det svåra, det är att hitta balansen syra och sötma, igår fick jag tillsätta typ 1msk socker och 3 msk äppelcidervinäger.
    Men kan också tillsätta detta vid bordet och vinägern till önskad syra.

    Woken som inte kördes i wok, men väl en kopparpanna, är en stir fry.
    Oxfilén fick bara i lite sherry och en del sichuanpeppar, dessa fick nån minut bara på hög värme, bara så de blev gråa på utsidan.
    SIla av och använder fettet till purjon, som också bara få gå väldigt kort så det är knaprigt, beror väl på storlek, men tror inte ens en minut.
    Sen sila av och återanvända fettet till paprikan, som fick 30-45sekunder, sen i med woksåsen och körde tills den tjocknade, fick göra lite extra slurry med maizena, för det blev inte önskan tjockhet på såsen.
    Sen i med köttet, purjon, minimajs och rör om tills allt blandat.
    Åt med koriander, rostade jordnötter och salladslök, men går köra vad som helst.

    woksåsen typ denna, men slängde i en del annat asiatiskt också, som svart vinäger, söt bönsås, sriracha och hosin.


    Åh tack så jättemycket!!!
    Detta måste jag verkligen prova. Det låter jättegott!M 👍🏻❤️
  • klyban
    Anonym (Lady Em) skrev 2024-05-05 20:51:36 följande:
    Åh tack så jättemycket!!!
    Detta måste jag verkligen prova. Det låter jättegott!M 👍🏻❤️

    Återkom gärna vad du tyckte, och det finns en uppsjö med varianter så om inte jsut denna passade perfekt, så titta vidare.


    Att servera äppelcidervinäger till är ett bra råd, för då kan man öka syran tills det passar en.
    För jag vet när man träffar rätt så är det helt magiskt gott.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Yummie)
    klyban skrev 2024-05-05 22:06:21 följande:

    Återkom gärna vad du tyckte, och det finns en uppsjö med varianter så om inte jsut denna passade perfekt, så titta vidare.


    Att servera äppelcidervinäger till är ett bra råd, för då kan man öka syran tills det passar en.
    För jag vet när man träffar rätt så är det helt magiskt gott.


    Grillade fläskfilet  och gjorde kokt potaissallad med lök och rädisor , mmmm
    Läxan är - gör Aioli dagen innan. Citron och vitlök går verkligen ihop sig över natten i kylen
  • klyban
    Anonym (Yummie) skrev 2024-05-05 22:40:35 följande:
    Grillade fläskfilet  och gjorde kokt potaissallad med lök och rädisor , mmmm
    Läxan är - gör Aioli dagen innan. Citron och vitlök går verkligen ihop sig över natten i kylen

    Vad använde du för olja?
    För vet med mina och en del andras erfarenheter, det är med olivolja så kan den bli bittre/besk om den står.
    Men du har helt rätt om dessa smaker blir bättre med tiden, och speciellt med annan olja än oliv.


     


    Fläskfilé är gott att hitta på saker med, är sugen på en nu, men får nog vänta någon dag.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Zoom)

    Är ensam hemma den här helgen. Ikväll blev det tuna melt sandwiches. 

Svar på tråden Vad blir det för mat?